Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,946   Posts: 1,585,903   Online: 1034

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 21 to 30 of 38

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Er is heel wat voor te bereiden, dat is duidelijk.
    Na 30 april heb ik zeeen van tijd, dus voorbereiding is voor mij geen probleem. Mij lijkt het handig dit na de op handen zijnde kroegmeeting te doen... wellicht een idee om dan de animo te peilen?!

Tot die tijd ga ik zo-ie-zo nog wat "spelen" met de SL66 om de (on)mogelijkheden "op papier te krijgen".

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    Tot die tijd ga ik zo-ie-zo nog wat "spelen" met de SL66 om de (on)mogelijkheden "op papier te krijgen".
    De SL66 is een superieure middenformaatcamera, met superieure lenzen met superieure coating (HFT). Ik gebruik hem naast mijn 4 x 5 inch en vaak ben ik verbaasd door het geweldige resultaat.
    Het zal wel aan mij liggen, maar eigenlijk zie ik nauwelijks verschillen in de afdrukken tussen SL66 en grootformaat. Het zijn wel twee totaal andere manieren van fotograferen. Voor portretten is de SL66 bijzonder geschikt, zeker als je met een prisma werkt. Als mensen gaan bewegen kan je die normaal volgen (anders gaat het beeld de andere kant op). Ik vind de 150mm erg mooie beelden maken, maar de 80 mm 'kan er ook mee door'.
    Om een lang verhaal kort te maken: volgens mij kan je het beste met de SL66 mensen fotograferen, de grotere formaten hou je dan voor meer verstilde beelden. Maar dan is mijn mening...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Om de discussie een andere wending te geven. Voor mij is 't maken van een portret 't proberen iets te zeggen over de geportretteerde. En er is natuurlijk ook een andere benadering. Het willen creëren van een bepaald van te voren bedacht beeld. In 't laatste geval zoek je een model wat voor jou past in 't beeld. In 't eerste geval pas je je beeld aan aan wat je denkt , ervaart bij de geportretteerde.

Omdat ik me dus vooral laat inspireren door die gene die voor me staat weet ik vaak niet van te voren wat voor techniek ik uit de kast ga halen. Soms zal 't een kb met tri-x zijn, een ander geval 't bijna agressieve uitbundige van een Carl Zeiss objectief. Maar ik heb ook portretten gemaakt van een vrouw die al haar hele leven in een rolstoel zat. Daar vond ik de subtiele en objectieve benadering van groot formaat op zijn plaats. Haar gezicht had zoveel te vertellen dat de kamera daar zo weinig mogelijk aan toe moest voegen, bijna "pure" registratie.

Het is dus zaak om als fotograaf goed om zoveel mogelijk te weten hoe de verschillende "penselen" uitpakken. En laten we elkaar op dit forum zo veel mogelijk van dienst zijn. En te informeren wat een portret lens of sonnar toevoegt aan 't beeld. Dan kan de fotograaf geïnformeerder zelf een keuze maken. Want er zijn geen beste, superieure, Verschrikkelijk! oplossingen

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    Na 30 april heb ik zeeen van tijd, dus voorbereiding is voor mij geen probleem. Mij lijkt het handig dit na de op handen zijnde kroegmeeting te doen... wellicht een idee om dan de animo te peilen?!

Het lijkt mij een goed idee om op de kroegmeeting de belangstelling te peilen. En zoals je in deze thread ziet, zijn er zoveel manieren om een 'portret' te benaderen. Mijn ervaring is echter dat een workshop-achtige benadering van het 'portret' vaak neer komt op een studio of locatie situatie, waar uitlichting een belangrijke rol speelt.
    En deze benadering is zeker niet de enige benadering. Portretten binnen of buiten onder bestaand licht zijn zeker zo interessant. Dit soort portretten vereisen in de regel 'snelheid' en je kunt ze individueel benaderen. Voor dat soort situaties gebruik ik vaak de Sonnar 150 op de Rollei 6008 (vroeger SLX). Deze lens camera combinatie is primair ontworpen voor mode en journalistieke fotografie. En dat geeft een duidelijk karakter aan het resultaat. Doe ik hetzelfde op de TC met rolfilmadapter en APO Sironar 150-S, dan is het resultaat compleet anders.
    Maak je nu een vergelijking tussen een groothoek (Distagon 40/40 en Super Angulon 90/6,8) dan weet je niet meer wat je ziet, zo groot is het verschil!

Er zijn zoveel mogelijkheden; we kunnen op de kroegmeeting peilen waar gemeenschappelijke interesses liggen.

Jed

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Ik vind de 150mm erg mooie beelden maken...
    Heb je een voorbeeld?

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    ...een ander geval 't bijna agressieve uitbundige van een Carl Zeiss objectief...want er zijn geen beste, superieure, Verschrikkelijk! oplossingen
    Met de laatste opmerking ben ik het helemaal eens, ieder objectief/formaat heeft z'n sterkten en zwakten. Maar om even op de eerste quote in te haken, een sonnar van 1960 is naar mijn mening anders dan een sonnar anno 2007. Die van mij is namelijk verre van "agressief" en "uitbundig" naar mijn mening. Daarom vraag ik ook vaak naar voorbeelden, want wat de een als "uitbundig" ziet is voor een ander misschien vrij "gewoon".

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Pol Vandepitte werkte met TC alsof het om een KB toestel ging.
    Zo zat dat TC-ding in z'n handen...
    Maakte veel van z'n portretjes met een TC.
    Maakte ook portretjes in infrarood en vroeg soms (aan de kids bvb) om tot seconden lang stil te zitten, dat lukte vrij aardig...
    zie z'n boek en z'n website...

http://users.skynet.be/am249958/

mvrgr
    Fred

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by fred View Post
    Pol Vandepitte werkte met TC alsof het om een KB toestel ging en vroeg soms (aan de kids bvb) om tot seconden lang stil te zitten, dat lukte vrij aardig...
    een clubgenoot van mij maakt ook op deze manier portretten van kinderen.
    door de tijdstoename krijg je dat de foto softer wordt door de beweging...
    het resultaat is een foto die tastbaarder is dan een knalharde foto waarbij ieder sprietje zichtbaar is.

Shooter
    4x5 Format
    Die van mij is namelijk verre van "agressief" en "uitbundig" naar mijn mening. Daarom vraag ik ook vaak naar voorbeelden, want wat de een als "uitbundig" ziet is voor een ander misschien vrij "gewoon".
    Als ik je laatste post lees, ga ik me afvragen wat je zoekt in 't grootformaat. En daarbij bekruipt me de gedachte dat je juist naar scherpte / contrast en in 't algemeen dat de scherpte je tegemoet knalt . Als dat zo is dan moet ik je waarschuwen voor een teleurstelling. In 't algemeen is dat niet wat 't overschakelen op grootformaat direct oplevert .

Voorbeelden van een wat recentere sonnar heb ik wel voor je, maar ik ben bang zat ze over 't net aller belabberd over komen. Niet in de laatste plaats door mijn weerzin om te leren hoe dat allemaal zou moeten. Maar voor wat 't waard is. http://www.xs4all.nl/~hamses/noreen039.jpg en http://www.xs4all.nl/~hamses/noreen038b.jpg

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Voorbeelden van een wat recentere sonnar heb ik wel voor je.
    Bedankt! Nou, ik zit een beetje met het "probleem" dat ik van veel onscherpte (op het onderwerp na) houd. Zeker een portret "ten voeten uit" zal ik met een sonnar op middenformaat niet veel verder dan F/5.6 diafragmeren, 't "probleem" wat je dan krijgt is dat je op het randje van de performance van de lens zit... zeker m.b.t. de randen van het beeld (waar het hoofd zich bevindt). Dus de redenatie was zo van; grootformaat -> minder scherptediepte bij eenzelfde "perspectief". Dus kun je meer diafragmeren en dan dus op optimum waarden van een objectief komen (f/8-f/11) met behoud van onscherpte.

Tevens heb ik van 't weekend even een test gedaan met de 80&150mm op de SL66. En bij een portret ten voeten uit kan ik dan de volledige Tilt van deze camera niet gebruiken (de balg is dan nog niet ver-genoeg uitgetrokken). Wat grappig is dat ik laatst een Xenar (135mm) heb aangeschaft die m.b.v. een adapter wel op deze camera past... en daar gaat het net wel mee. Binnenkort maak ik even wat printjes van de negatieven... dan kan ik 't e.e.a. illustreren.

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin