Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,531   Posts: 1,572,596   Online: 1137

Results 1 to 10 of 10
    Boldgraphy's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Welke lensplaat voor groothoek

Waarom zijn er van die ingevallen lensplaten voor bv. copal 0? Ik wil een super angulon 90mm op een Cambo plaat maken, maar ik heb nog te weinig kaas van groot formaat gegeten om een weloverwogen keus van lensplaat te maken.

Alvast vriendelijk bedankt.

Shooter
    Multi Format
    Voor 4x5" ? Welk type camera? Monorail of loopbodem? (zal wel monorail zijn met Cambo)
    Heb je een bag bellows?

Het zijn allemaal vragen die ertoe doen om een correcte keuze te maken.

Een Super Angulon 90mm geeft je alleszins ruimte voor verstellingen op 4x5" maar zonder bag bellows zal je snel merken dat de balg de grootste beperking is op verstellingen.

Een oplossing met weinig effect voor mensen zonder bag bellows, is een verzonken lensplaat, waardoor het brandpunt van de lens zich in de balg. Hiermee kan je 1 tot 2 centimeter balguitrek winnen, afhankelijk van de lens en de lensplaat.
    Denk er wel aan dat een verzonken lensplaat het zicht op, én de toegang tot de instellingen en bediening van de sluiter moeilijker maakt.

Een verzonken lensplaat voor Copal 0 vind je courant op de gekendere veiligsite. Er staat momenteel eentje voor een Cambo in aanbieding.

G
    Last edited by argus; 12-05-2006 at 10:30 AM. Click to view previous post history.

Boldgraphy's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik heb geen groothoekbalg op de 4x5 monorail.
    Ik begrijp dus als ik een verzonken lensplaat neem 1 à 2 cm speling op het scherpstel of perspectiefvlak krijg. In principe als ik landschap fotografeer en de camera 'recht' laat zou ik er niet veel last van hebben, maar bij architectuur, waarbij ik meer met het perspectiefvlak des te meer?
    Bedankt, Argus voor je snelle reactie, maar op een 'gekendere' veilingsite heb ik er één in de VS gevonden, waarbij de verzending meer kost dan het produkt. Ik denk niet dat dat de bedoeling is.

Excuus als ik mijn terminologie nog niet op orde heb.

mvg,

Marco

Shooter
    Multi Format
    Ebay Duitsland is voor ons veel interessanter. Er is steeds een groot aanbod en momenteel veroopt er iemand een hoop Cambo materiaal, waaronder zelfs een verzonken lensplaat (ik vermoed voor maat Copal 0, navragen...) en een bag bellows.

Succes met bieden, mocht je het zien zitten. De prijzen vallen mee:

Reken voor die lensplaat op 25 à 30 Euro (kan tot 40 Euro gaan, maar meer zou ik er niet aan geven). De bag bellows zie ik persoonlijk tussen 60 en 90 Euro gaan (hoogste 110 Euro)

Ik weet niet of de verschillende modellen van Cambo compatibel zijn. Vraag eerst aan de verkoper wat de afmetingen zijn.

Groeten,
    Geert

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by argus View Post
    het brandpunt van de lens zich in de balg.

G
    Geert, Ahem, typo

Moet zijn optisch middenpunt (lensvlak). het brandpunt is op het filmvlak.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Boldgraphy's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Geert, hartelijk bedankt. Ik ga even kijken.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Marc Leest View Post
    Geert, Ahem, typo

Moet zijn optisch middenpunt (lensvlak). het brandpunt is op het filmvlak.

M.
    Hmm... hier is duidelijkheid in de terminologie nodig.

Vooraleer ik "brandpuntafstand" op Wikipedia opzoek, even duidelijk maken dat dit tot nu toe (voor mij) de plaats betekent waar het licht kruist...

(ff zoeken nu)

En ik heb blijkbaar gelijk...
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandpunt_van_een_lens

G

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Als je bedoeld: zonder verzonken lensplaat is het brandpunt IN de balg, met verzonken lensplaat is het brandpunt op het filmvlak dan heb je gelijk...

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    4x5 Format
    brandpuntafstand kan alleen tussen 2 punten zijn. Het is een afstand geen punt! N.L. De afstand tussen brandpunt (film vlak) en optisch middelpunt. Het mooiste is als dit laatste in het kantel vlak van de lenshouder van de TC zit. dan verschuift hij niet in hoogte als je de lens kantelt. Dit is eerder het geval bij een vlakke lensplank. NB het nadeel van een verzonken ensplank

Shooter
    Multi Format
    mea culpa. Ik had het dus blijkbaar toch verkeerd voor. Bij deze, bedankt!

G

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin