Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,475   Posts: 1,542,620   Online: 992

Page 4 of 4 FirstFirst 1234
Results 31 to 32 of 32

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Voor mijn gevoel zijn de huidige lenzen die gemaakt worden zijn m.i. veel te hard. Hoogstwaarschijnlijk om het contrast op te jagen want dat ervaren we als scherp en kwaliteit. Kleinbeeld heeft zo weinig negatief dat men een hulpgreep heeft toegepast om er toch nog een fatsoenlijk plaatje uit te persen. Ga je naar 4x5 of nog groter, dan maakt het niet uit of je een jampot gebruikt of andere lens om een fatsoenlijk eindresultaat te krijgen.

Ik voel er steeds meer voor om zachtere lenzen te gebruiken waardoor het contrast makkelijker beheersbaar is. Een van mijn objectieven is een imagon, waarmee je de tastbaarheid en vorm van bv een fruitschaal kunt benaderen. Met moderne objectieven geeft dit een plat vlak.
    Het verschijnsel dat je beschrijft is het uit de hand lopen van de contrastoverdracht. Door een juiste keuze van de fotografische materialen kun je het contrast beheersen ( daar ging mijn inleiding in Willebroek over). Zo kun je met moderne objectieven met hoge contrastoverdracht 'zachte' resultaten bereiken.
    Met grootbeeld zal dit eerder te bereiken zijn als met kleinbeeld. Het gebruik van de imagon maskeert het harde effect. Het is eigenlijk niet de oplossing waar je vermoedelijk naar zoekt.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Misschien simpel gedacht/aangenomen, maar zou het coaten van de buitenkant alleen het voorste glas element al veel schelen? Of moeten echt alle glas oppervlakken ge-coat worden?
    Cor,

Volgens mij heb je een redenering dat als je de reflecties in 't begin tegenhoud je er van af bent . Dit gaat helaas niet op. De coating moet je je voorstellen dat 't glas juist transparanter wordt. Dus er wordt niets tegengehouden maar juist doorgelaten.

nogmaals als je iets wilt tegenhouden, een compendium. Je symmar heeft een beeldcirkel van 210 mm 't oppervlak hiervan is ruim 2 X dat van een 4 X 5 film. Dus ook 2X de hoeveelheid licht dan wat je nodig hebt, met ook 't dubbele aan reflecties. Afgezien van de reflecties die dat onnodige licht binnen in je camera te weeg brengt. Dit is ook typisch voor een technische camera. Voor een camera zonder verstel mogelijkheden zorgt de fabrikant er wel voor dat de beeldcirkel niet groter is dan nodig.

Als je al een compendium gebruikt is 't bovenstaande natuurlijk overbodige info.

Page 4 of 4 FirstFirst 1234

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin