Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,979   Posts: 1,523,760   Online: 1192

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 18

Shooter
    Med. Format RF

Ik heb 'm binnen !

Mijn ShenHao TZ45-IIA ! Recht uit Engeland met een Schneider Apo-Symmar 5.6/150 MC, alles in nieuwe staat en werkend.

De handleiding van de camera is eerder symbolisch te noemen, maar het begint te lukken ("The Camera" van Ansel Adams is wel wat hulp ).

Achteraan, boven aan de zijkanten (links en rechts dus) staat telkens een draaiknop met de letters "SH" er op. Waarvoor dienen die ?

Stefan.

Shooter
    Multi Format
    Proficiat!

G

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Gefeliciteerd met je aankoop, genoeg voor jaren van opname plezier. De handleiding is letterlijk lachwekkend, er staat "with todays technology inside", maar ik heb nog nooit iets van binnen gezien...
    De knoppen met SH zijn knoppen om de balg los te maken.

Als je theorie tot je wilt nemen, kan ik je van harte aanraden View Camera Technique van Leslie Stroebel en A User's guide to the View Camera van Jim Stone.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    De lol gaat beginnen...

Neem een goede thermosfles voor koffie of thee mee, handig voor de haast gedwongen kletspauzes die je gaat krijgen als de zoveelste persoon je aanspreekt over "die mooie camera": "Wat bent u aan het doen?"

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    De lol gaat beginnen...

Neem een goede thermosfles voor koffie of thee mee, handig voor de haast gedwongen kletspauzes die je gaat krijgen als de zoveelste persoon je aanspreekt over "die mooie camera": "Wat bent u aan het doen?"

Oja, en vergeet ook dat plakkaatje niet aan je statief te hangen:
    Deze fotograaf is doofstom tot het ogenblik dat de opname gemaakt is.
    Waarschuwing: agressief type, ga op eigen risico voor de lens staan.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    in het begin wel goed alle gewenste knopjes losdraaien voordat je hem in elkaar klapt.
    Anders heb je kans dat je e.e.a. verbuigd...

Tweede waarschuwing. Het is verslavend!

Shooter
    Med. Format RF
    Het in elkaar klappen lukt wel, maar wat me niet lukt is de achterkant links en rechts schuiven : swing lukt wel, rise en fall ook, maar shift niet; volgens wat ik links en rechts lees zou het moeten lukken. Moet ik gewoon meer kracht durven zetten ? Voor swing moet je ook behoorlijk duwen, maar voor shift dan blijkbaar nog meer ?

Stefan.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by gliderbee View Post
    Het in elkaar klappen lukt wel, maar wat me niet lukt is de achterkant links en rechts schuiven : swing lukt wel, rise en fall ook, maar shift niet; volgens wat ik links en rechts lees zou het moeten lukken. Moet ik gewoon meer kracht durven zetten ? Voor swing moet je ook behoorlijk duwen, maar voor shift dan blijkbaar nog meer ?

Stefan.
    Acher onderaan zit een ronde schijf met een handle. Als je deze loszet, kan je hem links/rechts verschuiven. Ik snap niet dat je kracht moet zetten. Als ik de knoppies los draai, kan ik de bewegingen zonder kracht maken.

Shooter
    Med. Format RF
    Blijkbaar verschillen onze camera's ????

Hier is een beeld van de achterkant, onderaan, van mijn camera, waar ook de swing gebeurt:

en hier van de voorkant: daar zit inderdaad zo een ronde schijf met een handle, die los moet voor de shift:

Mis ik (of mijn camera) ergens iets ?
    Last edited by gliderbee; 02-04-2008 at 01:45 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Med. Format RF
    Ik heb het gevonden; ik was over een ander type aan het lezen:

Dit is (ongeveer) de mijne (de "B"-versie ipv "A"):

http://www.badgergraphic.com/store/c..._detail&p=2533

En dit is het type waarover ik aan het lezen was:

http://www.badgergraphic.com/store/c...t_detail&p=120

Het verschil is duidelijk te zien op de foto's.

Ik ga er dus van uit dat shift op de achterkand niet kan (en ik neem aan dat dat ook geen ramp is: zo zijn er wel meer).

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin