Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,856   Posts: 1,582,985   Online: 1071

Results 1 to 10 of 10
    Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9

Grootformaat op vakantie

Hallo,

Over een paar maanden ga ik naar VenetiŽ en omgeving op vakantie met mijn Linhof technika en andere camera's.
    Nu wil ik het zone systeem toe passen, Met als gevolg dat ik opslag ruimte nodig heb voor N , N-1, N+1 en misschien nog de N-2 en N+2 of dat vang ik op met multigrade papier. Wat Gilbert mij vertelde in Houten even terug, dat hij van iedere opnamen 2 negetieven belicht. Met het idee dat als de eerste neg. mislukt, dan kan je de 2e neg nog bij sturen met ontwikkelen. Als je dat gaat doen dan heb je 6 of 10 zakjes of bakjes nodig. Hoe doen jullie dat?
    Wat voor bakjes en of zakjes zijn geschikt, wat zijn de voor en nadelen.

Groeten DaniŽl

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    als je goed meet, dan heb je toch geen 2e neg nodig??

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan
    als je goed meet, dan heb je toch geen 2e neg nodig??
    Maar wel als je terug naar VenetiŽ moet omdat je negatief:
    - gekrast is
    - foutief ontwikkeld is.

Ik weet het, die dingen mogen niet gebeuren, maar in dit geval zou ik gaan voor een backup-negatief.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Daan72
    Daarvoor gebruik ik de doosjes van de film die leeg zijn. Voor elke ontwikkelsessie C1 - N - E1 ťťn doosje. Daarin heb ik 2 kartonnetjes van iets ruimer dan 2x de lengte van de fimsheet welke in het midden gevouwen zijn. In ťťn ervan heb ik in midden een driehoekje (notch) uitgeknipt en in dat kartonnetje gaan altijd de "reserve" opnamen (als ik die al maak). Zodoende heb je aan drie doosjes genoeg. Overdag probeer ik het zodanig uit te vlooien dat ik geen filmhouders hoef te wisselen en in dat geval blijven de doosjes veilig op de kamer en wissel ik zodra ik terug ben. In geval van nood heb ik altijd ťťn extra "leeg" doosje voor onderweg bij me met meerdere kartonnentjes om zodoende het leed te lenigen. Deze kartonnetjes hebben dan ook weer een kerf of o.i.d. als "notch" ter herkenning. 's Avonds herorganiseer ik deze dan weer in de andere doosjes.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Hallo,

Over een paar maanden ga ik naar VenetiŽ en omgeving op vakantie met mijn Linhof technika en andere camera's.
    Nu wil ik het zone systeem toe passen, Met als gevolg dat ik opslag ruimte nodig heb voor N , N-1, N+1 en misschien nog de N-2 en N+2 of dat vang ik op met multigrade papier. Wat Gilbert mij vertelde in Houten even terug, dat hij van iedere opnamen 2 negetieven belicht. Met het idee dat als de eerste neg. mislukt, dan kan je de 2e neg nog bij sturen met ontwikkelen. Als je dat gaat doen dan heb je 6 of 10 zakjes of bakjes nodig. Hoe doen jullie dat?

Groeten DaniŽl
    Hallo Daniel,
    Je moet je eerst afvragen wat het doel is van twee negatieven. Ik ga er van uit dat het er niet omgaat om ongelukken zoals krassen op te vangen. Het idee van Gilbert is om met de ontwikkeling een fout in de belichting bij te sturen. Dat is een oplossing die nog al eens wordt toegepast. Maar dan zeg ik: zorg dat je de meting goed interpreteerd. En als je op de schaduwen belicht, kan er tegenwoordig met kwaliteits-stabiele films en het multigrade papier weinig misgaan. Ik maak nooit dubbele opnamen.
    Het zone systeem is geintroduceerd in een periode dat er geen multigrade was. Je moest via een ontwikkelings en belichtings bijstelling proberen een aanpassing te creeren op onbetrouwbare films. Bovendien laten de huidige films zich maar moeilijk forceren, zonder dat de beeldkwaliteit er onder lijdt.
    Samengevat: jouw vraag heeft niet zo veel met Venetie te doen, maar meer met fundamentele fotografische vragen.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argus
    Maar wel als je terug naar VenetiŽ moet omdat je negatief:
    - gekrast is
    - foutief ontwikkeld is.

Ik weet het, die dingen mogen niet gebeuren, maar in dit geval zou ik gaan voor een backup-negatief.
    Nou, ik weet wel dat ik graag naar Venetie terug ga. Dus wat dat betreft kun je het risico wel lopen.

Jed

Shooter
    ULarge Format
    Ik gebruik gewoon lege filmdoosjes, waarop ik dan N-2, N-1, N en N+1 schrijf. Lege doosjes heb ik meer dan voldoende. Gaandeweg de reis komen er vanzelf bij, die ik dan weer gebruik om gebruikte film te bewaren.
    Het maken van twee negatieven heeft als groot nadeel - behalve dat je twee keer zoveel doosjes nodig hebt, dat je ook twee keer zoveel cassettes mee moet nemen, of dat je slechts de helft van het aantal foto's kunt maken. Cassettes zijn zwaar en nemen behoorlijk wat ruimte in mijn rugzaak in. Na afloop van de vakantie merk ik dat ik op een 100-tal negatieven dan 1 of 2 heb, waar ik in de doka echt niets mee kan, bijvoorbeeld omdat ik me verteld heb en twee foto's over elkaar heb staan. Die uitval vind ik aanvaardbaar.
    Een andere oplossing is het gebruik van P55, polaroid materiaal dat zowel een negatief als een positief geeft. Het positief gebruik je om te controleren of je belichting en compositie goed is, het negatief bewaar je in een emmer met natriumsulfiet of desnoods gewoon water. P55 is waanzinnig mooi materiaal dat qua sfeer goed bij Venetie kan passen. Nadeel is wel dat contrastbeinvloeding niet goed mogelijk is en dat het vrij kostbaar is. Ook hebben positief (64 iso) en negatief (32 iso) niet dezelfde gevoeligheid, maar als je weet waar je op moet letten, hoeft dat geen probleem te zijn.

Huub

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Hallo,

Ik heb nu een doosje van 50stuks van tmax 100 en 400 gekocht.
    Ik weet nog niet wat mij het beste gaat bevallen.
    Welke film gebruiken jullie en met welke ontwikkelaar hebben jullie de beste resultaten.

Groeten DaniŽl

Shooter
    4x5 Format
    Hallo,

Ik heb nu een doosje van 50stuks van tmax 100 en 400 gekocht.
    Ik weet nog niet wat mij het beste gaat bevallen.
    Welke film gebruiken jullie en met welke ontwikkelaar hebben jullie de beste resultaten.

Groeten DaniŽl
    Ik gebruik klassieke emulsies, zoals Tri-X, HP5+, FP4+, Fortepan 200 en 400. De ontwikkelaar die ik momenteel gebruik is mijn eigen recept, zoals gepubliceerd op de APUG site 'Chemistry recipes' High definition developers staining and non-staining.

Jed

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Hallo Jed,

Wat zijn de verschillen tussen de tmax en de klassieke emulsies. Kan je een bepaald beeld gevoel beschrijven. Dit hangt natuurlijk ook weer af van de ontwikkelaar.

groeten DaniŽl

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin