Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,302   Posts: 1,536,188   Online: 668

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 11 to 20 of 38

Shooter
    4x5 Format
    Zelf zie ik in documentaires over mode/portret fotografen toch wel af en toe de linhof master technica opduiken. Volgens mijn - beperkte - ervaring is dit een goede all-rounder... wat zijn jullie ervaringen?
    Er zijn zo veel verschillende variabelen dat je dat niet in een kort stukje kunt stellen. Het mooiste zou zijn dat je de kans krijgt te proeven aan enkele kamera's. Daardoor kun je zelf een beter idee krijgen wat bij jou past. Misschien iets voor een bijeenkomst.... Zelf kan ik wel een TC met wat optiek mee brengen om in een groepje wat uit te proberen. Liefst ergens op de as Nijmegen - Antwerpen.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    Ik denk dat een TC met een standaard objectief (150mm) mij daar meer vrijheden in zal geven. Kunnen jullie aangeven hoever je ongeveer moet diafragmeren om alléén de persoon (ten voeten uit) scherp te krijgen met een TC?!

Thanks again!
    Ik zou starten met f=22. Maar er zijn zoveel andere factoren. Neem nou de keuze van de opnamelens als een voorbeeld. Op de workshop in Veghel hebben we testfotos van Harry als portret (meer dan alleen hoofd) en andere objecten genomen. Ik heb die met een APO Sironar-S 150/5,6 op f=16 genomen. Het resultaat: een gestoken portret. Verschrikkelijk! Met deze nog dure APO Sironar-S 150/5,6 zou ik nooit portretten nemen. Ik zou mijn 50 jaar oude, zeer goedkope, Sironar uit de kast halen. Of nog beter: een oude portretlens, die uiterst goedkoop kan zijn. En dit is dan de lens. De achtergrond en de afstanden in de achtergrond bij de geportreteerde is van belang.
    Het is allemaal uitproberen, en kijken wat je het meeste bevalt. Het aardige van de TC is dan dat je steeds een opname kunt maken, en dan kunt zien wat het geworden is. Bij de volgende foto kun je wijzigingen aanbrengen, en zo komt er een proces op gang, zonder steeds hele rolfilms vol te schieten. Het aardige van de TC is ook dat je allerlei objectieven, die je even te leen hebt, kunt uitproberen.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Er zijn zo veel verschillende variabelen dat je dat niet in een kort stukje kunt stellen. Het mooiste zou zijn dat je de kans krijgt te proeven aan enkele kamera's. Daardoor kun je zelf een beter idee krijgen wat bij jou past. Misschien iets voor een bijeenkomst.... Zelf kan ik wel een TC met wat optiek mee brengen om in een groepje wat uit te proberen. Liefst ergens op de as Nijmegen - Antwerpen.
    Een goed idee. Staat mij ook al enige tijd voor de geest.

Jed

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Het mooiste zou zijn dat je de kans krijgt te proeven aan enkele kamera's.
    Dat is inderdaad waar, als er ooit een dergelijke meeting wordt gedaan ben ik van de partij!

Shooter
    ULarge Format
    Dat klopt inderdaad. Op zich vind ik de combinatie middenformaat + sonnar prima voor buste portretten en nog "closer up". Portretten "ten voeten uit" zijn met mijn middenformaat nog niet naar mijn smaak (maar goed, dat komt natuurlijk ook grotendeels door de fotograaf ).

Ik denk dat een TC met een standaard objectief (150mm) mij daar meer vrijheden in zal geven. Kunnen jullie aangeven hoever je ongeveer moet diafragmeren om alléén de persoon (ten voeten uit) scherp te krijgen met een TC?!

Thanks again!
    Ik heb bij dit soort portretten een sterke voorkeur voor f8 en f11, eventueel f16. Als brandpunt gebruik ik meestal een 5.6/210 mm, soms een 5.6/150 mm, en ik werk uitsluitend met een loopbodem. Nooit de behoefte gevoeld voor een camera met optische bank bij dit soort werk.
    Bedenk dat je met het sluiten van het diafragma ook de relatie met de achtergrond verandert. Hoe verder je sluit, hoe meer details er zichtbaar worden, ook als ze niet scherp zijn. Het is niet zo dat bij groot formaat de achtergrond verdwijnt omdat je met een langere lens werkt.
    Het fenomeen van de kleine scherptediepte los ik op door op de grond een onopvallend merkteken te maken, zoals een takje of iets dergelijks. Het model weet dan waar hij moet staan.
    Het feit dat je na het insteken van je cassette geen goed zicht meer hebt of de scherpte nog ligt waar je hem wilt hebben, is min of meer eigen aan het groot formaat. Het is eventueel op te lossen met een camera met een meetzoeker (mastertechnica, MPP, Wista) , maar ook zonder lukt dat goed. Schiet eventueel wat meer of werk met polaroid, zodat je direct kunt zien of je hebt wat je zoekt. Bij P55 kun je vervolgens het positief weggeven en het negatief gebruiken voor een perfecte print.
    Waar je verder ter dege rekening mee moet houden, is bewegingsonscherpte. Je camera staat doorgaans op een goed statief, maar je model beweegt wel en onder 1/30 sec loop je het risico dat te gaan zien. Voor mijn gevoel is groot formaat daar gevoeliger voor dan kleinbeeld, waarschijnlijk mede omdat de eisen die ik aan de technische kwaliteit stel, hoger liggen.

Huub

Huub

Shooter
    4x5 Format
    Dat is inderdaad waar, als er ooit een dergelijke meeting wordt gedaan ben ik van de partij!
    Het is een kwestie van organiseren. van een dergelijke meeting. Het proberen van cameras is een must. Persoonlijk vind ik het ook belangrijk dat je begrijpt waarom je iets doet zoals je het doet. Bijvoorbeeld: waar onderscheidt zich een portretlens van een lens om documenten van te maken. En bij oude lenzen: hoe onderscheiden ze in karakter. Of, is het van belang om grote vergrotingen te maken, of zijn kleine vergrotingen al goed genoeg. enz. enz. Maar ook: hoe is het karakter van een druk (en het karakter van de opnamelens). Aan de hand van echte fotos kun je dat beoordelen.
    Mijn ervaring is echter dat je dergelijke meetings in een praktijkomgeving effectief kan laten plaats vinden. Zo heb ik in het verleden studenten (stagiaires) van de Utrechtse Hogeschool voor de Kunsten gehad, die ervaring opdeden in portretfotografie op locatie ( uitlichten, camera en de hele rim-ram).
    Al met al: een dergelijke meeting kan heel wat kanten hebben.
    Het is dus goed om de belangstelling via deze weg te peilen.

Jed

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Het is dus goed om de belangstelling via deze weg te peilen.
    Ik heb - wellicht ten onrechte - het idee dat de meeste mensen op dit forum landschaps-fotografen zijn. En het gaat wellicht wat ver om puur voor mij iedereen z'n grootformaat spul mee te laten nemen omdat ik zonodig de verschillen wil testen?! Ik zou het overigens geweldig vinden...

Jed, ik wil wel de bal opgooien voor een dergelijk "event". Heb jij eventueel interesse om er met mij een soort van "workshop" van te maken (waarbij we ons gaan richten op een bepaald type portret, bijvoorbeeld "ten voeten uit" in "de natuur"), zodat de deelnemers van jou ook iets kunnen leren?!

Nog 1 vraag trouwens, m.b.t. de film bij grootformaat. Ik kan me zo voorstellen dat je - gezien het diafragmeren - eerder gaat uitwijken naar een 400ASA film bij portretten. Heb ik dat bij het rechte eind?

Shooter
    4x5 Format
    Ik heb - wellicht ten onrechte - het idee dat de meeste mensen op dit forum landschaps-fotografen zijn. En het gaat wellicht wat ver om puur voor mij iedereen z'n grootformaat spul mee te laten nemen omdat ik zonodig de verschillen wil testen?! Ik zou het overigens geweldig vinden...
    na wat ik me herinner had ik de laatste kroegmeeting een aantal portretten bij me, waarvan er ook met 4x5 gemaakt waren.

Zelf werk ik toch graag met T-max100 vanwege 't karakter van deze film. Maar ik werk in een studio met flitsers waardoor ik toch nog op een f22 uitkom.

't bezwaar van een buiten locatie voor een meeting is dat de data ver van te voren wordt vast gelegd waardoor je onzeker wat betreft 't weer bent. Dat zou weer pleiten voor een studio. Maar voor je 't weet kost dit veel geld. Mijn eigen studio is helaas te klein om met meer dan 4 + model in te werken en dat is al krap. Maar mochten er een paar belangstelling hebben, kan er altijd een pm gestuurd worden.

Shooter
    4x5 Format

Jed, ik wil wel de bal opgooien voor een dergelijk "event". Heb jij eventueel interesse om er met mij een soort van "workshop" van te maken (waarbij we ons gaan richten op een bepaald type portret, bijvoorbeeld "ten voeten uit" in "de natuur"), zodat de deelnemers van jou ook iets kunnen leren?!

Nog 1 vraag trouwens, m.b.t. de film bij grootformaat. Ik kan me zo voorstellen dat je - gezien het diafragmeren - eerder gaat uitwijken naar een 400ASA film bij portretten. Heb ik dat bij het rechte eind?
    Het is inderdaad aardig om hier een soort workshop van te maken. Omdat het weer een onzekere factor is valt landschapfotografie in de praktijk uit. Hier komen we op portretwerk terecht. Dit kan op locatie ( in het verleden heb ik dat gedaan in middeleeuwse gewelven, in cafes, in industrie-ruimten etc). In ieder geval ruimten waar je voor de regen beschut bent en dan heb ik veel in studios gewerkt. Zo heeft mijn dochter een enorme fotostudio in Amsterdam ( of we daar terecht kunnen moet ik overleggen). Ja en dan hebben we modellen nodig, we moeten een achtergrond bouwen en uitlichten met de aanwezige verlichting. Bovendien staat er nog een TC en middenformaat spul van een (bekende) reclame fotograaf in de studio. Er is heel wat voor te bereiden, dat is duidelijk.

Ik heb voor die portretten meestal Tri-X 320 gebruikt. Maar we hebben ook een keer een sessie gehad in een museum in Amsterdam, met als model een meisje met een huid net zo glad als het marmer van het museum. Hiet vond ik Tmax wel toepasselijk, maar dat moet je natuurlijk een beetje bekijken. Ik ben geen Tmax fan.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    kom anders een keer buurten in Best,

dan kan ik het je laten zien en je vragen beantwoorden.
    0499-310002

groetjes,

willie jan.

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin