Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,531   Posts: 1,572,570   Online: 1212

Results 1 to 8 of 8
    Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9

Scherp stel loupe voor matglas

Hallo allemaal,

Wat voor soort/ merk loep gebruiken jullie om op het matglas scherp te stellen?
    In een winkel raden ze mij een rodenstock 4x loep aan. deze kost tussen de 112 en 150 euro. zijn er goedkopere oplossingen en net zo goed?

Daniël

Shooter
    ULarge Format
    Ik kwam die loep een poos geleden tegen in een rommelbak voor minder dan 10% van de prijs die je winkel er voor vraagt. Hij voldoet uitstekend, moet ik zeggen. Ik gebruikte eerder een goedkoop plastik Hama-ding, dat eigenlijk bedoeld was om dia's op een lichtbak mee te kijken. Dat ging een stuk minder. Er kon van de zijkant licht bij, wat het zicht op het matglas verminderde, en de vergroting van 8x was net iets te veel van het goede, omdat je vooral de structuur van het matglas ging zien.
    Ik zou op zoek gaan naar een tweedehandsje met een vergrotingsmaatstaf van rond de 4x. Of je dan Rodenstock, Schneider, Peak oid hebt, zal in de praktijk weinig meer uitmaken. De dingen zijn niet heel high tech en er kan verrassend weinig aan kapot.

Huub

Shooter
    Multi Format
    Dat komt ervan als je 4x5 werkt. Ga groter en je hebt geen scherpstellouppe meer nodig ;-)

Serieus, ik gebruik ook zo'n plastic Hama-ding en ze bevalt me ook niet helemaal. Lichtinval van opzij stoort me niet, want als ik met de loupe moet scherpstellen dan zit ik toch al onder het doek. Naarnaast moet je ook ferm spelen met de positie van je oog t.o.v. de loupe om het juiste focusveld te vinden.
    Een iets betere loupe zou voor mij ook wel handig zijn..

In de fotozaak verkopen ze Schneider loupes, maar voor die prijs koop ik me liever een nieuwe tweedehandse lens!

Met 13x18 heb ik ze al amper nodig gehad :-)

G

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Ik gebruik een Horseman 6x, die is lekker lang.Wel prijzig 86 pond bij Robert White.

Ben

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Een 2de rangs vergrotingslens met een koker ervoor op de juiste afstand moet ook wel lukken denk ik dan. Waar zijn de handige harry's hier??

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by fred
    Een 2de rangs vergrotingslens met een koker ervoor op de juiste afstand moet ook wel lukken denk ik dan. Waar zijn de handige harry's hier??
    Sorry Fred,
    geen tijd. Ik ben een 40x30 printwasher aan het fabriceren :-)

Trouwens,
    waarom zouden we de koker van die Hama loupe niet afplakken met wat zaligmakende ducktape? Dat ik daar niet vroeger aan gedacht heb.

G

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by argus
    Sorry Fred,
    geen tijd. Ik ben een 40x30 printwasher aan het fabriceren :-)

Trouwens,
    waarom zouden we de koker van die Hama loupe niet afplakken met wat zaligmakende ducktape? Dat ik daar niet vroeger aan gedacht heb.

G
    Dat laatste heb ik gedaan met een oude Agfa loep en werkt naar tevredenheid.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka
    Dat laatste heb ik gedaan met een oude Agfa loep en werkt naar tevredenheid.
    Jaren terug heb ik een loupe van Linhof gebruikt. Tot ik tegen een dure 4x Schneider loupe aanliep. Het verschil in kwaliteit is zeker zo groot als het verschil in prijs. Op de kwaliteit van een loupe zou ik niet bezuinigen. Het is een heel belangrijk attribuut. Voor het totaal overzicht van de 4x5" gebruik ik trouwens een (sport)bril met sterke glazen. Ik schat de brandpuntsafstand op ca 12 cm. Ik neem aan dat elke brilleman die kan maken. In ieder geval is het beeldveld juist zo een 4x5". Met de bril heb je een mooi totaaloverzicht. Goed voor de compositie van het beeld. De loupe gebruik ik meer voor de lichtwerking en lokale scherpstelling.

Jed

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin