Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,705   Posts: 1,482,810   Online: 1021

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 23
    Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Net de Copal #1 sluiter binnen. Het diafragma heeft 6 lamellen, dus flink minder dan de Cooke lens. De afmetingen zijn gelukkig zo dat met twee verloopringen de lens in de sluiter te monteren is. En dan gaan we het verschil zien tussen 16 en 6 lamellen.

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Breunes View Post
    Net de Copal #1 sluiter binnen. Het diafragma heeft 6 lamellen, dus flink minder dan de Cooke lens. De afmetingen zijn gelukkig zo dat met twee verloopringen de lens in de sluiter te monteren is. En dan gaan we het verschil zien tussen 16 en 6 lamellen.

Ben
    Het verschil tussen de twee situaties zal niet alleen door de 6 en 16 lamellen worden veroorzaakt maar ook door de veranderde flare, de interne reflecties binnen het optische systeem. Maar, ik begrijp dat de oorspronkelijke situatie hersteld kan worden; dus de vergelijking is mogelijk.
    Verder zal de vergelijking afhankelijk zijn van de gebruikte ontwikkelaar film combinatie ( aangenomen dat er wordt contactgeprint). Ik neem aan dat deze Cooke triplet afkomstig is uit een professionele studiocamera. Deze professionele fotografen gebruikten meestal een catechol ontwikkelaar van zeer eenvoudige samenstelling . En ze deden dat niet zonder reden. De beeldkwaliteit was hoog. Omgekeerd moesten zij hun licht zeer goed onder controle hebben. Bedenk maar wat het betekent: een hoge beeldkwaliteit en een slechte uitlichting. Amateurs gebruikten deze catechol ontwikkelaar niet. Als je geinteresseerd bent in deze catechol ontwikkelaar, hoor ik het wel. Overigens, mijn catecholontwikkelaar is afgeleid uit deze klassieke ontwikkelaar. Je zult begrijpen dat deze benadering niet alleen van toepassing is op de Cooke triplet. Het verhaal gaat op voor vele oude objectieven en voor de imagon, die onlangs ter sprake is geweest.

Jed

medform-norm's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Wat bizar dat er op mijn post überhaupt niet gereageerd wordt, alsof hij onzichtbaar is voor anderen.....zijn de omgangsregels op de Engelse APUG zo anders dan op de Nederlandse? Teleurstellend.
    Want to reach a wide audience? Place your ad here! Contact me for details and discuss your sponsorship today!

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Nou Mednorm, zie mijn post na jouw post. Lijkt me toch duidelijk.

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

medform-norm's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Nou Mednorm, zie mijn post na jouw post. Lijkt me toch duidelijk.

Ben
    Ben, mijn excuses. Jouw post was tot nu toe voor mij niet zichtbaar. Misschien ligt het aan de recente forum upgrade dat er af en toe gaten vallen in de threads? - Ik houd me wel warm aanbevolen voor de contactpersoon.

Groet, Norm
    Want to reach a wide audience? Place your ad here! Contact me for details and discuss your sponsorship today!

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Vandaag mijn Cooke binnengekregen. De metaaldraaier heeft er wel lang over gedaan, het gaat nl tussen z'n gewone werk door. Hij is er drie uur mee bezig geweest, maar hij werkt dan ook erg nauwkeurig. Hij begrijpt inmiddels de optische wetten. Nu even wachten op mooi licht, dan kan er getest worden.

Ben

Shooter
    4x5 Format
    Vandaag mijn Cooke binnengekregen. De metaaldraaier heeft er wel lang over gedaan, het gaat nl tussen z'n gewone werk door. Hij is er drie uur mee bezig geweest, maar hij werkt dan ook erg nauwkeurig. Hij begrijpt inmiddels de optische wetten. Nu even wachten op mooi licht, dan kan er getest worden.

Ben
    Zet er wel een goede zonnekap op en begin niet met tegenlicht in de eerste tests. Deze objectiven zijn gevoelig voor strooilicht, dat ze overigens ook een bijzonder karakter kan verlenen. Verder lijkt mij een 'ouderwetse' film als Adox met een pyrogallol ontwikkelaar mooi te passen bij het karakter van deze lens.

Jed

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Ik ga ermee op polaroid 55 werken. Volgens de berichten zou die gelijk zijn aan de oude panatomic-X en de negatieven bevallen me.

Ben

Shooter
    4x5 Format
    Ik ga ermee op polaroid 55 werken. Volgens de berichten zou die gelijk zijn aan de oude panatomic-X en de negatieven bevallen me.

Ben
    Hallo Ben,
    Ik heb eigenlijk nog geen film-ontwikkelaar combinatie gezien, die vergelijkbaar werken. Alles heeft zijn eigen karakter. En van polaroid 55 kan ik mij niet voorstellen dat het werkt zoals de oude panatomic X. De MTF van de polaroid 55 wordt gegeven in de site met hun technische specificaties. Deze MTF valt zeer snel af bij hoger wordende spatiele frequenties. De MTF voor de panatomic X zal pas beginnen af te vallen boven de 10c/mm. Contactdrukken lijken misschien op elkaar(omdat het visueel vermogen van de mens bepalend is), maar zodra je ook maar iets gaat vergroten, zal er verschil gaan optreden.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Oorspronkelijk werd 55 inderdaad gemaakt met panatomic X. Maar op een gegeven moment is de samenwerking tussen pola en de grote K minder geworden en is er een alternatief gezocht. En zeker de laatste 30 jaar is 't dus iets anders. Dat neemt niet weg dat pola 55 ongelofelijk mooie negatieven geeft. Waar op 't moment geen vergelijkbaar product voor is.

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin