Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,747   Posts: 1,515,667   Online: 792

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 38

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

"Beginnersvraag" m.b.t. portretfotografie op grootformaat

L.S.,
    Steeds meer kom ik erachter dat ik voor mijn beelden beter uit zal zijn met een grootformaat toestel. Ik heb me daar nog niet veel in kunnen verdiepen, dus deze vraag gaat wat simpel overkomen denk ik.

Kun je de cassettes (waarin de film zit) zowel horizontaal als verticaal in de camera (bijvoorbeeld een Linhof Technica) zetten? Of anders geformuleerd; moet je de camera helemaal kantelen wanneer je een foto op "portretformaat" (4 inch aan de onderkant) wil opnemen?

Alvast bedankt!

Shooter
    4x5 Format
    bij een sinar kun je de achterwand 90 graden gedraaid terugplaatsen, bij een master technica kun je de achterwand draaien. De meeste tc's zal dit wel een van de 2 mogelijkheden hebben.

Shooter
    4x5 Format
    let wel op dat je bij de meeste tc's geen controle op de scherpte instelling hebt als je eenmaal een film cassette in hebt. Dit is met name bij portretten lastig. Ook al omdat de scherpte diepte zeer gering is.

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    let wel op dat je bij de meeste tc's geen controle op de scherpte instelling hebt als je eenmaal een film cassette in hebt.
    Dat had ik al begrepen inderdaad. Maar bij "mijn type" portretten (zie soulsurround.dse.nl) wordt vaak weinig bewogen en verwacht ik daar niet zo veel problemen mee.

Wat raden jullie - mensen met ervaring in grootformaat - aan m.b.t. portretfotografie? Waarbij de portretten ook soms buiten (op locatie) gemaakt worden. Zelf zie ik in documentaires over mode/portret fotografen toch wel af en toe de linhof master technica opduiken. Volgens mijn - beperkte - ervaring is dit een goede all-rounder... wat zijn jullie ervaringen?

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    Wat raden jullie - mensen met ervaring in grootformaat - aan m.b.t. portretfotografie?

bigger is better

G

Shooter
    Multi Format
    En nu ernstig.

Zeker als je op lokatie wil portretten maken, is het belangrijk dat je een camera hebt die zeer vlot in te stellen is. Je moet immers samenwerken met een model en die laat je liever niet te lang wachten.

Ik zou gaan voor een monorail met zoveel mogelijk geared movements (hoe noemt dat in' schoon vlaams?) waardoor je de instellingen kan doen zonder dat je de instelknoppen steeds moet vastzetten. Een loopbodem is in dit geval niet aan de orde.
    Onderschat het gebruik van verstellingen in de hoogte en breedte niet, voor de cadrage, want in de natuur zet je niet overal zomaar je statief neer.

Ik heb enkel ervaring met Toyo monorails. Mijn camera's hebben niet dezelfde features en ik ben er nog niet gans uit met welke ik het liefste werk...

De beste praktische tip die ik je kan geven, is ervoor zorgen dat je model ergens een steun/houvast heeft, zodat ze in hetzelfde scherptedieptevlak blijft. Niet iedereen kan dezelfde pose lang volhouden. Ik alvast niet!

G
    Last edited by argus; 03-21-2007 at 02:02 PM. Click to view previous post history.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Het probleem is idd. dat je met de TC beperkte scherptediepte hebt. Ik begrijp echter uit Sonnar 250 thread dat dat gewenst is. Ik gebruik een 210 en binnenkort een 300 (sinar F2) om uitsluitend portretten mee te maken. Ik gebruik wel een studio flitser @f22 om een en ander gedaan te krijgen.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Marc Leest View Post
    Ik begrijp echter uit Sonnar 250 thread dat dat gewenst is.
    Dat klopt inderdaad. Op zich vind ik de combinatie middenformaat + sonnar prima voor buste portretten en nog "closer up". Portretten "ten voeten uit" zijn met mijn middenformaat nog niet naar mijn smaak (maar goed, dat komt natuurlijk ook grotendeels door de fotograaf ).

Ik denk dat een TC met een standaard objectief (150mm) mij daar meer vrijheden in zal geven. Kunnen jullie aangeven hoever je ongeveer moet diafragmeren om alléén de persoon (ten voeten uit) scherp te krijgen met een TC?!

Thanks again!

Shooter
    4x5 Format
    op 2 meter afstand met een 150 geeft f16 een scherpte diepte van 45 cm

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    let wel op dat je bij de meeste tc's geen controle op de scherpte instelling hebt als je eenmaal een film cassette in hebt. Dit is met name bij portretten lastig. Ook al omdat de scherpte diepte zeer gering is.
    Bij de meeste TC's kun je de plaats van het scherptevlak niet meer controleren, nadat de filmcassette is geplaatst. De Linhof Technika heeft echter een gekoppelde afstandsmeter, die zelfs onder slechte lichtomstandigheden is te gebruiken. Deze Linhof werd in het verleden dan ook gebruikt als perscamera.

Jed

Page 1 of 4 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin