Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,920   Posts: 1,584,821   Online: 1093

Results 1 to 7 of 7
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49

Imagon gebruikers in NL?

Ik werk sinds vorige week met een imagon 250 en vroeg mij af of er meer personen zijn die met deze lens werken?

De eerste resultaten zien er goed uit, misschien heeft iemand nog tips...

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Ik heb begrepen dat het een softfocus lens is. ik heb er geen ervaring mee. Meer info:
    http://www.photo.net/bboard/q-and-a-...?msg_id=003rZR

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Een imagon kan niet echt vergeleken worden met een soft focus lens.
    De manier waarop het beeld is opgebouwd is toch anders.

Waar het om gaat is dat je er mee moet leren werken. Je kan de mate van overstraling regelen middels de discs.

Het mooie van deze lens is dat wat wij zien met het oog ook op de film terecht komt. Met moderne lenzen stelsels en coatings is hetgeen dat op de film terecht komt niet het beeld dat wij gezien hebben. Schaduw partijen worden lichter (wij zien ook doortekening in schaduw). Deze lens kan je in direkt tegenlicht gebruiken en toch doortekende schaduwen krijgen.
    Moderne lenzen maken het beeld harder dan het in werkelijkheid is. Bv een portret met sinaasappelhuid is daarvan een voorbeeld. met de komst van digitaal is dit alleen nog maar erger geworden....

Als je de discs niet gebruikt en het diafragma instelt, dan heb je een normale lens qua scherpte als je bv diafragmeert tot F22.

Daarom ben ik op zoek naar personen die ook met een imagon werken.

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14