Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,920   Posts: 1,584,821   Online: 1093

Results 1 to 7 of 7
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49

Imagon gebruikers in NL?

Ik werk sinds vorige week met een imagon 250 en vroeg mij af of er meer personen zijn die met deze lens werken?

De eerste resultaten zien er goed uit, misschien heeft iemand nog tips...

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Ik heb begrepen dat het een softfocus lens is. ik heb er geen ervaring mee. Meer info:
    http://www.photo.net/bboard/q-and-a-...?msg_id=003rZR

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Een imagon kan niet echt vergeleken worden met een soft focus lens.
    De manier waarop het beeld is opgebouwd is toch anders.

Waar het om gaat is dat je er mee moet leren werken. Je kan de mate van overstraling regelen middels de discs.

Het mooie van deze lens is dat wat wij zien met het oog ook op de film terecht komt. Met moderne lenzen stelsels en coatings is hetgeen dat op de film terecht komt niet het beeld dat wij gezien hebben. Schaduw partijen worden lichter (wij zien ook doortekening in schaduw). Deze lens kan je in direkt tegenlicht gebruiken en toch doortekende schaduwen krijgen.
    Moderne lenzen maken het beeld harder dan het in werkelijkheid is. Bv een portret met sinaasappelhuid is daarvan een voorbeeld. met de komst van digitaal is dit alleen nog maar erger geworden....

Als je de discs niet gebruikt en het diafragma instelt, dan heb je een normale lens qua scherpte als je bv diafragmeert tot F22.

Daarom ben ik op zoek naar personen die ook met een imagon werken.

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Die disks worden gebruikt in softfocuslezen en/of portretlenzen. Niet te verwarren met softfocus filters.

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Een imagon kan niet echt vergeleken worden met een soft focus lens.
    De manier waarop het beeld is opgebouwd is toch anders.

Waar het om gaat is dat je er mee moet leren werken. Je kan de mate van overstraling regelen middels de discs.

Het mooie van deze lens is dat wat wij zien met het oog ook op de film terecht komt. Met moderne lenzen stelsels en coatings is hetgeen dat op de film terecht komt niet het beeld dat wij gezien hebben. Schaduw partijen worden lichter (wij zien ook doortekening in schaduw). Deze lens kan je in direkt tegenlicht gebruiken en toch doortekende schaduwen krijgen.
    Moderne lenzen maken het beeld harder dan het in werkelijkheid is. Bv een portret met sinaasappelhuid is daarvan een voorbeeld. met de komst van digitaal is dit alleen nog maar erger geworden....

Als je de discs niet gebruikt en het diafragma instelt, dan heb je een normale lens qua scherpte als je bv diafragmeert tot F22.

Daarom ben ik op zoek naar personen die ook met een imagon werken.
    Zelf gebruik ik geen Imagon. Het beeldkarakter van het objectief is regelbaar. Dwz de MTF van de lens is regelbaar en wel naar beneden toe. Er zullen van deze lens geen MTF waarden te vinden zijn. De belangrijkste veranderingen die optreden zullen in de hogere spatiele frequenties zijn. Ik zou de negatiefontwikkeling dan ook daar op afstemmen. Je moet het beeldkarakter verder spelenderwijs te pakken krijgen.
    In zekere zin geldt dit 'imagon effect' voor ieder objectief. Het maakt namelijk verschil of je een diafragma 5 lamellen hebt (Copal) of een diafragma met veel meer lamellen ( compur sluiter). De buigingsverschijnselen zijn verschillend. En heel vroeger had men diafragmas met een enorm aantal lamellen. De compursluiter geeft naar mijn mening mooiere beelden. De sluiter met het betere diafragma is echter duurder en wordt daarom minder toegepast.

Jed

geneacom's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    49

Imagon gebruikers in NL?

Sinds enige tijd ben ik eveneens de gelukkige bezitter van een echte Imagon 250mm.
    Voorheen deed ik het met zelfgemaakte roosters.
    Ook dat werkt.
    Kijk maar eens op: http://www.flickr.com/photos/geneacom/ voor een aantal resultaten
    Also check out my APUG Portfolio

Shooter
    4x5 Format
    Bob Solomon wrote about this lens:
    The Imagon needs at least a 5:1 lighting ratio to do it's job. The aperture should only be controlled with the disks as the correction of the edge of the Imagon is cut-off if you use the aperture control in the lens or shutter. The softest results are with no disk. Then the next softest is with 5.8 to 7.7 disk with all of the edge holes open, next softest would be with that disk with all holes closed. With no disk the aperture is at 5.8. With the 5.8 to 7.7 disk the exposure is 5.8 with all holes open and 7.7 with all edge holes closed. The next softest result is with the 7.7 to 9 disk with all holes open, next would be with all holes closed. The lens is very sharp with the 9 disk with all hole closed.
    The disks can be set with edge holes partially closed, if desired. The Imagon needs a strong main light in order to create the halation that is the mark of the Imagon. You should not be using flat lighting as the key light like an umbrella or soft box.

As the focus changes with the settings of the disks it is very important that you focus with the disk in place and set as you want. If you change the disk or the hole openings the focus will shift. When a strong point light source is in focus with an Imagon a cross is formed on the gg. So a small, bright flashlight at the subject position at the point of sharpness will aid you in focusing the Imagon and to learn what a sharp Imagon image looks like on the gg, compared to an out of focus image. If you want to reduce exposure use the ND filter so you maintain the desired softness effect.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin