Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,871   Posts: 1,583,423   Online: 1198

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 15 of 15
    MTK
    MTK is offline
    MTK's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Merlin
    Een voordeel van ophangen t.o.v. neerzetten is dat het vocht er niet onderaan blijft hangen.
    Het vocht onderaan het negatief is inderdaad een probleem. Maar wanneer ik ze ophang beschadig ik het negatief door de klem. Anders dan bij rolfilm knip je deze beschadiging er niet af. Toch ga ik eens experimenteren met het ophangen: je weet maar nooit, misschien bevalt het wel!

Groet,
    Marcel

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by MTK
    Het vocht onderaan het negatief is inderdaad een probleem. Maar wanneer ik ze ophang beschadig ik het negatief door de klem. Anders dan bij rolfilm knip je deze beschadiging er niet af. Toch ga ik eens experimenteren met het ophangen: je weet maar nooit, misschien bevalt het wel!

Groet,
    Marcel
    Voor het vocht aan de onderkant heb ik de volgende oplossing. Nadat het water zoveel als mogelijk van de film is gedropen (na diagonaal ophangen, dus) hangt onderaan meestal nog een vette druppel. Een stukje toiletpapier (extra zacht) houd ik even tegen de hoek van de film en zodoende wordt de druppel weggeslurpt. Droging gaat nu verder zoals ook op de rest van het filmvlak en zijn geen indrogingssporen meer te zien. De beschadiging die de scherpe punt maakt bij het ophangen is zo gering en valt bij mij altijd buiten beeld. Ik prik 'm dan ook meestal aan de kant waar de herkenningsnokjes (duimmerk) zitten.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Allez,

ik heb dus gisteren ook eens de mate van stofvrijheid van mijn DOKA getest en 2 minder goed belichte vellen in de open ruimte opgehangen.

1 stofje op één van de negatieven, het andere was perfect schoon. Ik moet er wel bijzeggen dat ik afgelopen zondag de DOKA grondig gekuist (lees: uitgemest) had.
    Al bij al geen oplossing die ik uit het oog moet verliezen als ik veel vellen tegelijk moet drogen.

Voor het ophangen heb ik miniscule papierklemmetjes gebruikt en het negatief met de hoek het dichts bij de filminkepingen erin geklemd. Zo heb je natuurlijk geen gaatjes.
    Die klemmetjes vind je bij de betere schilder- en tekenwinkel en hebben me ong. 20 Eurocent per stuk gekost.

G

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Update:
    (ik denk dat argus ook deze bedoeld...)
    heb gisteren van die papierklemmen foldback gekocht 50 stuks 19mm voor 4,95 euro bij office center.

hang ze aan een lijn en de vlakfilm klem je net aan een hoek eronder.
    werkt perfect!

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan
    Update:
    (ik denk dat argus ook deze bedoeld...)
    heb gisteren van die papierklemmen foldback gekocht 50 stuks 19mm voor 4,95 euro bij office center.

hang ze aan een lijn en de vlakfilm klem je net aan een hoek eronder.
    werkt perfect!
    Ik volg dezelfde werkwijze, gebruik echter houten knijpers. Je moet wel goede knijpers uitzoeken. Ze moeten op een uiterst klein punje goed klemmen. Dus als je bij Blokker 20 knijpers koopt, heb je wel wat uitval. Daar kun je nog een andere bestemming voor vinden.

Jed

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin