Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,929   Posts: 1,556,838   Online: 785

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11

Thread: 4x5 vergroter ?

Shooter
    Med. Format RF

4x5 vergroter ?

Nu ben ik op zoek naar een vergroter voor 4"x5" (en ook graag 6x9/6x6cm, maar ik neem aan dat dat inbegrepen is.

Een Omega D2, is dat bruikbaar of ga ik me er alleen maar aan ergeren en dan toch naar beter uitkijken ?

Shooter
    4x5 Format
    Iets meer info ? condensor, koudlicht , kleurenkop, of multigrade kop? Alle maskers inbegrepen ? Wil je een opel of moet 't toch iets beters zijn.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Wil je een opel of moet 't toch iets beters zijn.
    Dan is mijn Laborator eerder een vrachtauto. Maar goed, met een Opel kan het ook, hoewel dat wat omslachtig is...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Ik heb een aantal jaren geleden via marktplaats een vooroorlogse (letterlijk!) Durst Laborator 3S gekocht van de 2e eigenaar. Enorm bakbeest, maar functioneert prima. Ik vergroot er van 35mm tot 4x5" negatieven mee. Een vergroter is niks anders dan een rechtopstaande projector. Zolang de lens goed is en het mechaniek loopt, kan er niet veel mis gaan, lijkt mij. M.i. kun je beter investeren in een goede timer/analyser.

Shooter
    4x5 Format
    Durst Laborator en De Vere kun je als de top in vergroters beschouwen. Dan is 't niet zo verwonderlijk dat je er geen problemen mee hebt. Het wordt pas vervelend als je wat onderdelen mist. Te denken aan de juiste condensors, negatiefmaskers, lensplankjes, zijn de lampen nog verkrijgbaarof is er een vervanging. Omega D2 zijn ook veel gebruikt met koudlicht lampen die minder geschikt zijn voor multigrade papier enz enz.

Shooter
    Med. Format RF
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Iets meer info ? condensor, koudlicht , kleurenkop, of multigrade kop? Alle maskers inbegrepen ? Wil je een opel of moet 't toch iets beters zijn.
    Dit is wat de verkoper er mij over geschreven heeft:

>de D2 is toch echt een betere vergroter dan de Durst 4x5
    >De D2 is een zw/w condensorkoker met een variabele condensor, en de mijne
    >heeft ook een lens turret waarop een 50mm en een 80mm zitten, de 150mm >gaat
    >met een conus onder de vergroter, negatiefmaskers van kb 6x7 en 4x5, een
    >Micromega critical focusser Scherpstelloup is dezelfde als Peak en een
    >dokaklok Hauck. Filters zijn van kodak.

Hij vraagt 300 euro. Klinkt dat redelijk ?

Een andere mogelijkheid, ook voor 300 euro, is een Durst Laborator 139G en daar is dit de beschrijving:
    >Durst laborator G139 vergroter met drie Schneiderlenzen. ( 210, 150, 75 mm)
    >Vier Condensator's 2 keer 240, 1 keer 180, 1 keer 130.
    >Vier belichtingslampen
    >Een pomp om het fotopapier vacuum op de onderplaat te bevestigen.
    > Helemaal compleet.

Dan nog een Durst 138 (nog geen prijs genoemd):
    >Hij is in volledig werkende staat en afhankelijk van je bod kan hij compleet >met alle condensors en lenzen (50, 80 en 150mm) geleverd worden.

Als laatste een Durst Laborator 1200 voor 275 euro:
    >Er zitten 2 lenzen bij. 80 mm schneider comp. s ( 4 ) En een 150 mm >rodenstock rodagon ( 5.6 ) 1 condensor ( softbox ) voor 4"x5" inch. 1 >transformator en durst digital timer. Kleurenkop is cls 501. Negatiefhouders 2> stuks.
    De negatiefhouder voor 4x5 ontbreekt. Is die nog te krijgen ?

Wat zouden jullie aanraden ?

Met dank voor alle hulp,

Stefan.

