Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,549   Posts: 1,544,605   Online: 835

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 18

Thread: Polaroid 545 ?

Shooter
    Med. Format RF

Polaroid 545 ?

Heb ik het goed voor dat een Polaroid 545 in daglicht geladen wordt ? Ik heb een doos 59 film gekocht om te proberen en ik kijk nu uit naar een lader. Indien je in daglicht laadt, dan heeft het geen zin om meer dan één lader te kopen, lijkt me. Klopt mijn redenering ?

Stefan.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Ja, als je de verpakking van je Polaroid doos openmaakt, zul je opmerken dat de polaroid films in een soort van gesloten kartonnen "jasje" / sheet zitten, wat volkomen lichtdicht is. Je mag de verpakking dus rustig openmaken bij licht, zolang je de filmsheets maar ongemoeid laat.

Het doel van de Polaroid 545, waar je dan 1 zo'n sheet instopt, is om de filmsheet op een slinkse manier vast te zetten, zodra je die in de 545 houder doet. Omdat de combo camera / Polaroid 545 lichtdicht is, kun je vervolgens het kartonnen "jasje" er aan de bovenkant van de 545 omhoog trekken, de film blijft dan in de camera zitten en kan belicht worden (net zoals je de darkslide van een normale 4x5 filmcassette omhoogtrekt, maar je moet het omhulsel van de polaroid wel uit de cassette laten steken / niet er helemaal eruit trekken - is als de 545 goed functioneert ook niet mogelijk, hij blokeert).
    Na het jasje / omhulsel omhoog getrokken te hebben, kun je de film dan belichten. Na belichten duw je het omhulsel dan terug en verwijder je de 545 houder met de sheet er nog in uit je camera, vervolgens moet je de sheet op een speciale manier weer uit de 545 houder trekken, zie handleiding hieronder.

Je hebt dus inderdaad maar 1 Polaroid 545 houder nodig, en kunt heel snel bij daglicht een filmsheet wisselen, zonder risico deze te belichten.

Ik raad je aan het volgende document eens goed door te lezen:

"A guide to using Polaroid 4x5 sheet films"

hier te vinden:

http://www.polaroid.com/service/user...5filmguide.pdf

Marco
    http://www.boeringa.demon.nl
    Last edited by Marco B; 01-26-2008 at 07:39 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Med. Format RF
    Precies wat ik nodig had aan uitleg ! Bedankt !

Overigens heb ik vandaag nog twee dingen geleerd / gehoord:

- In de winkel in Brussel (Campion) vertelde de eigenaar me dat Polaroid van de markt zou gaan. Heeft nog iemand dat gehoord ?

- Fuji zou ook zo een systeem hebben als Polaroid ? Is daar ergens iets over te lezen ?

Bedankt voor alle hulp,
    Stefan.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Ik vrees al een tijd dat Polaroid een keer over de kop gaat, maar of jou info klopt, weet ik niet. Zou balen zijn, want Fuji heeft wel instant materiaal, maar volgens mij niet in 4x5, alleen MF volgens mij. Maar als iemand anders meer weet, dan hoor ik het ook graag.

keithwms's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Blog Entries
    20
    Images
    129
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    ...want Fuji heeft wel instant materiaal, maar volgens mij niet in 4x5, alleen MF volgens mij. Maar als iemand anders meer weet, dan hoor ik het ook graag.
    Er is eigenlijk 4x5 Fuji materiaal...

http://www.unicircuits.com/shop/

fp100b45
    fp100c45
    fp3000b45...
    "Only dead fish follow the stream"

[APUG Portfolio] [APUG Blog] [Website]

Shooter
    Med. Format RF
    Als ik het goed begrijp is die "Quickload" een verpakking van één vel film per enveloppe ? Hoe wordt dat dan in de camera geladen ? Werkt dat ook met die Polaroid 545 houder of is dat een aparte houder of ... ?

Edit: laat maar: ik heb het al gevonden: http://www.robertwhite.co.uk/Large%2...htm#Labelsheet

Stefan.
    Last edited by gliderbee; 01-27-2008 at 02:27 AM. Click to view previous post history.

keithwms's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Blog Entries
    20
    Images
    129
    Fuji 4x5 instant materiaal is "packfilm" ... dus heb je een PA-45 houder nodig....

http://www.bhphotovideo.com/c/produc...older_for.html

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by keithwms View Post
    Fuji 4x5 instant materiaal is "packfilm" ... dus heb je een PA-45 houder nodig....

http://www.bhphotovideo.com/c/produc...older_for.html
    Interessant Keith, deze Fuji houder kende ik niet. Heb jij met deze PA-45 ook ervaring, en kun je hem vergelijken met de Polaroid 545i (deze heb ik zelf)? Ik heb met name twee vragen:

* Hoe zit het met de betrouwbaarheid van het gebruik van die Fuji houder t.o.v. de 545i? Met de Polaroid 545i heb je onvermijdelijk wel eens een ongelukje, met name als de filmsheets wat beschadigd zijn geraakt. De metalen strip aan de onderkant is kwetsbaar, en moet nu juist de film in de camera houden. Dat gaat wel eens fout.

* Hoe "dik" is deze houder, en is hij ook bruikbaar met een (Tachihara) field camera?

Waar heb jij trouwens je Nederlands vandaan, Nederlandse ouder of familie of hier een tijdje gewoond? Ongebruikelijk maar ook wel grappig om iemand uit Virginia met een engelse naam in het Nederlands te zien antwoorden.

keithwms's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Blog Entries
    20
    Images
    129
    Interessant Keith, deze Fuji houder kende ik niet. Heb jij met deze PA-45 ook ervaring...?
    Ja, ik vind de PA45 echt gaaf. Alleen één kritiek: met de 545 kun je de sheets trekken en dan wachten en thuis ontwikkelen. Met de PA45 niet. Hmm misschien wel, als je een film changing bag of zoiets heb...

* Hoe zit het met de betrouwbaarheid van het gebruik van die Fuji houder t.o.v. de 545i? Met de Polaroid 545i heb je onvermijdelijk wel eens een ongelukje, met name als de filmsheets wat beschadigd zijn geraakt. De metalen strip aan de onderkant is kwetsbaar, en moet nu juist de film in de camera houden. Dat gaat wel eens fout.
    Ik heb eerlijk helemaal géén problemen met de PA45 gehaad. Met m'n 545 houders wel.... daarom heb ik eigenlijk drie! En de QC van Fuji is volgens mij echt veel beter dan Polaroid... of Kodak.

* Hoe "dik" is deze houder, en is hij ook bruikbaar met een (Tachihara) field camera?
    De houder is niet te dik, ~2 cm, misschien.

Waar heb jij trouwens je Nederlands vandaan, Nederlandse ouder of familie of hier een tijdje gewoond? Ongebruikelijk maar ook wel grappig om iemand uit Virginia met een engelse naam in het Nederlands te zien antwoorden.
    Haha nee, ik heb erg veel vergeten hoor... nederlands schrijven is helaas moeilijk geworden, maar ik was 3 jaartjes in Delft, 2001-2004, daar heb ik m'n postdoc gedaan.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Dank voor je gedetailleerde antwoorden Keith, zeer zinvol, ga misschien ook maar eens uitkijken naar zo'n Fuji houder.

Quote Originally Posted by keithwms View Post
    Haha nee, ik heb erg veel vergeten hoor... nederlands schrijven is helaas moeilijk geworden, maar ik was 3 jaartjes in Delft, 2001-2004, daar heb ik m'n postdoc gedaan.
    Nou, ik vind dat je je anders nog uitstekend red!

Delft is een leuke stad, ik heb daar 2.5 jaar gedetacheerd gezeten, zo ongeveer in dezelfde jaren! Ik zat toen bij de Meetkundige Dienst, een onderdeel van Rijkswaterstaat, dat ook nauwe banden onderhield met de Geodesie faculteit van de TU Delft. Ik hield mij bezig met GIS (Geographical Information Systems), waar je vast wel eens van gehoord hebt daar in Delft.
    Last edited by Marco B; 02-01-2008 at 04:24 PM. Click to view previous post history.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin