Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,208   Posts: 1,531,913   Online: 1116

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 14 of 14
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Is het niet een beetje muggenziften om een verschil te zien tussen bv een 150mm/5,6 Sironar S of N, of een apo lens.
    Het zijn stuk voor stuk prof lenzen, dus de kwaliteitsverschillen van moderne lenzen zou niet zo groot moeten zijn.
    En is dit verschil zichtbaar op vergrotingen van 3x 4x5" =+/- (30x40)?

Want als je lens 10% beter is, dan moet je ook hoogwaardig opnamemateriaal gebruiken zoals bv de fuji across op 4x5, en een vergroterlens die hoogwaardig is enz.....

Dus met alleen de top lens onder de lenzen ben je er niet.

O ja, je moet ook nog verstand hebben van belichting/verlichting, anders haal je die kwaliteit niet eens uit je lens. Want de hoogste kwaliteit wordt alleen gehaald onder ideale omstandigheden (dus studio), wijk je daarvan af dan stort het al in elkaar....

Ik werk met schneider en rodenstock lenzen met moderne copal sluiters, omdat ik op de sluiter moet kunnen vertrouwen, anders kan je de belichting nog zo goed uitrekenen, maar zit je er altijd naast....
    (150 sironar-N,75 super angulon,210 symmar en 360 fujinon)

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik denk dat het grootste verschil hem meestal in de prijs zit (ha, ha) .
    Als het bij één film (hoogwaardig of niet) zichtbaar is dan is het dat bij andere merken ook zo. Heeft volgens mij niets te maken met één specifiek merk... De lens gaat daarbij niet selectief te werk.
    harry

Release, the best you can do...

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Ik denk dat het grootste verschil hem meestal in de prijs zit (ha, ha).
    Dat wilde in nu net niet zeggen om het cliche van een zuinige hollander te omzeilen. Nu denken de belgische collegas wederom: "zie je wel, daar heb je ze weer!"

Shooter
    4x5 Format
    Scherpte indruk is een raar ding voor ons fotografen. Voor de 1 is een olie druk van een 8X10 opname gemaakt met een 19e objectief 't einde. Voor een ander is 't alleen mogelijk met een super objectief + 1 laags laag gevoelige film en vacuüm achterwand en daarna een contact druk op hoogglans papier. Maar de meesten zullen hier wel tussen in zitten. En daarmee kan ik 't me voorstellen dat 't verschil tussen een vooroorlogs objectief en 1 die 50 jaar later geproduceerd is significant kan zijn. Zelf heb ik in ieder geval behoorlijk wat zakgeld uitgegeven voor glaswerk waar MC op de zijkant staat. Terwijl ik weet dat er met veel goedkoper spul vele malen mooiere foto's gemaakt zijn dan ik ooit zal maken.

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin