Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,300   Posts: 1,535,814   Online: 719

Results 1 to 7 of 7

Shooter
    Multi Format

Welk statief voor op reis met de loopbodem?

Ik ga binnenkort op reis met m'n loopbodem camera!
    Op dit moment ben ik nog opzoek naar een mooi niet al te zwaar statief voor het geheel.

Graag hoor ik jullie aanbevelingen?

Shooter
    Multi Format
    Moet een statief nu al mooi zijn ook?
    Voor welk formaat? Een 4x5 loopbodem weegt niet al teveel en kan gerust op een normaal statief van beter kwaliteit. Meer dan 4Kg moet die niet kunnen dragen, denk ik zo.

Manfrotto komt in aanmerking qua gewicht. Verschillende modellen en koppen. Hetzelfde geldt voor Gitzo.

In de categorie Mooi, draagbaar en betaalbaar heb je Berlebach, hier bij TAOS.

Heb je een ruimer budget, dan kijk je best eens naar RIES (ook bij TAOS, zie boven). Maar met 6,5Kg is die al minder mobiel.

G

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Een carbon statief is natuurlijk 30% lichter, maar 300% duurder dan een stalen. Ik denk dat een statief voornamelijk een stabiel platform moet zijn. Ik gebruik dus een wat zwaardere. De werkhoogte is van belang, zeker als je wat langer bent. Voor 's-winters is het fijn om het kale staal te beplakken met plastic, er zijn ook synthetische 'kousen' voor statieven te koop.
    De kop is denk ik het belangrijkst. Zeker voor grootformaat. De kop moet heel wat tillen en je moet kleine verstelligen kunnen maken, zonder dat hij ineens omklapt. Ik heb zelf een die niet om kan klappen, de 410 van Manfrotto:

Ik heb de kop aangeschaft voor 90 euri (nieuw, aanbieding) en hij bevalt me enorm. Je kunt met de grote wielen in een keer verzetten, met de kleine knoppen zeer precies be´nvloeden. Zie Manfrotto Geared Heads. De 5 kilo draaglast haal ik echt niet, maar zegt wel iets over de stabiliteit. Dat heb ik bijvoorbeeld nodig als ik het geheel in rare bochten moet wringen...
    Ik vond Gitzo erg mooi, maar minder handig en veel te duur. Ik denk dat Manfrotto de gulden middenweg is, erg praktisch.

Stelling: Hoe lichter het statief, hoe minder stabiel.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Deze Manfrotto Geared Head kan ik ieder die met een loopbodem werkt van garte aanbevelen. Je kunt er op de millimeter, graad of hoek precies mee werken. Super gewoon...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by hka
    Deze Manfrotto Geared Head kan ik ieder die met een loopbodem werkt van garte aanbevelen. Je kunt er op de millimeter, graad of hoek precies mee werken. Super gewoon...
    Mooi zo. De mijne is primitiever: een ouwe Gitzo die ik een paar maand geleden nieuw kon kopen voor 35 Euro. Staat vast als een boom!
    Het enige dat ik erop mis, zijn waterpasjes, maar dat los ik wel op met de camera.

G

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argus
    Mooi zo. De mijne is primitiever: een ouwe Gitzo die ik een paar maand geleden nieuw kon kopen voor 35 Euro. Staat vast als een boom!
    Het enige dat ik erop mis, zijn waterpasjes, maar dat los ik wel op met de camera.

G
    Als statief heb ik de Gitzo 220, als kop de Manfrotto 141 RC. Bevalt goed en heeft een grote levensduur.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin