Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,205   Posts: 1,531,694   Online: 1181

Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 29 of 29

Shooter
    ULarge Format
    Quote Originally Posted by Daan72
    Ik zag laatst op www.largeformatphotography.info/camera-bag/ de inhoud van iemands rugzak. Ik zou graag willen weten wat jullie mee meenemen op pad.
    Ook de vulling van mijn rugzak lijkt op die uit de bovenstaande draad. Camera met loepzoeker, 5 lenzen (58 mm, 90 mm, 150 mm, 240 mm, 360 mm) 7 cassettes, 7 filters op 67 mm (geel, oranje, rood, groen, ND3, ND10, pola), lichtmeter, tijdontspanner, twee draadontspanners, schroevendraaiertje, waterpasje, potlood, notitieboekje, twee tabellen: een met filterfactoren en verlengingsfactoren voor balguittrek, de ander met een tabel voor de schwarzschild-waarden voor HP5+, 2 verloopringen, twee zonnekappen en een doek.
    Waar ik in kleinbeeld meestal met 28 mm en 50 mm fotografeer, zijn mijn 240 mm en 360 mm de meest gebruikte lenzen in grootformaat. Je kunt niet zondermeer je voorkeursbrandpunten van kleinbeeld naar grootformaat vertalen. Veel hangt samen met je manier van fotografie.

Huub

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka
    Met dat meetlatje meet ik de balguittrek. Is de afstand lens (punt waar de sluiter zich bevindt) tot filmoppervlak groter dan de brandpuntsafstand dan moet je de belichtingstijd aanpassen. Voorbeeld je gebruikt een 210mm en de balguitrek is 315 mm (extreem, dan zit je al op macro) dan moet je als volgt de compensatie berekenen; 315:210=1,5. Betekent dat je het diafragma 1,5 stop verder open draait - f22 wordt f11,5.
    Verder denk ik dat je de informatie (lees beeld) op de KB niet kunt vergelijken met dat op een 4x5". Wellicht dat je dan een andere lenskeuze maakt. Bij mij is dat wel het geval. Op KB werkte ik ook met 24 - 60 -90 en 135mm op LF mis ik dat geenszins.
    De opmerking van Harry 'dat je de informatie (lees beeld) op KB niet kunt vergelijken met dat op een 4x5" ' , slaat de spijker op de kop. Dat lijkt mij een van de grote verschillen tussen LF en KB. LF is zo ontworpen dat je het matglasbeeld kunt beoordelen. Bij KB is dat niet het geval. Hiermee wil ik KB niet kritiseren, want daar beoordeel je het beeld globaal, in de doorzichtzoeker bijv.. Het is een andere benadering. Bij LF beoordeel je het beeld op het matglas en het onvermijdelijk gevolg is dat je je objectieven anders kiest. Ikzelf ben zo tot 150 mm en 90 mm voor 4x5" gekomen. Maar ik kan mij voorstellen dat een ander andere voorkeuren heeft.

Jed

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    ╠k ben het met het voorgaande eens. De verschillende focalen werken anders in GF dan in KB.

In KB gebruikte ik de 24, 50 en 135. De 135 was bijna mijn standaardlens voor reportages. In GF heb ik dus geprobeerd om dat te kopieren met een 75, 150 en een 360. Maar GF fotografeert heel anders. Voor reportages is GF niet echt je-van-het. Dan gebruik toch gewoon de KB uitrusting. Portretten doe ik het liefst met 6x6. Een prachtige mix tussen beeldkwaliteit en snelheid.

GF is voor de landschappen, de details, de architectuur enz. Het echte mooie kwaliteitswerk waarbij de onderwerpen van het papier af spatten. En dan blijkt de 150 G-Claron mijn meest gebruikte lens. Een echte allrounder. Klein, licht, uitstekende beeldkwaliteit en bovendien spotgoedkoop.

De 75mm is voor landschappen. Dit is een mooie maar verraderlijke lens. Op het matglas kan ik er redelijk mee verstellen. Maar op de negatieven blijkt de beeldcirkel dan toch te klein. Ik heb me al meerdere keren in de vingers gesneden. Ik ga toch de 90 mm eens vaker gebruiken.

De 135 in KB zou minstens een 360 in GF moeten zijn. Maar mijn balguittrek gaat maar tot 360. Dus zou ik alle foto's op oneindig moeten nemen. Een Tele-Arton o.i.d. kan een oplossing zijn. Maar met hun maat en gewicht zijn die niet praktisch voor landschap. In de praktijk gebruik ik zelfs mijn 210 niet zo heel vaak.

Mijn oplossing voor het echte tele-werk is: uitsneden maken. Met een 4x5 inch heb ik kwaliteit over. Zelfs als ik slechts 1/4 van het negatief gebruik heb ik altijd nog een 6x6. Dus in die zeldzame gevallen dat ik echt een lange focaal nodig heb gebruik ik gewoon een uitsnede van een 100 ASA negatief.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Brandpunt Percentage gebruik

150mm 60%
    210mm 25%
    90mm 10%
    300mm 4%
    600mm 1%

huib

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Ik heb nu eindelijk een linhof super technika v variabele zoeker gekocht met 150mm1:5.6 symmar(en als ik het achterste lens deel er af draai dan is deze te gebruiken als een 265mm 1:12)
    en met 6x7rolfim cassette en 2 4x5"cassettes. Dan kan ik eindelijk eens beginnen met 4x5" en 6x7. nu leren hoe ik alles moet gaan toepassen, dus ik kom vast nog met vragen.

Allen bedankt voor jullie info

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Daan72
    Ik heb nu eindelijk een linhof super technika v variabele zoeker gekocht met 150mm1:5.6 symmar(en als ik het achterste lens deel er af draai dan is deze te gebruiken als een 265mm 1:12)
    en met 6x7rolfim cassette en 2 4x5"cassettes. Dan kan ik eindelijk eens beginnen met 4x5" en 6x7. nu leren hoe ik alles moet gaan toepassen, dus ik kom vast nog met vragen.

Allen bedankt voor jullie info
    Daan,
    Proficiat met je nieuwe aanwinst. Het feest kan nu beginnen...
    harry

Release, the best you can do...

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Hallo,

Ik ben eindelijk eens op pad gegaan met mijn linhof en de 90mm en 150mm. en ongeveer 10 platen belicht.
    Het was even klungelen maar ik denk dat ik wel wat leuke plaaten heb.
    Het scherp stellen met de lens icm de scheimphlug verstelling was wel even lastig.
    Af en toe maar het matglas versteld om het scherp tekrijgen.
    Wat me wel op viel was dat het donkerder was in de hoeken met de 90mm.
    Wat voor fresnel lens is er dan aan te raden. De fresnel van linhof is ongeveer 220 euro geloof ik, dat is me nu te duur. Zijn er alternatieven?
    Als ik mijn loepje scheef hielt naar het middentoe, dan was het weer helderder, maar dat doet de fresnel ook, die beugt het licht af zodat het haaks uit het matglas komt.
    Wie geeft me raad, dank u.

Shooter
    ULarge Format
    Daan

Wat je constateert bij het scherpstellen met je 90 mm is iets waar je mee zult moeten leren leven. Ik gaf in een ander draadje al aan dat er een relatie is tussen scherpstelgemak en brandpuntafstand. Een fresnel zal wel enig soelaas bieden, maar verwacht er geen wonderen van. Ook op mijn Toyo 45, die een fresnel heeft, blijft het scherpstellen van groothoeken een lastige zaak. Oefening baart echter kunst en ik zou iets meer dan 10 platen nemen om te kijken of je een en ander onder de knie krijgt.

Huub

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Huub S
    Daan

Wat je constateert bij het scherpstellen met je 90 mm is iets waar je mee zult moeten leren leven. Ik gaf in een ander draadje al aan dat er een relatie is tussen scherpstelgemak en brandpuntafstand. Een fresnel zal wel enig soelaas bieden, maar verwacht er geen wonderen van. Ook op mijn Toyo 45, die een fresnel heeft, blijft het scherpstellen van groothoeken een lastige zaak. Oefening baart echter kunst en ik zou iets meer dan 10 platen nemen om te kijken of je een en ander onder de knie krijgt.

Huub
    De Fresnellens gebruik ik alleen voor het totaaloverzicht van het beeld. Het scherpstellen gaat zonder Fresnellens. Een goede instelloupe is dan belangrijk.

Jed

Page 3 of 3 FirstFirst 123

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin