Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,897   Posts: 1,521,012   Online: 814

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 23
    Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Je leert zeker werken met je beperkingen. Mijn zelf opgelegde beperking van een 90 en een 150 (ingegeven door de financiën), betekent dat ik in het geval van het watervalletje de 90 had genomen en tijdens het afdrukken een klein randje van het negatief niet had afgedrukt. Daarmee kan ik prima leven.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Jou grote held schrijft in The Camera

In general, I do not find the normal lens especially desirable, functionaly or aesthetically. The angle of view and depth of field characteristics do not seem favorable to me in interpreting space and scale. In my experience, lenses of shorter or longer focal length are usually preferable in an aesthetic sence. I frequently find that the "normal" concepts and performances are not as exciting as those that make an acceptable departure from the expected reality. A short-focus lens makes possible exciting near-far images, exaggerating the differences of subject scale and depth. A long lens favors more accurate "drawing" of the features of portrait, and gives a quasi-abstract impression of two-dimensionality with distant objects.
    Just van AA was bekent dat hij een heel arsenaal aan objectieven meesleepte.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Voor elke klus kies je het beste gereedschap, wat voor jou het beste werkt. Voor mij betekent dat voor mijn platen een standaard objectief, voor AA dus niet.
    Nadat je enorm veel of juist weinig gereedschap voor je klus hebt gekozen, ga je het gebruiken. Het gebruik staat los van aantallen gereedschappen. De wijze raad "een goede foto is weten waar te staan" slaat op het gebruik van het gereedschap, niet op de aantallen...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Doordat ik bij de vorige bijeenkomst een opname kon maken door van Harry een brandpunt te lenen wat ik normaal nooit mee neem, ben ik weer eens gaan twijfelen welke brandpunten in mijn rugzak mee te slepen.
    Tot nu heb ik 80 - 150 - 300mm bij me. En miste de 210. En nu overweeg ik een 4 lens set 80 - 120 - 210 of 240 - 400. Is een stuk zwaarder vooral de 400 is gigantisch.
    Een vriend van me doet alles met 1 lens. Dat is een stuk makkelijker. Maar helaas zit ik niet zo makkelijk in elkaar.

Wat zijn jullie ervaringen/ideeën ?
    Ik gebruik de combinatie 58 - 90 - 150 - 240 - 360. Bij beide groothoeken ben ik nog niet tevreden en heb het gevoel dat de beeldhoeken nog wat te ver van elkaar liggen. Misschien moet ik de 90 vervangen door een 110 en een 80, maar aan de andere kant schiet ik het overgrote deel van mijn beelden met de drie langste lenzen. En zoals iemand anders al opmerkte, kun je bij een 4x5-negatief probleemloos een randje weglaten als het eens zo uitkomt.

Huub

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik gebruik meestal de 90 - 150 en de 360 fuji tele voor landschap.
    Ik merk steeds meer dat vooral met tele ik 'betere' fotos maak doordat ik alle zooi erom heen weglaat en alleen het onderwerp pak. Daarnaast is het zo dat wanneer je een mooie compositie ziet in het landschap en je erheen wandelt met je 150mm, het effect weg is. je moet dus vanaf dat standpunt je shot nemen.

Een groot landschapsfotograaf uit Japan, Shinzo Maeda gebruikte lenzen op de hassy tot 600mm. Ik zijn boeken staat achterin vermeld met welke lens/kamera de foto is gemaakt.

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Mijn uitgebreide 4*5 lenzen set bestaat uit: 65-90-120-150-180-210. Er zijn 3 converteerbare Symmars bij, maar die optie gebruik ik eigenlijk tot nu toe niet. De 180 heb ik in eerste instantie louter uit symmetrie overwegingen gekocht (hij paste zo mooi in de reeks ) Toch wel een bruikbare lens.

Als ik op vakantie ben heb ik een kleinere set: 65 SA, 90 SA 120 Angulon (zeer compact) en ingeklapt op de Technika de 150 Symmar. Hier red ik het prima mee.

Groet,

Cor

Shooter
    4x5 Format
    Even voor mij zelf in de eerste plaats op een rij zetten wat ik van dit draadje + de praatjes die ik gemaakt heb op de laatste samenkomst, opgestoken heb.

Meesten wel een "standaard" lens. Mogelijke conclusie is dat we een natuurlijke kijkhoek hebben. Met van persoon tot persoon een variatie. De een kijkt wat breder de ander wat smaller. Dus bij me zelf zoeken wat die bij mij is.

Uit Geert zijn opmerking over de voorlaatste samenkomst, alsmede mijn eigen experiment met panorama's van de winter, kun je stelen dat er een stimulans uitgaat van beperking. Daardoor moet je aan 't werk. Ook Jaap zegt iets dergelijks, niet op je gat blijven zitten met een berg lenzen maar rondlopen/werken. Ergo ->Voornemen om vaker te experimenteren met 1 brandpunt. En niet perse 1 die me van nature ligt.

Uit 't gebruik van groothoeken valt op te merken dat ze vaak de eerst extra zijn.

Tele is leuk voor het concentreren op detail.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Jouw conclusie scheelt weer een paar kilo's enwel op twee manieren;
    1. minder glas
    2. meer beweging...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Harry,
    Nog beter is samen met iemand op stap gaan, en als je dan een lens nodig hebt die gewoon te lenen. Alleen moet je dan wel zorgen dat de ander die ook meeneemt.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Harry,
    Nog beter is samen met iemand op stap gaan, en als je dan een lens nodig hebt die gewoon te lenen. Alleen moet je dan wel zorgen dat de ander die ook meeneemt.
    En liefst op dezelfde lensplank, maar da's blijkbaar geen probleem met al die Libhofliefhebbers ginder in het Noorden

G

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin