Discussions: 45,240 | Messages: 610,018 | Members: 29,969 | Online: 273 | Chatroom: 1
User Name:  Password:

"That is called grain. It is supposed to be there." -Flotsam

APUG search    RSS MOBILE
Customize Sidebar
Mamiya C220 and lenses
Author: darinwc
32 view(s)
Gum-Silver Process
Author: Dwane
1146 view(s)
aj 12 + various things
Author: jnanian
666 view(s)
Kodak D-19
Author: Tom Hoskinson
973 view(s)
Go Back   APUG > APUG Nederlandse Forums > Apparatuur > Grootformaat en accessoires > Ik heb 'm binnen !

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-26-2008, 03:41 PM   #1 (permalink)

Default Ik heb 'm binnen !

Mijn ShenHao TZ45-IIA ! Recht uit Engeland met een Schneider Apo-Symmar 5.6/150 MC, alles in nieuwe staat en werkend.

De handleiding van de camera is eerder symbolisch te noemen, maar het begint te lukken ("The Camera" van Ansel Adams is wel wat hulp ).

Achteraan, boven aan de zijkanten (links en rechts dus) staat telkens een draaiknop met de letters "SH" er op. Waarvoor dienen die ?

Stefan.
gliderbee is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 01-26-2008, 04:02 PM   #2 (permalink)

argus's Avatar

Proficiat!

G
argus is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 01-26-2008, 04:06 PM   #3 (permalink)

Merlin's Avatar

Gefeliciteerd met je aankoop, genoeg voor jaren van opname plezier. De handleiding is letterlijk lachwekkend, er staat "with todays technology inside", maar ik heb nog nooit iets van binnen gezien...
De knoppen met SH zijn knoppen om de balg los te maken.

Als je theorie tot je wilt nemen, kan ik je van harte aanraden View Camera Technique van Leslie Stroebel en A User's guide to the View Camera van Jim Stone.

"Ik ben de ideale man:
Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
ik ben gevoelig, net als mijn platen,
ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
ze vindt dat ik beter kan stoppen..."
Merlin is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 01-26-2008, 04:09 PM   #4 (permalink)

Marco B's Avatar

De lol gaat beginnen...

Neem een goede thermosfles voor koffie of thee mee, handig voor de haast gedwongen kletspauzes die je gaat krijgen als de zoveelste persoon je aanspreekt over "die mooie camera": "Wat bent u aan het doen?"
Marco B is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 01-26-2008, 05:18 PM   #5 (permalink)

argus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Marco B View Post
De lol gaat beginnen...

Neem een goede thermosfles voor koffie of thee mee, handig voor de haast gedwongen kletspauzes die je gaat krijgen als de zoveelste persoon je aanspreekt over "die mooie camera": "Wat bent u aan het doen?"

Oja, en vergeet ook dat plakkaatje niet aan je statief te hangen:
Quote:
Deze fotograaf is doofstom tot het ogenblik dat de opname gemaakt is.
Waarschuwing: agressief type, ga op eigen risico voor de lens staan.
argus is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Sponsored Ad. (Subscribers to APUG have the option to remove this ad.)

Old 01-31-2008, 03:16 PM   #6 (permalink)

Willie Jan's Avatar

in het begin wel goed alle gewenste knopjes losdraaien voordat je hem in elkaar klapt.
Anders heb je kans dat je e.e.a. verbuigd...

Tweede waarschuwing. Het is verslavend!
Old 02-03-2008, 09:07 AM   #7 (permalink)

Het in elkaar klappen lukt wel, maar wat me niet lukt is de achterkant links en rechts schuiven : swing lukt wel, rise en fall ook, maar shift niet; volgens wat ik links en rechts lees zou het moeten lukken. Moet ik gewoon meer kracht durven zetten ? Voor swing moet je ook behoorlijk duwen, maar voor shift dan blijkbaar nog meer ?

Stefan.
gliderbee is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 02-04-2008, 03:33 AM   #8 (permalink)

Willie Jan's Avatar

Quote:
Originally Posted by gliderbee View Post
Het in elkaar klappen lukt wel, maar wat me niet lukt is de achterkant links en rechts schuiven : swing lukt wel, rise en fall ook, maar shift niet; volgens wat ik links en rechts lees zou het moeten lukken. Moet ik gewoon meer kracht durven zetten ? Voor swing moet je ook behoorlijk duwen, maar voor shift dan blijkbaar nog meer ?

Stefan.
Acher onderaan zit een ronde schijf met een handle. Als je deze loszet, kan je hem links/rechts verschuiven. Ik snap niet dat je kracht moet zetten. Als ik de knoppies los draai, kan ik de bewegingen zonder kracht maken.
Old 02-04-2008, 01:44 PM   #9 (permalink)

Blijkbaar verschillen onze camera's ????

Hier is een beeld van de achterkant, onderaan, van mijn camera, waar ook de swing gebeurt:

en hier van de voorkant: daar zit inderdaad zo een ronde schijf met een handle, die los moet voor de shift:

Mis ik (of mijn camera) ergens iets ?

Last edited by gliderbee; 02-04-2008 at 02:45 PM.
Old 02-04-2008, 02:53 PM   #10 (permalink)

Ik heb het gevonden; ik was over een ander type aan het lezen:

Dit is (ongeveer) de mijne (de "B"-versie ipv "A"):

http://www.badgergraphic.com/store/c..._detail&p=2533

En dit is het type waarover ik aan het lezen was:

http://www.badgergraphic.com/store/c...t_detail&p=120

Het verschil is duidelijk te zien op de foto's.

Ik ga er dus van uit dat shift op de achterkand niet kan (en ik neem aan dat dat ook geen ramp is: zo zijn er wel meer).
Reply

Thread Tools
Display Modes

APUG.ORG Block Ads. (APUG Subscribers have the option of closing this block)

Contact Us - Advertise on APUG - Archive - Top - Site Terms - Forum Rules  

All times are GMT -5. The time now is 09:13 PM.

All Content Copyright © 2002-2008 Photocentric Ltd.   Search Engine Optimization by vBSEO APUG.ORG is a division of Photocentric Ltd.
This site is best viewed with a resolution of 1280x1024 (or higher), we recommend using