Shooter
    4x5 Format
    Hoeveel ruimte heb je? De Durst 138 en 139 zijn 5x7 vergroters. De exemplaren die ik gezien heb, staan op de vloer, zijn ruim twee meter hoog in de hoogste stand, hebben meer dan een vierkante meter vloerruimte nodig en wegen zo'n 100 kg. Een doka op zolder met een houten vloer zoals bij mij thuis is dan niet echt de plek voor zo'n ding. Als je googled op Durst138 heb je zo een plaatje te pakken om een idee te hebben hoe zo'n ding er uit ziet.
    € 300,- is eigenlijk geen geld voor deze professionele machines, tenminste als de condensors compleet zijn. Check bij de 139g even of het de juiste condensors zijn bij de lenzen die meegeleverd worden, omdat de brandpunten van de condensors afwijken van die van de lenzen. Losse condensors zijn erg moeilijk te vinden, dus je moet meteen de goede set zien te krijgen.
    De beide andere zijn 4x5 vergroters. Van de Durst weet ik het niet zeker, maar de Omega D2V is een tafelmodel.
    Ik heb twee keer een zomer met een Durst 138 mogen werken en heb thuis een Omega D2V staan. De afdrukken met de D2V zijn een stuk contrastrijker en ogen ook scherper. Voor een deel zal dat aan de kwaliteit van de doka en de gebruikte lenzen gelegen hebben, maar ik had ook veel problemen om het strooilicht in de Durst onder controle te krijgen. Er zijn echter vele mensen die de grote Durst vergroters beter vinden dan de Omega's. Met beide kun je uitstekende resultaten behalen en voor € 300,- val je je aan geen van de vergroters een buil.

Shooter
    4x5 Format
    Misschien is 't zinvol om voor je zelf eerst uit te maken of je een condensor of een diffuser wilt hebben. Er zijn toch wat specifieke beeldbepalende verschillen tussen de twee. En alleen jij kunt bepalen welke bij jou past.

Bij de D2 werden naast de variabele ook 3 vaste condensors gemaakt. Er wordt meestal gezegd dat de laatste een betere uitlichting geven.
    Daarnaast heeft de normale d2 een vrij korte zuil en kleine grondplank. Hierdoor is hij lekker compact. In een kleine doka is dat een voordeel. Als je echter 50 X 60 of groter wilt gaan drukken is 't weer een nadeel.
    De micromega is geweldig en alleen al een leuk bedrag waard.
    300,- lijkt een soort statiegeld voor grotere vergroters te gaan worden

De 139 en de 138 zijn vloerstaande modellen heb je daar plaats voor ? Verder zijn ze gebouwd voor de eeuwigheid, geweldig.

Als je rond gaat vragen wat voor vergroter de meesten hebben die 4 X 5 werken denk ik dat je grote kans hebt dat de L1200 hoog eindigt. Behoorlijk compacte moderne vergroter. Je moet echter zorgen dat je alles wat je nodig denkt te hebben er bij zit. Ik zou zeggen box 4X5 en 67 en de maskers die je denkt nodig te hebben. Overigens er zijn maar weinig die 4 X 5 glasloos vergroten. Zelf doe ik 't meestal onder 't negatief glasloos en boven met glas. En met een kleurenkop hoef je niet te gaan "kloten" met losse filters die je 't liefst boven 't negatief hebt en daardoor moet ze van een grote maat zijn.

Shooter
    Med. Format RF
    Goed, de 139 en 138 laat ik dan maar: dat is een beetje overkill;

Ik heb hier nog eentje:

>Durst 1000 4 x 5 inch vergroter, met topklasse Rodagon 150 mm 5.6 >objectief. Bij de vergroter een Philips dokaklokje waarbij de schakelaar is >vervangen, die gaan namenlijk altijd kapot. Verder misshien nog een >combiplan tankje als daar interresse in is.

Voor 100 euro lijkt het me dat ik niet ver kan mislopen, juist ? Hij heeft natuurlijk wel geen kleurenkop ..

Stefan.

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Als je goed zoekt op marktplaats/fotoapparatuur en diverse fora kom je goedkope/gratis vergroters tegen.
    Probeer ook eens of een fotoclub in de buurt nog vergroters hebben staan.
    Ik heb een L1200 met multigrade kop en optocom lenzen etc. gratis kunnen ophalen.
    Als je een kleuren kop voor een Durst 1000 zoekt dan heb ik er nog wel een liggen, het is een Durst 401 MKII colorhead.
    --Mike

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin