Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,222   Posts: 1,532,418   Online: 1105

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 29
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Neem de tijd...

Quote Originally Posted by Daan72
    Hallo,

Dat is weer veel informatie dat op me afkomt.
    ik ga het bestuderen en er rustig overna denken.
    En dan wil ik begin volgend jaar , dus voor de zomer een aankoop gaan doen.
    ik ben iemand die lang de tijd nodig heeft om een beslissing te gaan nemen. Als voordeel heeft dat dat je veel over moet lezen/leren.

Allen bedank voor de informatie en het dubben kan beginnen.
    groeten
    DaniŽl
    Als je van plan bent om hem dan in de vakantie te gebruiken moet ik je toch ernstig waarschuwen dat je na aanschaf nog een behoorlijke "leerperiode" nodig hebt om tot enig resultaat te komen. Denk maar eens aan alle verstelmogelijkheden. Je zult merken dat je in den beginne teveel wilt verstellen of niet helemaal in het snotje hebt hoe te en wat te verstellen en dan, na ontwikkelen, met teleurstellende resultaten wordt geconfronteerd. Tweede is dat de films 4x5" zich anders gedragen en testen van dit materiaal dus zeer aanbevelenswaardig zelfs een must is. Met andere woorden neem de tijd om te beslissen wat je wilt maar bouw ook tijd in om ermee te leren werken en alles op elkaar af te stemmen.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Voor de verschillen in de Linhofs, zie Das Linhof Kamera Buch, p.121 voor technische specs. Als ik PDF had, zou ik het kunnen publiceren.
    Een van de redenen om voor 4x5" te kiezen is dat je het matglasbeeld met een loupe goed kunt beoordelen. Dat is voor middenformaat niet meer het geval. Er is dus een goede reden om 4x5" te nemen met een rolfilmcassette. Bij portretfotografie is dat nuttig.

Jed

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal
    Een van de redenen om voor 4x5" te kiezen is dat je het matglasbeeld met een loupe goed kunt beoordelen. Dat is voor middenformaat niet meer het geval. Er is dus een goede reden om 4x5" te nemen met een rolfilmcassette. Bij portretfotografie is dat nuttig.

Jed
    Ik maak steeds minder portretten met grootformaat. De scherptediepte is namelijk zo klein dat het model echt niet mag bewegen. En aangezien scherpstellen met GF tamelijk lang duurt, zijn beweeglijke modellen (kinderen, mensen die niet gemakkelijk stil zitten) ondoenlijk. Je blijft maar corrigeren, en na montage van de rolfilmcassette blijkt het portret uiteindelijk toch onscherp te zijn. Ik ben een grote fan van GF. Maar voor portretten gebruik ik liever MF.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by argentic
    Ik maak steeds minder portretten met grootformaat. De scherptediepte is namelijk zo klein dat het model echt niet mag bewegen. En aangezien scherpstellen met GF tamelijk lang duurt, zijn beweeglijke modellen (kinderen, mensen die niet gemakkelijk stil zitten) ondoenlijk. Je blijft maar corrigeren, en na montage van de rolfilmcassette blijkt het portret uiteindelijk toch onscherp te zijn. Ik ben een grote fan van GF. Maar voor portretten gebruik ik liever MF.
    Dit in tegenstelling met Pol Vandepitte bvb die op het laast al zijn portretten maakte in LF alsof hij werkte met KB.
    Scherptediepte was haast geen probleem en hij liet voor zijn IR opnames de kinderen onbewegelijk stil zitten soms tot meerdere seconden en zelfs tot delen van een minuut.

Er ontgaat me iets...

mvrgr
    Fred

Shooter
    4x5 Format
    Een portet wordt, vanwege de perspectief, vaak gemaakt met een 150 mm objectief. De negatiefgrootte is dan ergens in de buurt van middenformaat. Een 150 mm objectief is een standaard objectief voor 4x5"/9x12. Mij is verteld dat deze combinatie een belangrijke reden is geweest voor de ontwikkeling van de rolfilmcassetten. Vele fotografen, inclusief ikzelf gebruikten deze voor geposeerd portret. Ik gebruik rolfilmcassettes, die inmiddels 80 jaar oud zijn. De Linhof Technika heeft verder een voorziening voor bewegende objecten; een gekoppelde afstandsmeter, die ook onder slechte lichtomstandigheden gebruikt kan worden. Uiteraard kun je ook op middenformaat met een 150 mm portretten nemen, maar de beeldkwaliteiten zijn niet te vergelijken. Maar dat is een kwestie van smaak.

Jed

Quote Originally Posted by argentic

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred
    Dit in tegenstelling met Pol Vandepitte bvb die op het laast al zijn portretten maakte in LF alsof hij werkte met KB.
    Scherptediepte was haast geen probleem en hij liet voor zijn IR opnames de kinderen onbewegelijk stil zitten soms tot meerdere seconden en zelfs tot delen van een minuut.
    Petje af, dat is knap.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Hallo Allemaal,

Ik zag laatst op www.largeformatphotography.info/camera-bag/ de inhoud van iemands rugzak. Ik zou graag willen weten wat jullie mee meenemen op pad.

Welke brandpunten gebruiken jullie veel en waarvoor?
    Wat is het kortste brandpunt dat jullie kunnen gebruiken op jullie camera (4x5")?
    Wie weet wat er mogenlijk is met korte brandpunten met een linhof technika?
    Is een 75mm tegebruiken of kan het nog korter? en met welke type technica iii , iv, v?

groeten
    DaniŽl

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Veel... veel te veel...

Quote Originally Posted by Daan72
    Hallo Allemaal,

Ik zag laatst op www.largeformatphotography.info/camera-bag/ de inhoud van iemands rugzak. Ik zou graag willen weten wat jullie mee meenemen op pad.

Welke brandpunten gebruiken jullie veel en waarvoor?
    Wat is het kortste brandpunt dat jullie kunnen gebruiken op jullie camera (4x5")?
    Wie weet wat er mogenlijk is met korte brandpunten met een linhof technika?
    Is een 75mm tegebruiken of kan het nog korter? en met welke type technica iii , iv, v?

groeten
    DaniŽl
    Wat er zoal in de rugzak zit zal in veel gevallen overeenkomen met datgene wat jij gezien hebt op de website. Als ik voor mezelf spreek is het volgende aanwezig in mijn zak; Linhof Technika V - Lenzen 75mm en 210mm - 8 ŗ 10 filmhouders - spotmeter - insteldoek - div. filters - meetlatje - wisselzak - filmmateriaal FP4+ en HP5+ - opnamebriefjes - zone-rekenschijf - zone-liniaal- grijskaart - flitser - verlengkabel flitser - draadontspannners - zwitsersmes -instelloep - en verder nog wat klein grut. Een hele verzameling zolangzamerhand. Dit bouw je op in de tijd en gedurende een uitstapje merk je pas wat je "niet" bij je hebt. Los heb ik natuurlijk ook nog altijd het statief, dat voor 4x5" ontontbeerlijk is.
    De 75mm is goed te gebruiken echter heeft niet zulke grote verstelmogelijkheden als andere brandpunten maar daar tegenover staat dat het een mooi groothoekbeeld geeft.
    75mm en zowel de 210mm gebruik ik voor landschap en architectuur.
    harry

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Hallo Harry,

Dus aan 2 lensen heb je meer dan genoeg?
    Nu ik kleinbeeld nog het meest gebruik neem ik 4 lensen mee en dat zijn 28,35,50en85mm, de 35 en 85mm gebruik ik het meest. en als ik het goed heb dan komt dat neer op resp. 127 en 250mm bij 4x5"

Waar gebruik je een meetlatje voor?

Groeten DaniŽl

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Balguittrek

Met dat meetlatje meet ik de balguittrek. Is de afstand lens (punt waar de sluiter zich bevindt) tot filmoppervlak groter dan de brandpuntsafstand dan moet je de belichtingstijd aanpassen. Voorbeeld je gebruikt een 210mm en de balguitrek is 315 mm (extreem, dan zit je al op macro) dan moet je als volgt de compensatie berekenen; 315:210=1,5. Betekent dat je het diafragma 1,5 stop verder open draait - f22 wordt f11,5.
    Verder denk ik dat je de informatie (lees beeld) op de KB niet kunt vergelijken met dat op een 4x5". Wellicht dat je dan een andere lenskeuze maakt. Bij mij is dat wel het geval. Op KB werkte ik ook met 24 - 60 -90 en 135mm op LF mis ik dat geenszins.
    harry

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin