Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,973   Posts: 1,558,726   Online: 761

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 32
    Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9

Welke standaard lens(4x5") voor landschap?

Hallo,

Ik ben op zoek naar een standaard lens voor landschaps fotografie i.c.m. Linhof Technika 5. Jed heeft mij een Sironar S - N 150mm/5,6 aan geraden. Deze heeft een hoge MTF waarde. De beelden van Jed spreken me zeer aan, dus ik zoek nu ook zo'n lens. De Sironar -S heeft een grotere beeld cirkel dan de -N. In hoevere heb ik genoeg aan de beeld cirkel van de -N. Misschien wil ik in de toekomst ook wat aan architectuur gaan doen en dat meer verstel mogelijk heden wil. De -S is waarschijnlijk duurder dan de -N. Hoeveel moet ik betalen voor een Sironar -S of -N. Zijn er goedkopere alternatieven met vergelijkbare MTF waarde. Ik wil geen licht sterkte inleveren. Dit zijn heel wat vragen, ik hoor graag van jullie.

DaniŽl Bakkum

keithwms's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Blog Entries
    20
    Images
    129
    Quote Originally Posted by Daan72 View Post
    Zijn er goedkopere alternatieven met vergelijkbare MTF waarde.
    Ja!

http://www.hevanet.com/cperez/testing.html
    "Only dead fish follow the stream"

[APUG Portfolio] [APUG Blog] [Website]

Shooter
    4x5 Format
    Zelf kan ik gebruik maken van zowel een super-symmar HM 150mm en een sironar-150 mm. En meestal kies ik er voor om 't kleine objectief mee te nemen. Voor landschap werk is de beeld cirkel groot genoeg, en is scherpte een relatief begrip. Terwijl de MTF waardes van de HM die van de meeste objectieven overtreft. Is 't gemak van een lens die in de ingeklapte kamera past 't doorslaggevende. En op de 2e hands markt is denk ik de sironar-n behoorlijk een optimum tussen , kwaliteit / prijs. De S verzie brengt een relatief (te) hoge prijs op.

Shooter
    Multi Format
    Daan,

als je je ook met architectuur wil bezighouden zal je als snel naar een breedhoek grijpen, 90mm en korter, dit terzijde.

Ikzelf gebruik een Angulon 120mm en Sinaron 210mm (Sinar gemerkte versie van de Sironar) het meest voor landschappen. Op reis waren het ook de enige lenzen die ik meehad en ik heb het me geen seconde beklaagd.
    Mocht ik een 90mm met een ruime beeldcirkel hebben - dus niet mijn Angulon 90mm - dan zou ik die waarschijnlijk ook geregeld gebruiken. Een 75mm zou nog leuker zijn maar mijn budget laat mijn wensen op dat vlak momenteel niet toe.

Op het vlak van 150mm lenzen kan ik je momenteel niet zoveel zeggen omdat ik ze eigenlijk maar zelden gebruik. Mischien tijd voor een testje, want ik heb er wel een aantal verschillende (oudere) van die lengte liggen :-)
    Lijkt me leuk om eens de verschillen tussen een Tessar, Xenar, Heliar en Symmar te zien. Moest er iemand uit de buurt wat modernere 150mm lenzen hebben, dan mag die gerust komen meespelen!

Oja, het gebruik van een welbepaalde lens is geen garantie tot goede beelden. Kan ik zelf van meespreken ;-)

Groeten,
    G

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by argus View Post
    Daan,

als je je ook met architectuur wil bezighouden zal je als snel naar een breedhoek grijpen, 90mm en korter, dit terzijde.

G
    Ik ben al in het bezit van een Super Angulon 90mm 5,6 MC.
    Mijn 150mm 5,6 is een Symmar Technika. niet gecoat.
    Deze tekent zacht. Ik zoek de resultaten die Jed toont met zijn beelden.
    Dus een hoge MTF waarde. Wat is een lage of hoge waarde, hoe beoordeel ik dat als ik een spec. van een lens onder ogen krijg? ik ben een leek op dit gebied. Niet dat ik hier een grote studie van wil maken. Ik wil mijn procedure goed op orde hebben, die goed resultaat levert en waar ik op kan vertrouwen en verden veel fotograferen.

DaniŽl

Shooter
    Multi Format
    Wat is een lage of hoge waarde, hoe beoordeel ik dat als ik een spec. van een lens onder ogen krijg? ik ben een leek op dit gebied. Niet dat ik hier een grote studie van wil maken.
    DaniŽl
    Jed zal hier ongetwijfeld nog een uitgebreider lezing geven!

G

Shooter
    4x5 Format
    Met je SA 90 zou je dicht in de buurt moeten kunnen komen van wat je zoekt. Als dat niet zo is lijkt 't misschien verstandiger om andere variabelen in je systeem aan te passen. Mocht 't wel lukken met de SA 90 dan is omkijken naar een andere 150 op zijn plaats.
    Ergens van de winter een werk groepje groot formaat ? Dan kun je wat uitproberen.

Shooter
    4x5 Format
    Ik ben al in het bezit van een Super Angulon 90mm 5,6 MC.
    Mijn 150mm 5,6 is een Symmar Technika. niet gecoat.
    Deze tekent zacht. Ik zoek de resultaten die Jed toont met zijn beelden.
    Dus een hoge MTF waarde. Wat is een lage of hoge waarde, hoe beoordeel ik dat als ik een spec. van een lens onder ogen krijg? ik ben een leek op dit gebied. Niet dat ik hier een grote studie van wil maken. Ik wil mijn procedure goed op orde hebben, die goed resultaat levert en waar ik op kan vertrouwen en verden veel fotograferen.

DaniŽl
    Dat de symmar zacht tekent, kan zijn oorzaak hebben in lichtverstrooiing als het gevolg van het ontbreken van coating. Verder is het een eenvoudige triplet, zoals de Tessar, Xenar etc.
    Beeldkwaliteit wordt door contrastoverdracht ( van het fotografisch proces en het menselijk oog) bepaald. De MTF-waarden van de verschillende media (objectief t/m menselijk oog) spelen hier een bepaalde rol in. Daar hoop ik in de toekomst op in te gaan nadat ik een en ander op een rij heb gezet.
    Vroeger deed men niet zo moeilijk; je zag zo wat met een bepaalde Tessar of Xenar was opgenomen en je koos voor je eigen voorkeur. Met de moderne aanpak kun je keuzes maken en zijn die keuzes relevant omdat de productie methoden consistenter zijn geworden. Het 'prijsschieten' van, zeg 50 jaar geleden, is niet meer nodig.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Verder is het een eenvoudige triplet, zoals de Tessar, Xenar etc.
    Na mijn weten zijn symmar's altijd dubbel anastigmaten geweest van min of meer symmetrische opbouw ????

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Daan,

er zijn geen 'slechte' objectieven op dat formaat. Ze zijn puur en alleen gemaakt voor professionele kamera's. Er zijn wel zachte en harde lenzen die een andere tekening aan het beeld geven.

landschap:
    Klinkt gek, maar een tele lens wordt meer gebruikt dan een groothoek bij profs. Als je boeken van shinzo maeda bekijkt dan is zijn normale een 300mm, verder gebruikt hij een 400 en 600. nadeel van groothoek met landschap is dat je vaak te veel krijgt (bv witte lucht) waardoor je een grijze plaat met veel informatie terug krijgt zonder onderwerp en waardoor e.e.a. een saaie plaat wordt. Met een tele, wordt je meer gedwongen om een onderwerp te kiezen.

Ik gebruik een 150,210 en 360 (fuji tele lens, heeft een uittrek van 240mm).
    Daarnaast een 90 en een 75 voor mijn 6x12 landschap opnames als ik dia's wil maken. met 6x12 ben ik die hinderlijke luchten kwijt...

Groetjes,

Page 1 of 4 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin