Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,901   Posts: 1,584,412   Online: 759

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 13
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49

welke loep voor 4x5 matglas

ik zoek een loep om mijn scherptestelling te controleren op het matglas van de 4x5. Welke levert de beste prijs/prestatie?

Shooter
    Multi Format
    Gewoon zo'n goedkoop hamaatje met doorzichtige "ton" doet ook z'n werk als je de ton afplakt met zwarte tape.

Uiteraard zijn er zeer prijzige alternatieven te vinden die ook wel beter zullen presteren.

Wat ik het liefst zou hebben voor de 4x5" (enige waarvoor ik soms een loep gebruik) is een vierkante loep. Nu mis ik controle de hoeken.

Groeten,
    G

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Ik gebruik de loep van Jobo. Andere loepen ken ik niet. maar deze was niet duur.
    Ik denk dat de prijs/kwaliteit verhouding goed is. het is de Jobo 3525 4x loupe high qualitiy(zegt het doosje). Je kan hem dus voor je matglas gebruiken(dicht opschroef stuk) en voor op papier(met melkglas opschroef stuk,om het papier te verlichten)

Daniel

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Een (oud) 50 mm objectief in retrostand. Praktica is prima. Leica is beter. Allen zijn beter gecorrigeerd dan ongeacht welke loep. Probeer een klein lichtsterk exemplaar te vinden.

Wil je toch persé een loep, kies dan een "zuignap"-exemplaar. Dat spaart je derde hand uit.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik gebruik daarvoor een overjarige en overkomplete 50 mm Schneider Componon S vergrotingsobjectief. Heb daar een tubus opgezet op precies de goede afstand dat ik het beeld op het matglas scherp heb. De tubus was een koppelstukje voor plastik afvoerbuizen. Gehaald bij de Gamma. Afgezaagd op 23 mm en met zwart gaffertape bevestigd. 2 gaatjes erin, touwtje erdoor klaar ben je.
    harry

Release, the best you can do...

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Waarom heb ik daar zelf niet aan gedacht? Nu nog een zuignap eraan, en geen enkele dure Schneider of Rodenstock loep kan hem verbeteren.
    Last edited by argentic; 05-17-2007 at 11:54 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ja, ja zo zie maar weer soms ben ik toch echt geen kleine sufferd ...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Hallo,

Ik heb op ebay een chinese 8x loep gekocht. Het is zo'n lang type zodat je goed op het matglas komt zonder dat de afscherming van het matgals in de weg zit. Koste $50 en doet het erg goed.

Groeten,

Michiel Fokkema

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Fotootje van die chinese loep ?
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik had een oude 50mm pentax lens uitelkaar gehaald en de lens dusdanig bevestigd dat ik een scherp beeld kreeg. echter inderdaad de ronde pvc pijp krijg ik niet helemaal in de hoek....

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin