Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,198   Posts: 1,531,463   Online: 842

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 18 of 18
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    je kan ook met de front lens shiften...
    Dan is er inderdaad een verschil tussen de modellen

ik heb de:

hiermee kan je shiften met de back.
    de knopjes zijn van plastic. als ik het zo zie dan is het nieuwe model uitgevoed met metalen knopjes wat denk ik beter is...

Zie ook:
    http://www.shen-hao.com/E45.html

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gliderbee View Post
    Mijn ShenHao TZ45-IIA ! Recht uit Engeland met een Schneider Apo-Symmar 5.6/150 MC, alles in nieuwe staat en werkend.

De handleiding van de camera is eerder symbolisch te noemen, maar het begint te lukken ("The Camera" van Ansel Adams is wel wat hulp ).

Achteraan, boven aan de zijkanten (links en rechts dus) staat telkens een draaiknop met de letters "SH" er op. Waarvoor dienen die ?

Stefan.
    Nou dat is wat moois! Neem je die mee naar de komende kroegmeeting? Ja, waar kan SH voor staan. Ik ken geen Chinese woorden, die met SH beginnen. behalve dan ShenHao. Engelse woorden, die met SH beginnen ken ik genoeg. Als je er nog een paar wil weten, laat het weten.

Jed

Shooter
    Med. Format RF
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Nou dat is wat moois! Neem je die mee naar de komende kroegmeeting? Ja, waar kan SH voor staan. Ik ken geen Chinese woorden, die met SH beginnen. behalve dan ShenHao. Engelse woorden, die met SH beginnen ken ik genoeg. Als je er nog een paar wil weten, laat het weten.

Jed
    euh .. ik vroeg niet waar SH voor staat (ik kan er ook een paar verzinnen in het engels), maar waar die draaiknoppen voor dienen, maar dat had je al door

Stefan.

Shooter
    4x5 Format
    euh .. ik vroeg niet waar SH voor staat (ik kan er ook een paar verzinnen in het engels), maar waar die draaiknoppen voor dienen, maar dat had je al door

Stefan.
    Als ik van die knoppen zie, probeer ik gewoon wat er gebeurt. Zeker als ik alleen een manual in het chinees heb. Bovendien kijk ik dan hoe de 'swing en tilt' in elkaar zit. Daar zijn nog wel verschillen in. En afhankelijk van het systeem, zijn de verstel-strategien verschillend. Zo een verstel-strategie zul je trouwens nooit in een manual tegenkomen. Je moet gewoon proberen, en zien wat je het best bevalt om een bepaald doel te bereiken. Er zijn wel boekjes, met een beschrijving van sommige van die doelen. Maar mijn ervaring is dat je gewoon heel veel naar het matglasbeeld moet kijken en je realiseren wat er met het beeld gebeurt en hoe je dat ervaart.Als je dan een groothoeklens hebt, die niet al te lichtsterk is, moet je een fresnel plaatje op het matglas leggen. Een behoorlijk lichtsterk matglasbeeld is een voorwaarde voor een behoorlijke beoordeling.
    In de tweede ronde, ga je het beeld met een loupe beoordelen en fijnregelen. Een eventueel fresnelplaatje is dan verwijderd. De verstellingen kunnen ook op de beeldkwaliteit nog invloed hebben.

Jed

Shooter
    Med. Format RF
    Oh, maar de "manual" is tweetalig hoor, engels en chinees (dat kan dan dienen als steen van Rozetta ).

Een boek dat ik nu aan het lezen ben (als het te donker is om te experimenteren), is "Using the View Camera" van Steve Simmons; best een duidelijke uitleg, ook met een korte strategie, maar je hebt gelijk: in de praktijk is het toch nog iets moeilijker; oefenen dus maar (daarom heb ik een doos polaroids gekocht).

Bedankt voor de uitleg over dat fresnel-glas; ik ging het net vragen

Shooter
    4x5 Format
    Oh, maar de "manual" is tweetalig hoor, engels en chinees (dat kan dan dienen als steen van Rozetta ).

Een boek dat ik nu aan het lezen ben (als het te donker is om te experimenteren), is "Using the View Camera" van Steve Simmons; best een duidelijke uitleg, ook met een korte strategie, maar je hebt gelijk: in de praktijk is het toch nog iets moeilijker; oefenen dus maar (daarom heb ik een doos polaroids gekocht).

Bedankt voor de uitleg over dat fresnel-glas; ik ging het net vragen
    Ja, de praktijk is waar het steeds om gaat. Het kijken; je afvragen wat je boeit en hoe je er vorm aan kunt geven. Je gevoel laten weerspiegelen in je uiteindelijke beeld. Het is een grote lange weg. Maar het beeld op het matglas van een dergelijke camera is een goed hulpmiddel. Schilders hebben dit beeld eeuwen gebruikt, zonder ooit een foto te maken.Op de uiteindelijk druk zie je of je er in bent geslaagd jouw idee te realiseren.
    Ik heb mij wel eens afgevraagd of een polaroid niet veel meer dan een 'plaatje' is. Concentreren op het matglasbeeld lijkt mij beter.

Jed

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Wat is het toch mooi he,onze hobby,
    Ik ben(nu pas)eindelijk begonnen,ik heb nu zo,n beetje alles bij elkaar,ook alle doka-spullen,had ik allang hoor,maar ik heb me heel lang af lopen vragen,of ik alles wel had,maar ik betrapte mezelf erop,dat ik het eigenlijke tijdstip van daadwerkelijk aan de slag gaan,steeds verder vooruit schoof,
    Een angst misschien?
    Het is alweer zolang geleden dat ik dit gedaan hebt,eerst maar een rolfilm op de spiraal gedaan,
    Jaja,dat dacht ik,mooi niet,denk ik gelijk weer,het lijkt wel of de tegenwoordige rolfilm veel stugger is dan vroeger,
    maar na veel gerotzooi zit tie erop,in het donker he,
    Ja lach maar,maar ik zat te zweten ,dulleme,
    Ondertussen was ik al aardig aan het duister gewend,en wat zag ik,er kwam toch nog hier en daar spoortjes licht door,niet veel,en de film zal wel niet sluieren,maar toch,
    En toen,het grote moment,het laden van de cassette,s,met vlakfilm,
    Ik heb 5 pakjes gehaald(met het verhaal in het achterhoofd van een geacht APUG-lid,dat je minstens 2 pakjes verspeeld eer je resultaat kon zien,ik dacht,dat zal mij(krulletje,doodshoofdje,gekruiste botjes,bliksemflitsje,dit zijn heel lelijke woorden,dat u het maar weet)absoluut niet gebeuren,alles netjes opgesteld,
    Wat denk je?schoot me nog iets van vroeger door mijn hoofd,DE EMULSIE_ZIJDE,jawel,daar was ik toen ook mee de fout in gegaan,ijverig afdrukken,en na afloop geen beeld op je papier,weer ff weg,horen wat of ik moet doen,blijken inhammetjes aan ene kant te zitten,en dat moet rechtsonder,dan is de emulsie zijde naar je toe,de cassette horizontaal houden,en dan rustigies erin schuifen(waar heb ik dat meer gehoord),
    Enfin,de film zit erin,maar dan de schuif weer dicht,
    Nu weet ik wel,dat er zo weinig mogelijk speling in moet zitten,maar dit was toch wel erg krap,en dat allemaal nog steeds in het donker he,
    Tot overmaat van ramp,komt mijn vrouw nog aan de deur,dat de koffie klaarstaat,ik gelijk brullen,niet naar binnen,
    O ja,wat ook nog zo lekker is,dat de film heel strak in het zakje zit,te samen met 2 kartonnetjes,hoe krijgen ze het voor elkaar,zitten peuteren om er eentje uit te halen,mooi niet,uiteindelijk het zakje een beetje schuin naar beneden,en ja hoor,de hele mieterse boel er uit,
    Nou,het zit er dus in,en morgen ga ik verder,maar het blijft een interessante hobby,dat wel,natuurlijk,groet,Ruud.

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Wat ontiegelijk stom,van mezelf,ik schaam me dood,en kruip door het stof,waarom,dat zal ik u zeggen.
    Gliderbee,van HARTE gefliciteerd,en dat je maar zeer veel en hele mooie ervaringen mag op doen met je aanwinst.
    Je zal ook wel cassette,s gebruiken,denk er aan,de inkepingen rechts onder,zal het maar ff zeggen.

Ruud.

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin