Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,480   Posts: 1,542,693   Online: 838

Results 1 to 6 of 6

Thread: Filmformaten

Shooter
    Pinhole

Filmformaten

Hey, ik ben een studente vrije kunsten (schilderkunst) maar ben ook veel bezig met fotografie, hoewel ik er technisch gezien geen bal vanaf weet.
    Nu vraag ik mij af, kan iemand mij het verschil uitleggen tussen grootbeeld, kleinbeeld en middenbeeld en het verschil tussen 6x6 en 6x4. Ik dacht nl dat 6x6 120rolfilm is maar nu lees ik ergens anders dat 6x4 120film is en nu ben ik echt volledig in de war. Nu ja alvast bedankt en mijn excuses voor het stellen van zulke domme vragen (nu en in de toekomst).

Shooter
    Multi Format
    Beste ScheMerel,

Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden ;-)

ik geloof dat het eerder 6x4,5cm is dat je bedoelt op 120 rolfilm.

De grenzen tussen de verschillende formaten zijn nogal algemeen geaccepteerd. Ik probeer een overzichtje te geven zonder de pretentie te hebben dat het volledig is...

Kleinbeeld:
    24x35mm en het panoramische afgeleide.

(hiertussen zweeft ergens het nog bruikbare 4x4cm ook op 120 rolfilm)

Middenformaat:
    6x4,5cm, 6x6cm (hét vierkante Hasselblad formaat), 6x7cm, 6x9cm, allen op 120 rolfilm. Wie weet vergeet ik een paar exotische varianten.

Verder heb je ook nog wat panoramische formaten op 120 rolfilm:
    6x12cm, 6x17cm. Of we hier van midden- of grootformaat spreken, is mijzelf niet helemaal duidelijk.

Grootformaat:
    Alles wat groter is dan 9x12cm en meer specifiek op vlakfilm. Iedere opname die je maakt, is op een individueel vel film.

Meest gebruikte zijn 9x12cm, 4x5 inch, 13x18cm, 5x7 inch, 18x24cm, 8x10 inch.