Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,480   Posts: 1,542,693   Online: 838

Results 1 to 6 of 6

Thread: Filmformaten

Shooter
    Pinhole

Filmformaten

Hey, ik ben een studente vrije kunsten (schilderkunst) maar ben ook veel bezig met fotografie, hoewel ik er technisch gezien geen bal vanaf weet.
    Nu vraag ik mij af, kan iemand mij het verschil uitleggen tussen grootbeeld, kleinbeeld en middenbeeld en het verschil tussen 6x6 en 6x4. Ik dacht nl dat 6x6 120rolfilm is maar nu lees ik ergens anders dat 6x4 120film is en nu ben ik echt volledig in de war. Nu ja alvast bedankt en mijn excuses voor het stellen van zulke domme vragen (nu en in de toekomst).

Shooter
    Multi Format
    Beste ScheMerel,

Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden ;-)

ik geloof dat het eerder 6x4,5cm is dat je bedoelt op 120 rolfilm.

De grenzen tussen de verschillende formaten zijn nogal algemeen geaccepteerd. Ik probeer een overzichtje te geven zonder de pretentie te hebben dat het volledig is...

Kleinbeeld:
    24x35mm en het panoramische afgeleide.

(hiertussen zweeft ergens het nog bruikbare 4x4cm ook op 120 rolfilm)

Middenformaat:
    6x4,5cm, 6x6cm (hét vierkante Hasselblad formaat), 6x7cm, 6x9cm, allen op 120 rolfilm. Wie weet vergeet ik een paar exotische varianten.

Verder heb je ook nog wat panoramische formaten op 120 rolfilm:
    6x12cm, 6x17cm. Of we hier van midden- of grootformaat spreken, is mijzelf niet helemaal duidelijk.

Grootformaat:
    Alles wat groter is dan 9x12cm en meer specifiek op vlakfilm. Iedere opname die je maakt, is op een individueel vel film.

Meest gebruikte zijn 9x12cm, 4x5 inch, 13x18cm, 5x7 inch, 18x24cm, 8x10 inch.
    In Europa werd vooral het metrieke formaat gebruikt. In de Angelsaksische landen en overige zijn de imperiale maten meer gebruikelijk. Met de mundialisering is het metrieke formaat wat verdrukt geworden, in Duitsland zijn er echter nog veel liefhebbers.

Panoramische varianten zijn 4x10 inch en 5x12 inch, die winnen de laatste jaren duidelijk aan populariteit.

Nog groter, of Ultra Grootformaat:
    Alles wat groter is dan 18x24cm of 8x10 inch, waaronder:
    11x14 inch (daar pas het hoofd van een mens op schaal 1:1 in, als schilder interesseert dat je misschien wel), 16x20 inch, 20x24 inch, ... en een groot aantal panoramische formaten: 7x17 inch, 8x20 inch, 12x20 inch.

Achter dit ganse gebeuren met filmformaten schuilt een lange geschiedenis, misschien ken je die wel? Indien niet... vraag maar ;-)

Groeten,
    G

Shooter
    Pinhole

dankjewel

Heel erg bedankt !
    ik ben wel een beetje teleurgesteld want ik was aan het hopen dat ik met mijn afga synchro box 6x6 foto's zou kunnen maken. Ik heb ook zo'n holga besteld en op internet spreken ze constant van een '6x6 mask' hoewel er anderzijds toch zeer duidelijk gesproken wordt van 120 film. Ik geraak er dus echt niet meer aan uit. ach jah.. Amateuristisch zijn is vermoeiend zo heb ik van de zenuwen een goede dure verse 120 film stukgetrokken omdat hij niet in mijn toestel (six-20 brownie e) wou maar dan bleek dat dat beestje enkel 640(?) film eet en ik heb nog getracht de film op de 640 spoel te winden maar dat vlotte niet en dan geraakten bepaalde zone's in mijn hersenen overhit en ja... rip 120 filmpje. snik.
    Het komt er allesinds op neer dat ik dankbaar ben dus

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by ScheMerel View Post
    Heel erg bedankt !
    ik ben wel een beetje teleurgesteld want ik was aan het hopen dat ik met mijn afga synchro box 6x6 foto's zou kunnen maken. Ik heb ook zo'n holga besteld en op internet spreken ze constant van een '6x6 mask' hoewel er anderzijds toch zeer duidelijk gesproken wordt van 120 film. Ik geraak er dus echt niet meer aan uit. ach jah.. Amateuristisch zijn is vermoeiend zo heb ik van de zenuwen een goede dure verse 120 film stukgetrokken omdat hij niet in mijn toestel (six-20 brownie e) wou maar dan bleek dat dat beestje enkel 640(?) film eet en ik heb nog getracht de film op de 640 spoel te winden maar dat vlotte niet en dan geraakten bepaalde zone's in mijn hersenen overhit en ja... rip 120 filmpje. snik.
    Hallo,

De formaten die Geert (Argus) noemt zijn inderdaad de filmformaten die momenteel nog in de handel courant verkrijgbaar zijn. Ik vermoed dat je Brownie het allang terziele gegane 620 formaat gebruikt. Alleen enkele Amerikaanse gespecializeerde firmas verkopen dit formaat nog.

Een ander weliswaar zelden geworden formaat is het 220 formaat dat verwant is aan het 120 formaat maar dubbel zolang is en géén papieren geleider heeft.

M.

Aangezien 6x6 bijna 95% uitmaakt van het gebruik van 120type film, worden deze termen nogal eens door elkaar gehaald. Met de juiste camera die 120 film gebruikt kun je ofwel 16 opnames maken in 6x4.5cm formaat (zgn klein middenformaat) - of 12 opnames in 6x6cm formaat (vierkante hasselblad formaat) ofwel 10 opnames 6x7cm of wel 8 opnames 6x9 (groot middenformaat). 6x12 of 6x17 zijn de zgn panoramische middenformaten.
    Last edited by Marc Leest; 01-16-2007 at 10:16 PM. Click to view previous post history.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Pinhole
    Dankje Marc voor de verduidelijking ! het begint allemaal steek te houden nu!

Aodhán's Avatar
    Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by ScheMerel View Post
    Heel erg bedankt !
    De Brownie 6-20 C 'eet' 620 film hier een linkje naar je camera:
    six-20 Brownie model C

Voor het omspoelen van 120 rolfilm naar een 620 spool heeft Brownie-Camera.com ook een leuke pagina
    http://www.brownie-camera.com/respool/respool.shtml

Respoolen wordt steeds makkelijker naarmate je het vaker doet!

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin