Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,695   Posts: 1,549,037   Online: 996

Results 1 to 10 of 10
    jelke's Avatar

verlenging belichtingstijd

hoe kan ik het beste de belichtingstijd berekenen bij dichtbijopnamen met een technische camera? bestaat hier een formule voor??

Shooter
    Multi Format
    yups:

De quickdisc. Naast het berekenen van de bellows factor, is het ook nog eens handig om scherp te stellen.

Je kan het niet kopen, maar je moet het zelf maken. Het schijfje annex lat, kan je downloaden op de website hierboven.

Let wel op met langere belichtingstijden: afhankelijk van de gebruikte film, moet je de belichtingstijd daarna ook nog eens aanpassen.

G

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    t=gemeten belichtings tijd
    f=brandpuntsafstand van de lens
    T=te belichten tijd
    d=afstand optisch centrum van de lens tot het filmvlak

dan is T=t x (d x d) / (f x f)

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    ULarge Format
    Beste Jelke,

Ik heb op basis van de formule (zie link van Argus) een tabelletje gemaakt voor mijn lenzen. De brandpunt van je lenzen weet je immers en je kunt dus uitrekenen voor welk balguitrek je een factor van 1.3, 1.7, 2, 2.3 etc. hebt. In principe is dat voor negatiefmateriaal nauwkeurig genoeg. Het tabelletje zit ergens in mijn fototas, samen met tabel met filterverlengingsfactoren, schwarzschild en dergelijke specifieke informatie.

Huub

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Wat een info"bank" hier!!
    Je krijgt hier voortdurend intresten gestort...

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Nog eenvoudiger is het volgende: meet afstand van plaats diafragma in objectief tot aan filmplane, deel dit door de lens die je gebruikt. Voorbeeld je hebt een 210 mm lens op de camera en een gemeten afstand diafragma tot filmplane van 357 mm dan is de som 357/210=1.7. Betekent dat je het huidige diafragma met 0,7=2/3 vergroot. f11 wordt dan f8 1/3 of afgerond f8. Keep it simple.
    harry

Release, the best you can do...

jelke's Avatar
    beste mensen, allemaal hartelijk dank voor de informatie...., het hele grootformaatgebeuren is nieuw voor me maar ik heb er harstikke veel zin in en doe intussen veel inspiratie op uit een prachtig fotoboek van edward weston

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan, denk ik als ik de berichten lees. Ik heb zelf ook een tabelletje in mijn fototas, wat heel handig is... nog nooit gebruikt. Ik heb zelf de schijf gekopieerd uit WBM die een duidelijker schaal heeft... nooit gebruikt.

Het probleem:
    Je weet nooit precies de afstand weet tussen lens en filmvlak bij verstellingen bij een grootformaat. Moet je bij het meten nou het midden van je lens nemen? Wat is het midden van je lens, is dat het lensplankje? Waar zit je diafragma? Ook een rondje meten op je matglas geeft een valse zekerheid. Je kunt niet zo precies werken.

De oplossing:
    Moet dat dan, precies zijn? Waarom precies doen als je niet precies kan zijn?
    [color=Navy]Is de afstand van de lens tot het filmvlak globaal twee keer de brandpuntsafstand van de lens, geef dan twee stops meer licht. [/color]
    Veel extremere afstanden zal je niet tegenkomen, er tussen in geef je evt. gedeeltes van stops...
    Voor een 90mm wordt dat dan:
    2,0 cm extra balguitrek = 1/2 stop extra
    4,5 cm extra balguitrek = 1 stop extra
    6,0 cm extra balguitrek = 1 1/2 stop extra
    9,0 cm extra balguitrek = 2 stops extra

Zo heb je geen "handige" tabelletjes nodig, geen lineaal, geen rekenmachine, geen grafieken en uitdraaien. En je kunt je concentreren op waar je mee bezig bent: een beeld van een plaat...

Quote Originally Posted by argus
    Let wel op met langere belichtingstijden: afhankelijk van de gebruikte film, moet je de belichtingstijd daarna ook nog eens aanpassen.
    Yups, Argus! Een tabelletje met Schwardschild-tijden voor je film is veel zinniger.

Dit is een grafiekje van Ilford voor HP5plus. Ik gebruik zelf:
    1 s ==> 1.3 s
    2 s ==> 4 s
    4 s ==> 10 s
    15 s ==> 75 s
    30 s ==> 5 min
    Last edited by Merlin; 12-28-2005 at 04:03 AM. Click to view previous post history.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by hka
    Nog eenvoudiger is het volgende: meet afstand van plaats diafragma in objectief tot aan filmplane, deel dit door de lens die je gebruikt. Voorbeeld je hebt een 210 mm lens op de camera en een gemeten afstand diafragma tot filmplane van 357 mm dan is de som 357/210=1.7. Betekent dat je het huidige diafragma met 0,7=2/3 vergroot. f11 wordt dan f8 1/3 of afgerond f8. Keep it simple.
    Volgens mij klopt dit niet.
    Ik heb handboek zwartwit fotografie van Gerard de Jong er op na geslagen en op pagina 204 kom ik de formule tegen zoals Marc Leest weergeeft.
    verlengingsfactor=(balg uitrek / brandpunt)2
    (de 2=kwadraat)

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Je moet niet vergeten dat er een kwadratische factor gebruikt moet worden. Een dubbele afstand betekent een kwart licht. En aangezien een plaatje meer zegt dan 100 woorden:
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin