Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,316   Posts: 1,536,715   Online: 952

Results 1 to 8 of 8
    Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9

Welke Groothoek lens?

Hallo Allemaal,
    Er worden mij meerdere groothoek lensen aan geboden, onderandere
    van het type Super Angulon 75mm 1:8 en een 90 mm 1:5.6
    Ik zoek dus een lens voor 4x5" voor landschappen , stads landschappen , gebouwen , interieurs. ik heb reeds al een 150mm 1:5,6 deze kan ik ook gebruiken als een 265mm 1:12 door het achterste lens deel te verwijderen.

De camera is een Linhof technika V

Wat zijn jullie adviezen. moet ik gaan voor de 75 of de 90 mm en waarom.

Ik wacht in spanning af.
    Daniel

Shooter
    ULarge Format
    Ik zou de 90 mm nemen. De beeldcirkel van de 75 is met 161 mm amper voldoende om 4x5 te dekken. Je hebt dan vrijwel geen ruimte meer om te verstellen. De 5.6 75 mm is wat dat betreft een gunstiger, maar die staat niet in het rijtje. Verder is er een duidelijke relatie tussen brandpuntafstand, lichtsterkte en scherpstelgemak. Hoe langer de lens, hoe makkelijker scherpstellen, hoe lichtzwakker, hoe moeilijker. Met andere woorden: het scherpstellen van de 75 mm is een stuk lastiger dan de 90 mm. Onderschat dat probleem niet, want het is met een groothoek op 4x5 echt een stuk lastiger dan met een standaard lens. Dan is er het feit dat de Linhof en sterke groothoeken een lastige combinatie is. De 75 mm kan nog net, maar je zit wel aan een grens. Een vierde reden is dat de 90 mm in mijn ervaring al een forse groothoek is. Voor mijn gevoel is de afstand in beeldhoek tussen een 150 mm en een 240 mm veel kleiner dan die tussen een 150 mm en een 90 mm. Met een 75 mm wordt dat nog veel sterker. En tenslotte: met de 90mm kan ik al bijna alles doen wat ik met een groothoek wil doen. Mijn 58 mm gebruik bijna alleen als ik in echt krappe ruimtes zit.

Huub

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik gebruik een super angulon 75 5.6.
    (http://www.kenrockwell.com/schneider/75superangulon.htm )
    Deze heeft weinig last van lichtafval...

Als je die kan vinden, het is een heel mooi objectief.
    Licht om scherp te stellen vind ik belangrijk. ik had een 300 f9, maar had in het bos onder de bomen moeite om e.e.a. goed te aanschouwen.
    Wat hier wel kan helpen is een satinsnow groundglass. Daarnaast heb ik een fresnel wat zeker bij groothoek objectieven kan helpen om het beeld helderer te maken.

Ik gebruik een 75, 150 en een 400-tele, zit nog te dubben over een +/-250...
    Ik heb gemerkt dat een verdubbeling van het brandpunt voor mij het beste uitvalt. Een 150 en een 180 is mijns inziens onzin. Het formaat is dermate groot dat je middels je vergroter een kleiner gedeelte van je neg kan afdrukken. Maar past het er niet op tijdens opname, dan heb je een probleem...

Vooral in het bos waar ik wel opnames schiet staan er vaak bomen in de weg, waardoor een 75 beter tot zijn recht komt. gallery foto-art Daarnaast gebruik ik de 75 voor 6x12 opnames. Hij is wel kort, dus verstellingen zijn wat minder.

Succes.

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    In de technika V past geen groothoek met een grotere hoek dan de 90mm, of je moet een stuk uit het bovendeel zagen, wat beschreven is op internet.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Breunes
    In de technika V past geen groothoek met een grotere hoek dan de 90mm, of je moet een stuk uit het bovendeel zagen, wat beschreven is op internet.
    Dat is denk ik niet helemaal juist. Op een recessed Linhof lensboard kun je ook de 75mm gebruiken zonder dat je uit je dak moet gaan.
    harry

Release, the best you can do...

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Maar bij beweging van de lens komt de balg al snel tegen de bovenkant, daar heb ik zelfs bij de 90mm al last van. En juist bij groothoek lenzen gebruik je de verstelling om te onthoeken.

Ben

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Breunes
    Maar bij beweging van de lens komt de balg al snel tegen de bovenkant, daar heb ik zelfs bij de 90mm al last van. En juist bij groothoek lenzen gebruik je de verstelling om te onthoeken.

Ben
    Dat je minder verstelling hebt in een Technika zonder dak is duidelijk. Ik los dat in extreme gevallen meestal op door de camera 90° te kantelen en dan te shiften.
    harry

Release, the best you can do...

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Ik heb vanmiddag een super-angulon 1:5,6/90mm gekocht.
    Nu hoef ik me na het ijken van de film volgens het zone systeem, alleen nog te concentreren op mijn vakantie.

bedankt voor alle info

groeten Daniël

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin