Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,540   Posts: 1,544,287   Online: 798

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 16
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49

statief voor 4x5

ik ben aan het zoeken voor een statief voor mn 4x5.
    tot op heden werk ik met een manfrotto maar deze is niet stug genoeg,is zonder de kolom uit te trekken te laag,lastig de hoogte te wijzigen door draai sluiting en weegt nogal wat.

De gitzo 3540xls heeft een mooie hoogte (rond de 1.90) weegt 1.97 kilo en heeft een mooi lock systeem. Echter het nadeel is de prijs a 890 euro...
    Zijn er andere merken die hetzelfde leveren of moet ik niet zeiken daar zo'n statief je leven meegaat en je dan per jaar minimaal afschrijft...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    ik ben aan het zoeken voor een statief voor mn 4x5.
    tot op heden werk ik met een manfrotto maar deze is niet stug genoeg,is zonder de kolom uit te trekken te laag,lastig de hoogte te wijzigen door draai sluiting en weegt nogal wat.

De gitzo 3540xls heeft een mooie hoogte (rond de 1.90) weegt 1.97 kilo en heeft een mooi lock systeem. Echter het nadeel is de prijs a 890 euro...
    Zijn er andere merken die hetzelfde leveren of moet ik niet zeiken daar zo'n statief je leven meegaat en je dan per jaar minimaal afschrijft...
    Ik heb al heel wat jaar een Gitzo 220 en een Manfrotto 141 RC kop. Bevalt heel goed. Ik weet wel dat de Gitzo statieven nogal prijzig zijn. Mijn Gitzo heeft, zover ik mij herinner lang niet dat bedrag gekost. Nog lang niet het bedrag in guldens. Overigens heb ik al wel eens een reparatie aan het statief gehad. (Nieuwe geleide-ringen).

Jed

Shooter
    Multi Format
    Ik heb een houten statief van Wolf ( www.holzstative.de ) (model 8012), misschien wat overkill. Niet superlicht en compact, maar wel gekocht om ook zwaardere camera's te dragen.
    Prijs valt super goed mee maar de kwaliteit van de benen is toch niet 100%. Er zit wat trilling op maar daarvoor werd dan ook de draadaansluiting naar een een sluiter uitgevonden.
    Afgelopen weekend wat minutenlange belichtingen met de 8x10 gedaan en deze zijn haarscherp. Geen probleem dus qua langdurige stabiliteit.

De statiefkoppen die ik gebruik zijn een ball-head van Manfrotto (voor de 4x5) en een paar (letterlijk) loodzware gedateerde koppen van Gitzo (R2 en R4)

Er is zoveel keus op de markt.

Wat voor 4x5 had je ook weer?
    Wanneer ik op reis ben met de lichte 4x5 dan gebruik ik een gemiddeld geprijsde prul uit Media Markt. Dat volstaat wel om te misbruiken in zand, sneeuw of zeelucht.

Studio-werk gaat dan weer vanop het Wolf statief.

Hoogte wijzigen?
    Gezien ik van nature nogal lui ben, gebruik ik daarvoor de verticale verstelling van de camera ;-) maar dan kan je soms verveeld zitten met de beeldcirkel.

G

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Wat je zeker niet moet vergeten in alle keus die nog hebben op satief gebied is de Linhof statieven. Vooral voor de 4x5 kan ik je de Twin Shank Pro Tripod Expert art.no. 03317 aanbevelen. Licht en ongelooflijk stabiel voor een prijs die niet onderdoet voor Gitzo of Manfrotto.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    't is natuurlijk altijd een compromis tussen kosten, gewicht, gebruiks gemak en stabiliteit. Een blok beton kost weinig, is super stabiel, maar heeft geen gemak en is niet te tillen. Voor mijn buitenwerk gebruik ik op 't moment een gitzo g1257LVL zonder balhoofd / kop. Om de kamera te kunnen draaien heb ik 't nokje waarmee 't draaien van de middenkolom verhinderd wordt weggeslepen. De maten waarin de kolom gekanteld kan worden is voor mijn werk net voldoende. En voor mij is gewicht een uiterst belangrijke factor. Als ik met te veel rond moet lopen verlies ik snel de energie om goed te fotograferen en wordt daarmee de hele exercitie zinloos.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ik heb een shen hao 4x5 (weegt 2 kilo).
    Het statief moet draagbaar zijn daar ik nogal in de natuur vertoef. Een houten is lomp en zwaar.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Een houten is lomp en zwaar.
    Het hangt er natuurlijk van af wat je erop wil plaatsen. Voor een 4x5 van 2 kilo is hout natuurlijk overdreven.
    Met een 8x10 erop wordt het plotseling al zeer elegant
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails hout.jpg  

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ja hoor,
    steek mij mn ogen maar weer uit...

wel klein voor jou doen 8x10, niet?

een vriend van mij (ruud) die ook op de meeting was, wil naar middenformaat. Ik heb hem reeds voorspeld dat hij binnen enkele jaren op 4x5 zit....

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    In de gedachtenwereld van Geert is een 4x5 nog steeds middenformaat.
    Overigens weegt het Linhof statief maar 3kg.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    In de gedachtenwereld van Geert is een 4x5 nog steeds middenformaat.
    Alles wat je nog moet vergroten toch

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin