Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,728   Posts: 1,515,219   Online: 955

Page 4 of 4 FirstFirst 1234
Results 31 to 38 of 38

Shooter
    Medium Format
    Leuk hoor, portretten maken. Vorig weekend op stap geweest met een paar nieuwe Rollei prototype films.
    Eén en ander georganiseert via een bekende Duitse modellen website en een shoot gedaan met een model uit Kazachstan, wel wonende in Duitsland. Favoriete camera de M645 pro met 120 rolfilm. Mijn voorkeur is dan toch de Sekor 150mm.

Gezien dat de ouders een Russische specialiteiten winkel hebben was het wel leuk na afloop een flinke pot Russische kaviaar en een snoep specialiteit uit Kazachstan voor de kinderen mee naar huis te krijgen.

Misschien wel een leuk idee iets te organiseren met een volgende kroeg meeting.

Groetjes,

Robert

Shooter
    Multi Format
    Hallo,

Dana Lixenberg en Rineke Dijkstra zijn maar een paar portretfotograven die 4x5 gebruiken. Beide maken ze inderdaad geen actie portretten. Van Dana Lixenberg heb ik een documentaire gezien en zij gebruikt een Wista SP. Vergelijkbaar concept als een Linhof. Zelf heb ik een Graflex super graphic. Niet zo ultiem als een linhof maar wel ongeveer 10-20 maal zo goedkoop en ook nog uitgebreidere verstellingen aan de voorkant. Ik ga deze gebruiken voor landschappen, portretten en ook op de ouderwetse manier als een journalist op straat.
    Al deze camera's hebben een draaibare achterwand en meestal ook nog een rangefinder. Daarmee kan je dus ook nog met de cassette in de camera scherpstellen.
    Als je alleen in de studio gaat werken kan je ok heel goed een een echte TC gebruiken. Voor buiten zijn dezae vaak toch wat kwetsbaarder en vooral groter. Mijn Graflex vouwt mooi op in zijn eigen metalen doos en is daardoor zeer goed mee te nemen. Een of twee lenzen en een stuk of tien cassette's en er is geen probleem met gewicht of omvang.

Hartelijke groeten,

Michiel Fokkema

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Als ik je laatste post lees, ga ik me afvragen wat je zoekt in 't grootformaat. En daarbij bekruipt me de gedachte dat je juist naar scherpte / contrast en in 't algemeen dat de scherpte je tegemoet knalt . Als dat zo is dan moet ik je waarschuwen voor een teleurstelling. In 't algemeen is dat niet wat 't overschakelen op grootformaat direct oplevert .

Voorbeelden van een wat recentere sonnar heb ik wel voor je, maar ik ben bang zat ze over 't net aller belabberd over komen. Niet in de laatste plaats door mijn weerzin om te leren hoe dat allemaal zou moeten. Maar voor wat 't waard is. http://www.xs4all.nl/~hamses/noreen039.jpg en http://www.xs4all.nl/~hamses/noreen038b.jpg
    De moderne lenzen zijn in de regel van een coating voorzien. Hierdoor wordt de contrastoverdracht ( hoge MTF) vergroot. Het is een kwestie van smaak; de ene vindt beelden met een hoge contrast overdracht plezierig; een ander vindt de hoge contrastoverdracht te ver gaan.
    Het is maar goed dat er ook nog oude lenzen zijn, die heel verfijnd over kunnen komen. Een bijkomend voordeel is de vaak lage prijs. Deze oude lenzen kunnen, met enig geknutsel vaak op een TC gezet worden. In dit geval is de TC slechts een kastje, waar het binnen duister is. Je kunt ze ook bedrijven met een rolfilmcassette. En dan is het een middenformaatcamera. Wat ook nog kan is de body van een Hasselblad of iets dergelijks achter een TC monteren; ook dat wordt gedaan.
    Dus: ieder kiest de lens die hem past en kan verder doorrommelen met weet ik wat voor combinaties.

Jed

Shooter
    Multi Format
    Ah, de beruchte MTF. Ik las er al wat over op de Engelse forums. Je hebt er blijkbaar een uitgesproken mening over en niet iedereen is het met je eens.
    Leuk, zo'n beetje controverse. Dat maakt me echt wel nieuwsgierig.

Ik snap waarover het gaat, een theoretisch model om voor een bepaalde situatie de perfecte combinatie van opname tot afdruk te kiezen. Ook al gaat dat me wat te ver, ik hoor er graag, in 't echt, wel eens wat meer over!

Groeten,
    Geert

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    Zeker een portret "ten voeten uit" zal ik met een sonnar op middenformaat niet veel verder dan F/5.6 diafragmeren, 't "probleem" wat je dan krijgt is dat je op het randje van de performance van de lens zit... zeker m.b.t. de randen van het beeld (waar het hoofd zich bevindt).
    Afgelopen weekend toch nog even een opname met de sonnar op F4 gemaakt, en de randscherpte was eigenlijk nog best goed. Goed genoeg om een 20x20cm afdruk van te maken in ieder geval (bij 't portret ten voeten uit waren de wimpers te onderscheiden).

Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    Wat grappig is dat ik laatst een Xenar (135mm) heb aangeschaft die m.b.v. een adapter wel op deze camera past... en daar gaat het net wel mee. Binnenkort maak ik even wat printjes van de negatieven... dan kan ik 't e.e.a. illustreren.
    Een voorbeeld van de xenar (+tilt) staat in een andere thread van dit forum: http://www.apug.org/forums/forum80/3...tml#post448916

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argus View Post
    Ah, de beruchte MTF. Ik las er al wat over op de Engelse forums. Je hebt er blijkbaar een uitgesproken mening over en niet iedereen is het met je eens.
    Leuk, zo'n beetje controverse. Dat maakt me echt wel nieuwsgierig.

Ik snap waarover het gaat, een theoretisch model om voor een bepaalde situatie de perfecte combinatie van opname tot afdruk te kiezen. Ook al gaat dat me wat te ver, ik hoor er graag, in 't echt, wel eens wat meer over!

Groeten,
    Geert
    Het is een leuke discussie, dat is zeker. En, allerlei standpunten zijn ook eens op schrift gesteld, dat is heel wat waard.

MTF is een model, waarbij o.a. de 'image quality' van de druk geoptimaliseerd wordt.door de keuze van objectief, film etc. Het model is al in 1947 bij Zeiss opgesteld en alom in gebruik in de fotografische industrie. Zelf maak ik er dankbaar gebruik van en jullie hebben het resultaat kunnen zien. MTF beschrijft overigens slechts een deel van de variabelen, die de 'image quality' bepalen. Zo houdt MTF geen rekening met het effect van een vervuild objectief of trillingen tijdens de opname, of de korrelgrootte van de film etc.

Omdat er geen andere methode in de fotografie bestaat om de 'image quality' te beheersen, leek het mij van belang om dit ter discussie te stellen, nadat een ander er erom had gevraagd. Het gaat in de discussie, zo lijkt mij, niet zo zeer om de methode, maar meer om de vraag of de methode voor de 'gemiddelde' fotograaf toegankelijk is. En dat is ook voor mij de vraag. MTF is nu 60 jaar intensief in gebruik, echter niet bij de fotografen. Vele fotografen maken bij de aankoop van een objectief zelfs geen gebruik van de MTF gegevens! Is daar een reden voor, of is het angst voor iets, dat wat 'wetenschappelijk' aandoet ? De naam 'Modulation Transfer Function' doet ook nogal gewichtig aan. Maar ik weet uit eigen ervaring dat ik het begrip MTF in enkele minuten duidelijk kan maken. Wat het verder te betekenen heeft voor beeldkwaliteit neemt meer tijd. Je zou het daarom gewoon eens moeten proberen. Als het niet aanslaat, dan blijft de wereld wel doordraaien. Het feit dat het onderwerp veel aandacht trekt bewijst wel dat het hier om 'zo maar' een onderwerp gaat.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 03-31-2007 at 05:32 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format
    Afgelopen weekend toch nog even een opname met de sonnar op F4 gemaakt, en de randscherpte was eigenlijk nog best goed. Goed genoeg om een 20x20cm afdruk van te maken in ieder geval (bij 't portret ten voeten uit waren de wimpers te onderscheiden).
    gezien de manier waarop je met scherp / onscherp omgaat in je portretten lijkt 't me zeker de moeite waard om eens met 4X5 te spelen. Het zal echter zeker geen goedkope bezigheid blijken. Je behoeft aan een gestoken scherpte dus moderne objectieven, 't materiaal 4 X 5, en de toch wel grootere kans dat 't scherpte vlak er net naast ligt, jaagt de kosten flink om hoog.
    Zelf gebruik ik als ik portretten op 4 X 5 maak al snel een opname of 30 ! Max 60 (meer cassettes heb ik niet) Maar 't zijn dan opnames die niet opnieuw gemaakt kunnen worden. :-(

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    gezien de manier waarop je met scherp / onscherp omgaat in je portretten lijkt 't me zeker de moeite waard om eens met 4X5 te spelen. Het zal echter zeker geen goedkope bezigheid blijken. Je behoeft aan een gestoken scherpte dus moderne objectieven, 't materiaal 4 X 5, en de toch wel grootere kans dat 't scherpte vlak er net naast ligt, jaagt de kosten flink om hoog.
    Zelf gebruik ik als ik portretten op 4 X 5 maak al snel een opname of 30 ! Max 60 (meer cassettes heb ik niet) Maar 't zijn dan opnames die niet opnieuw gemaakt kunnen worden. :-(
    Dat pak je stevig aan Gary! Voor de potretten gebruik ik vaak een rolfilm(cassette) op de 4x5". Uiteindelijk ga ik dat ook niet op 40x50 vergroten. En dan blijft het aantal opnamen ook nog beperkt. De voornaamste kosten worden door het vervoer naar een locatie gevormd. Maar, hoe dat gaat is voor iedereen anders.

Jed

Page 4 of 4 FirstFirst 1234

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin