Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,659   Posts: 1,481,500   Online: 1127

Results 1 to 8 of 8

Shooter
    4x5 Format

Vilt voor afdichting cassette

Een van mijn cassettes lekt licht bij de schuif. Nu wil ik daar nieuw vilt in plakken. Weet iemand waar ik dat zou kunnen bekomen ? 't liefst zelfklevend dan heb ik minder de kans dat de lijm 't vilt verhard.

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Beste Garry,

Bedoel je vlakfilmcassettes? Dat lijk interessant want ik net hetzelfde probleempje, alleen krijg ik die Fidelity cassettes niet open om de vilt te vervangen, hoe doe jij dat?

Philippe
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by leicam5 View Post
    Beste Garry,

Bedoel je vlakfilmcassettes? Dat lijk interessant want ik net hetzelfde probleempje, alleen krijg ik die Fidelity cassettes niet open om de vilt te vervangen, hoe doe jij dat?

Philippe
    1 kans op 3 dat je de filmkasette fataal beschadigt bij het openen ;-)
    Begin voorzichtig aan de zijkant (lange zijde) en hoop maar dat de lijm wil lossen.

Ik heb er al meerdere geopend om bv. de veren uit te halen voor 7x17 filmhouders en een snel wisselbare matglashouder voor een Polaroid conversie naar 4x5.

In geen enkele filmhouder heb ik vilt gezien als 'light trap' maar wel een zeer dicht geweven zwarte stof, die dan nog niet eens vastgelijmd zat op de veren, maar er gewoon omgewikkeld.

Mocht je vilt willen gebruiken, dan vrees ik dat het vilt heel wat vuil gaat vasthouden en - vooral - gaat loslaten wanneer je het niet wil. Vilt rafelt ook zeer snel uit met als gevolg losse draadjes die misschien wel op je negatief komen te liggen tijdens een opname.

Let dus op met het gebruik van vilt.

Gary,
    als je het echt nodig vindt, dan kan je dubbelzijdige tape gebruiken, type waarmee tapijt verkleefd wordt.

Groeten,
    Geert

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by argus View Post
    1 kans op 3 dat je de filmkasette fataal beschadigt bij het openen ;-)
    Begin voorzichtig aan de zijkant (lange zijde) en hoop maar dat de lijm wil lossen.

Ik heb er al meerdere geopend om bv. de veren uit te halen voor 7x17 filmhouders en een snel wisselbare matglashouder voor een Polaroid conversie naar 4x5.

In geen enkele filmhouder heb ik vilt gezien als 'light trap' maar wel een zeer dicht geweven zwarte stof, die dan nog niet eens vastgelijmd zat op de veren, maar er gewoon omgewikkeld.

Mocht je vilt willen gebruiken, dan vrees ik dat het vilt heel wat vuil gaat vasthouden en - vooral - gaat loslaten wanneer je het niet wil. Vilt rafelt ook zeer snel uit met als gevolg losse draadjes die misschien wel op je negatief komen te liggen tijdens een opname.

Let dus op met het gebruik van vilt.

Gary,
    als je het echt nodig vindt, dan kan je dubbelzijdige tape gebruiken, type waarmee tapijt verkleefd wordt.

Groeten,
    Geert
    Ja dat dacht ik ook al, ik hoopte ergens wel dat Garry een oplossing wist, maar vlakfilcassettes zij gelukkig niet echt peper duur.
    Als het voor Hasselblad cassettes is, dat is een ander paar mouwen...
    En die Polaroïd conversie, daar heb ik wel oren naar...

Philippe
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

Shooter
    4x5 Format
    't gaat hier om een sinar cassette die ik gewoon met 8 schroefjes open kan schroeven. Dus dat is niet echt een probleem. En er zitten aan weerszijde toch een soort vilt stroken 8mm breed en 110 mm lang. Waar de schuif tussendoor glijd. zo ongeveer 't zelfde als bij hasselblad cassettes.

Shooter
    4x5 Format
    Geert, bedankt voor je aanwijzingen ! Bij verdere inspectie bleken ze bij sinar bij wijze van "veer" een laagje schuim te hebben gebruikt wat door de tijd zijn verende werking verloren had.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    't gaat hier om een sinar cassette die ik gewoon met 8 schroefjes open kan schroeven. Dus dat is niet echt een probleem. En er zitten aan weerszijde toch een soort vilt stroken 8mm breed en 110 mm lang. Waar de schuif tussendoor glijd. zo ongeveer 't zelfde als bij hasselblad cassettes.
    ohla, zo'n model heb ik nog nooit in handen gehad :-)

De prijs van 4x5" kassettes valt wel mee, als je ze tweedehands koopt. Al mijn filmhouders in 4x5 en 8x10 zijn tweedehands (behalve die van Jeroen, die waren vrijwel splinternieuw). Je kijkt uit naar een groot lot en dan doe je een grondige inspectie en een test door ze bv. 2 uur lang in de zon te leggen, geladen met fotopapier.

Mijn richtprijs was altijd maximaal 15 Euro voor een 4x5 en 50 Euro voor een 8x10.

Als je kassettes wil vandaliseren om er bv. de veren uit te halen, dan koop je best die in de metrische maten, ze gaan voor een prikje!

Groeten,
    Geert

Shooter
    4x5 Format
    De cassette waar 't hier over gaat is een speciale waarbij de film strak gespannen wordt. Die gebruik ik als ik meerdere keren moet flitsen. De kans is er met gewone cassettes dat de film tussen de flitsen door anders verplaatst met alle gevolgen van dien. Bij gewone zou ik inderdaad niet de moeite genomen hebben.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin