Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,993   Posts: 1,524,240   Online: 1078

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 23
    Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14

Cooke anastigmat

In het weekend een vooroorlogse Cooke anastigmat 4.5, 5 3/4 inch (serienr 58414) in een lensplaat van zwart karton gezet. Polaroid 55 belicht door op de ouderwetse manier de lensdop eraf en erop te doen. Wat tekent die lens geweldig. Mooie zachte grijzen, een zachte scherpte en enigszins een overstraling van donkere partijen. De moeite waard om hem in een sluiter te monteren, of te laten doen. Heeft iemand hier ervaring mee.

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Breunes View Post
    In het weekend een vooroorlogse Cooke anastigmat 4.5, 5 3/4 inch (serienr 58414) in een lensplaat van zwart karton gezet. Polaroid 55 belicht door op de ouderwetse manier de lensdop eraf en erop te doen. Wat tekent die lens geweldig. Mooie zachte grijzen, een zachte scherpte en enigszins een overstraling van donkere partijen. De moeite waard om hem in een sluiter te monteren, of te laten doen. Heeft iemand hier ervaring mee.

Ben
    Ik heb er lang geleden wel mee gewerkt ( in een Graflex was hij gemonteerd). Ik herinner mij de manier van tekenen nog wel. Een mooie, maar wl afstandelijke tekening. Hij wordt niet in een sluiter gemonteerd, maar met een platencamera met gordijnsluiter gebruikt. Ik heb de Graflex niet meer maar wel een Mentor Reflex van inmiddels bijna 100 jaar oud. Lang niet gebruikt. Maar vroeger was het mijn werkpaard.

Jed

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Ik ga proberen hem in een Copal Press #1 te zetten. Wat laten draaien door een precisie bankwerker.

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

medform-norm's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Ik ga proberen hem in een Copal Press #1 te zetten. Wat laten draaien door een precisie bankwerker.

Ben
    Ah, een precisie bankwerker in midden-nederland! Heb je daar een adres van? Wij hebben ook nog wat werkjes liggen. Wat betreft de Cooke: wij hebben meerdere Cooke lenzen en krijgen er vergelijkbare plastische resultaten mee. Very pretty. Goed bruikbare lenzen mits met goed zonnehoedje op.
    Succes met de mounting job.

Norm
    (die meestal op de engelse fora post)
    Want to reach a wide audience? Place your ad here! Contact me for details and discuss your sponsorship today!

Shooter
    4x5 Format

Ben
    Bij de montage op de copal sluiter, moet je er aan denken het optische systeem niet te verstoren. Het diafragma van de Cooke moet je blijven gebruiken. Dus een grote niet-vignetterende sluiter gebruiken. Vroeger werden ook wel rollende gordijnen voor de lens gezet. Je moet de hele zaak dan wel flink stabiliseren ivm trillingen.

Jed

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Ik heb begrepen dat wanneer de exacte lengte van het opjectief gelijk blijft en het diafragma of dezelfde plaats komt, er geen probleem is. Dus het deel van het objectief tussen het voorste segment en het achterste segment wordt vervangen door de sluiter, waarbij ringen ervoor moeten zorgen dat de afstand gelijk blijft.
    @Medform. Zodra het contact is gelegd hoor je van me.

Ben

Shooter
    4x5 Format
    Ik heb begrepen dat wanneer de exacte lengte van het opjectief gelijk blijft en het diafragma of dezelfde plaats komt, er geen probleem is. Dus het deel van het objectief tussen het voorste segment en het achterste segment wordt vervangen door de sluiter, waarbij ringen ervoor moeten zorgen dat de afstand gelijk blijft.
    @Medform. Zodra het contact is gelegd hoor je van me.

Ben
    Dit is juist, maar je moet er op letten dat het originele diafragma bewaard blijft. En daar wil het nog wel eens op stuk lopen, want men wil de sluiter en het diafragma zo dicht mogelijk op elkaar plaatsen.

Jed

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Jed

In de sluiter zit toch ook een diafragma. Op de site van SKGrimes lees ik dat ze nauwkeurig de afstand bepalen tot het diafragma en daar hun verloopringen op fresen. Het tussenstuk van het objectief met het diafragma gebruiken ze niet.

Ben

Shooter
    4x5 Format
    Jed

In de sluiter zit toch ook een diafragma. Op de site van SKGrimes lees ik dat ze nauwkeurig de afstand bepalen tot het diafragma en daar hun verloopringen op fresen. Het tussenstuk van het objectief met het diafragma gebruiken ze niet.

Ben
    Dat is juist, maar het ene diafragma is het andere niet. Een copal diafragma heeft weinig lamellen, is goedkoop, maar geeft een ander beeld dan een duur compur diafragme met meer lamellen. Oude objectieven hebben vaak diafragmas met zeer vele lamellen, met een subliem beeld. De oorzaak is dat het diafragma een deel van het optische systeem is (buigingsverschijnselen).
    Je kunt niet ongestraft het ene diafragma door een ander vervangen. Bij moderne objectieven kun je vaak wel het een door het ander vervangen, want dan verandert er in het diafragma niet veel. Overigens zouden deze optische problemen aangeroerd worden in de komende workshop op 28 oktober, maar of de workshop doorgaat lijkt in de lucht te hangen. Ik zeg nu: 'aangeroerd', want eerder was sterk aangedrongen op dit onderwerp. Maar we moeten ons beperken op de workshop door tijdgebrek.

Jed

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    De lens heeft inderdaad 16 lamellen. Eens kijken hoe de copal is als die binnenkomt.

Ben

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin