Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,848   Posts: 1,582,819   Online: 744

Results 1 to 5 of 5

Thread: Filters kiezen

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9

Filters kiezen

hallo,

Ik ben van plan om filters ta gaan kopen en dan 1 soort filter maat te gaan gebruiken en dan deze op de lens passen met adapter ringen.
    Maar wat is nu de grootste maat die ik moet kiezen als ik later nog extra lensen bij wil gaan kopen. met welke maat speel ik op save?

Wie van jullie gebruikt cokin?

Daniel

MTK
    MTK is offline
    MTK's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Hallo Daniel,

Ik gebruik Cokin P filters. Voordat ik ze kocht heb ik wat onderzoek gedaan. En hoewel Cokin ze niet voor grootformaat aanraad zijn er veel fotografen die ze zonder problemen toepassen. Ook ik gebruik ze tegenwoordig zonder problemen op mijn 150mm (49mm schroefdraad) en 90mm (67mm schroefdraad) objectieven. Om vignetering te voorkomen zagen sommigen de voorste twee sleuven van de houder af. Er past dan nog maar een ipv drie filters in de houder. Misschien dat je bij kortere lenzen dan 90mm wel problemen krijgt.

Groet,

Marcel

Shooter
    Multi Format
    Ik gebruik ook het P-systeem. Aangezien ik geen kortere lenzen dan 150mm gebruik (bij gebrek aan...?) heb ik nog nooit vignettering gehad.

G

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    67mm Heliopan filters met verloopringen naar kleinere maten. Efficient en kwalitatief een goede keus.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    ULarge Format
    Ik gebruik ook 67 mm filters, meest B+W. Vier van mijn zes lenzen hebben die maat, de andere twee zijn kleiner. Ik pas eveneens aan met verloopringen. Bij de aanschaf van mijn lenzen heb ik er op gelet dat ze maximaal 67 mm waren. De 5.6/90 mm groothoeken kun je dan niet gebruiken, de minder lichtsterke wel. Ook enkele lichtsterke langere lenzen (5.6/240 symmar ed) hebben een grotere maat, maar een 5.5/360 tele-xenar kan weer wel. Vignetering heb ik bij mijn 6.7/90 mm nog niet gehad, maar bij mijn 5.6/58 mm wel. Maar bij die laatste lens heb ik ook wel eens een stuk van mijn camera op staan.

Huub

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin