Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,678   Posts: 1,482,148   Online: 1037

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 21 to 30 of 32

Shooter
    Multi Format
    Brrrrr, zelf coaten!

De enige die ik weet die lenzen kan hercoaten is Arax:
    http://www.araxfoto.com/

15 USD per oppervlak. Je moet de lens dan wel zelf demonteren en enkel het glas naar hen opsturen. En krijg die elementen dan maar eens terug op de juiste plaats...

ABOUT MULTI COATING SERVICE

For non coated lenses, ARAX company made custom Multi-Coating on ARSENAL factory. The sophisticated seven-layer dielectric coatings are vacuum-deposited on glass-to-air surfaces to reduce internal reflection, increase transmission efficiency and enhance contrast.
    Leica, Carl Zeiss Jena, all other lenses could be polished and multi-coated for $30 for one glass independent from the lens size.
    You should send the glass only without any metallic parts and rings. For bulk order you'll have discounts. E-mail us for details.

We process only the glass elements which would be stripped out of the metal rings and other containers that hold them in place in the lenses. We could clean the old glue off the partially separated lenses, clean off old surface coating, then re-coat and re-glue the lenses, package them, and return them. In other words, we would not even have to deal with replacing broken parts of the lenses; only with the optical elements themselves.
    We don't want to risk to brake lenses from metallic rings. And we not like to unglue the glasses from each other because of risk of damaging. The point is that we want to minimize the damaging risk. Anyway you should know that along processing, lens damaging possible and we can not take full responsible for that.

Groeten,
    G

Shooter
    4x5 Format
    niet helemaal een domme vraag. in 't midden van de vorige eeuw was dat wel gebruikelijk. o.a. bij de optische fabriek delft. Denk echter dat de kosten nu ver boven de prijs van een spiksplinternieuw exemplaar is. laat staan een 2e hands.
    Bij ZW zou ik me zo i zo niet zo druk over maken. gebruik een compendium, schroef bij landschap een geelfilter op 't objectief. Dat laatste zorgt er voor dat 't vele blauwe licht wat gedempt wordt en daardoor de chromatische fouten van 't optiek ook niet meer zo'n boventoon voeren. En dan moet er een heel behoorlijk contrast uit 't optiek komen. Iets anders is 't als je keur (dia) maakt. Dan raad ik je toch aan op zoek te gaan naar iets nieuws.

Om een vergelijking te maken. 't verschil tussen een condensor en een diffuser vergroter is groter dan tussen gecoat / ongecoat. En heeft je vergroter wel een gecoat objectief ? Die zijn veel langer in ongecoate verzie's gemaakt.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    en het blijft toch steeds
    "in de beperking ken je de meester"
    met wat je ook werkt, de "meester" haalt er steeds het maximum uit, doorgrond het materiaal, beheerst het, gebruikt het in functie van het beeld

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Quote Originally Posted by argus View Post
    Brrrrr, zelf coaten!

De enige die ik weet die lenzen kan hercoaten is Arax:
    http://www.araxfoto.com/

15 USD per oppervlak. Je moet de lens dan wel zelf demonteren en enkel het glas naar hen opsturen. En krijg die elementen dan maar eens terug op de juiste plaats...

Groeten,
    G
    Dat klinkt misschien moeilijker dan het is. Mits je het juiste gereedschap hebt (lens spanner) kun je vrij gemakkelijk het front element/ groep er uit schroeven (ring los draaien). Na schoonmaken/coaten valt het element weer op zijn plaats in het lens huis, ring weer voorzichtig vast draaien en klaar.

Misschien nog maar niet gelijk op je duurste lens proberen..

Groet,

Cor

Shooter
    4x5 Format
    Bij een symmar zijn de 1e & 2e alsmede de 5e & 6e element met elkaar verlijmd. Tenzij er nu al een delaminatie is wordt 't een hele onderneming om deze van elkaar los te krijgen. En wat nog veel moeilijker zal zijn ze weer op elkaar te verkitten met pressies de zelfde lijm dikte ! ± 0,005 mm. En dan de hele zaak gejusteerd te monteren. Zonder optische testbank.
    En 6 elementen is 12 oppervlaken X 15$ is 90$ + BTW & invoerrechten & verzending.

dat allemaal afgezet tegen een 150 Symmar S MC bij een handelaar kopen voor 250 euro met garantie !

Persoonlijk zo ik voor een lens zo behandeld was geen stuiver over hebben.

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Ik heb zo een xenar, ongecoat. Dat ding tekende erg mooi. Jed
    Ik had 'm in een andere thread ook al gepost, maar dit heb ik recentelijk met een oude Xenar (voor 6x6 formaat) gemaakt: http://www.apug.org/gallery/showphot...00&ppuser=4789

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Voor mijn gevoel zijn de huidige lenzen die gemaakt worden zijn m.i. veel te hard. Hoogstwaarschijnlijk om het contrast op te jagen want dat ervaren we als scherp en kwaliteit. Kleinbeeld heeft zo weinig negatief dat men een hulpgreep heeft toegepast om er toch nog een fatsoenlijk plaatje uit te persen. Ga je naar 4x5 of nog groter, dan maakt het niet uit of je een jampot gebruikt of andere lens om een fatsoenlijk eindresultaat te krijgen.

Ik voel er steeds meer voor om zachtere lenzen te gebruiken waardoor het contrast makkelijker beheersbaar is. Een van mijn objectieven is een imagon, waarmee je de tastbaarheid en vorm van bv een fruitschaal kunt benaderen. Met moderne objectieven geeft dit een plat vlak.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Juist daarom is het nodig om je ganse workflow te calibreren (met je eigen zone systeem, naar analogie met AA)
    per lens
    en dus zoweinig mogelijk verschillende lenzen te gebruiken

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Misschien simpel gedacht/aangenomen, maar zou het coaten van de buitenkant alleen het voorste glas element al veel schelen? Of moeten echt alle glas oppervlakken ge-coat worden?

Cor

Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Bij een symmar zijn de 1e & 2e alsmede de 5e & 6e element met elkaar verlijmd. Tenzij er nu al een delaminatie is wordt 't een hele onderneming om deze van elkaar los te krijgen. En wat nog veel moeilijker zal zijn ze weer op elkaar te verkitten met pressies de zelfde lijm dikte ! ± 0,005 mm. En dan de hele zaak gejusteerd te monteren. Zonder optische testbank.
    En 6 elementen is 12 oppervlaken X 15$ is 90$ + BTW & invoerrechten & verzending.

dat allemaal afgezet tegen een 150 Symmar S MC bij een handelaar kopen voor 250 euro met garantie !

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post

Helemaal mee eens. Het in en uitelkaar halen van lens systemen is niet het werk van onervaren mensen. Sommige lenzen hebben een interne justering (Cooke) en zijn zelfs lastig te justeren voor vakmensen.

Jed

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin