Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,942   Posts: 1,557,590   Online: 1217

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 15

Shooter
    Multi Format

Hoe drogen jullie vlakfilm?

Ik heb daarvoor zelf houders gemaakt ala Kodak deep tank holders.
    De onderdelen hiervoor vind je in elke betere knutselzaak.

Vanavond ga ik me er nog een paar bijmaken, voor 4x5 en eindelijk ook voor 13x18. Als ik mijn d******e filmcamera weervind, maak ik er wat beelden van, ook tijdens de constructie.

De houders hang ik dan in een stofvrije doos. Een toekomstige uitbreiding hierop, is het installeren van een warmte-afgevende lamp aan de onderkant om het drogen wat te versnellen (ergens gelezen op het www).

En jullie?

G

MTK
    MTK is offline
    MTK's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik doe het heel knullig: ik zet ze rechtop tegen een hoog voorwerp (bijvoorbeeld een ontwikkeltank). Het werkt, maar elegant is het niet. Ik ben dan ook heel benieuwd naar jouw oplossing, die ik dan waarschijnlijk schaamteloos ga nabouwen :-)

Marcel

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Daarvoor gebruik ik wasknijpers met een scherpe pen tussen de bekken. Vervolgens hang ik ze aan de lijn in de badkamer. Dat is nl een geheel stofvrije ruimte. Aangezien de verwarming daar brandt zijn de films doorgaans in één à twee uurtjes droog.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    De 4x5 films hang ik op aan een wasknijper in een droogkast. Belangrijk is, om de ventilatie en verwarming pas na 10 minuten aan te zetten. Dit om stof op de films te voorkomen.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    "Een toekomstige uitbreiding hierop, is het installeren van een warmte-afgevende lamp aan de onderkant om het drogen wat te versnellen (ergens gelezen op het www)."

Zou ik niet doen.
    door warmte aan de onderkant aan te brengen krijg je een luchtstroom en dus ronddwarrelend stof.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan
    door warmte aan de onderkant aan te brengen krijg je een luchtstroom en dus ronddwarrelend stof.
    Willie Jan,

onder de lamp zou ik lucht inlaten en bovenaan de warme laten ontsnappen. Aan beide kanten komt een goeie filter om stof uit te sluiten.

G

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Er bestaan speciale vlakfilmklemmetjes voor, die slechts op een puntje contact maken met het negatief.

Maar voordat ik die kon kopen heb ik schroefogen (het soort wat aan een kant open is) in de achterkant van goede kwaliteit (roestvrije) krokodillebek-tangetjes gedraaid. De schroefogen komen van een DHZ zaak. De tangetjes van een electronica zaak. In de praktijk vind ik de krokodillebekjes praktischer dan de officiële vlakfilmklemmetjes.

Ik klem een krokodillebek op een hoek van het negatief (2 mm), en hang de films te drogen. Daarvoor heb ik een twintigtal spijkers in een overstekende richel van het plafond geslagen. Maar schroefogen in het plafond, kleerhangers, waslijnen e.d. werken natuurlijk ook.

Ik droog de films gewoon in de doka. Nog nooit last gehad van stof. Ook niet als ik intussen gewoon foto's afdruk. Voordat ik een afdruksessie begin dwijl ik altijd even snel de vloer om neergeslagen stof te verwijderen.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Neergeslagen stof is niet het ergste probleem. Stof dat beweegt zorgt voor de ellende. Maar zo zie je maar weer ieder heeft zijn eigen methode ontwikkeld. Als dat werkt is het prima zo. Dat maakt de uitwisseling van al deze informatie zo interessant. Daardoor kom je op nieuwe gedachten en probeert ze uit om te zien of de nieuwe idee je eigen manier van werken overtreft.
    harry

Release, the best you can do...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Adhesie

Ik heb van die speciale vlakfilmklemmetjes, die maar op één puntje contact maken met de film. Een krokodillenbekje heeft meerdere 'tanden'. Op zich zijn ze allemaal goed te gebruiken, omdat je er zeker van bent dat ze niet zomaar loslaten.
    Een voordeel van ophangen t.o.v. neerzetten is dat het vocht er niet onderaan blijft hangen.
    Als je de film schuin aan de punt ophangt, droogt de film sneller, want het water loopt sneller van de punt dan van een hele rand. Het is een kwestie van adhesie, hoe meer filmoppervlak met het vocht in aanraking kan komen, hoe meer vocht er aan kan blijven hangen. Een rechte rand onderin geeft al snel een randje van 10cm water, terwijl een punt niet meer dan een rand van 0,5 cm water heeft. Dat droogt sneller.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik heb aan het plafond klemmen hangen die je ook met 35mm en 6x6 gebruikt. ik hang de vlakfilm op aan 1 punt waardoor er een heel klein deukje ontstaat aan de rand maar het neg zeker niet naar beneden dondert. doordat hij schuin hangt loopt al het overtollige water naar 1 punt.

Ook ik laat ze gewoon zo hangen en doe de deur van de doka dicht om luchtcirculatie te voorkomen.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin