Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,767   Posts: 1,516,462   Online: 903

Results 1 to 8 of 8

Shooter
    Multi Format

en zijn er ook ULF' ers?

Naar aanleiding van de vraag over grootformaat gebruikers in de lage landen hier, komt mijn nieuwe vraag:

Zijn er ook gebruikers van ULF (ultra large format) onder ons?
    Ik merk dat een aantal hier droomt om ooit op 8x10" te fotograferen om daarvan dan schitterende contactafdrukken te maken. Maar ULF start dan nog maar pas: 11x14", 7x17" (mijn favoriete verhouding), 8x20" ... voor grotere dromen is er mamutphoto.

Wie doet het al?

G

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik wilde naar 8x10, maar maak nu kontakten op grootformaat van mijn 4x5 negatieven. Voordeel daarbij is dat ik met rugzak de natuur ik kan ipv met een kruiwagen.... Daarnaast kan ik nu het kontrast met de tussennegatieven sturen voor het proces dat ik wil gebruiken (cyanotype,vandyke...) zonder het origineel op te offeren. Dus ik kan een 4x5 schieten voor barietafdruk, en middels tussennegatieven een nieuw groter negatief brouwen voor cyanotype met een hogere densiteit.

Willie Jan.

Shooter
    Multi Format
    Op mamutphoto staan echt hele grote camera's.
    Om daar objectieven en film voor te vinden lijkt me erg lastig. Het vinden van 8x10 film is al lastiger dan ik had verwacht.
    Misschien als ik het werken met 8x10 goed beheers dat ik wel op groter overstap. Het werken op 16x20 met glasnegatieven lijkt me erg mooi om te doen maar of dat haalbaar/praktisch is?

Shooter
    Multi Format
    Dirk,

Ik heb me net een paar dozen 7x17" besteld. Je moet er wel dadelijk voldoende laten snijden, anders begint de fabriek er niet aan.

Qua lenzen moet je gewoon geduld uitoefenen en eBay in de gaten houden. Korte brandpuntafstanden vind je gemakkelijker dan lange lenzen.
    Ik heb er momenteel drie die mijn formaat dekken (213mm f11, 300mm f9 en 360mm f4.5), allemaal modern gecoat en voor minder dan 100 Euro 't stuk, en een packard-sluiter.

16x20 glasnegatieven, da's net iets te breekbaar voor mij ;-)

G

Shooter
    Multi Format
    Papier op bestelling zal wel een kostbare zaak zijn .

Lenzen voor 100 euro is niet erg duur, dat had ik niet verwacht. Ik zal toch e-bay serieus in de gaten gaan houden.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Dirkvreugd View Post
    Lenzen voor 100 euro is niet erg duur, dat had ik niet verwacht. Ik zal toch e-bay serieus in de gaten gaan houden.
    Moet je zeker doen! De goedkoopste kostte me slechts 15 Euro :o

Qua prijs: een vel 7x17" van Forte kost me 3 Euro (we spreken uiteraard over film), zonder verzending, je moet wel een minimumbestelling doen (is momenteel 7 dozen van 25 vellen, pas dan wordt er gesneden). Ik kon nu een deftige bestelling doen omdat ik door een meevaller over wat financiële ruimte beschik.

Als je zo'n vel in 6 4x5" velletjes verdeelt (komt ongeveer uit), dan komt dat overeen met 0.5 Euro per 4x5" en dat is minder dan ik voor een vel 4x5" HP5 betaal... we spreken dan enkel puur over het filmoppervlak ;-).

G

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hoe kom jij op 6 vellen 4x5" uit een vel 7x17" ? Hoe snij je dan? Ik kan er slechts 4x4" in de breedte uithalen. 6 vellen gaat me boven mijn pet, maar ik geef toe dat ik geen wiskundige ben.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Hoe kom jij op 6 vellen 4x5" uit een vel 7x17" ? Hoe snij je dan? Ik kan er slechts 4x4" in de breedte uithalen. 6 vellen gaat me boven mijn pet, maar ik geef toe dat ik geen wiskundige ben.
    Je moet de restjes aan mekaar plakken

Niet fisiek, wel wiskundig:
    oppervlakte van een rechthoek = basis * hoogte.

7x17 = 119
    4x5 = 20

(119 + 1) / 20 = 6

De oppervlakte van een 7x17 negatief komt dus op 1 vierkante inch na, overeen met die van 6 stuks 4x5" negatieven.

Het ging me hier over een eenvoudige prijsvergelijking per vierkante eenheid film. Ik zou het nooit in mijn hoofd halen om een 7x17" vel écht te versnijden.

G

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin