Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,480   Posts: 1,542,693   Online: 821

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 23

Shooter
    4x5 Format

Objectieven voor landschap

Doordat ik bij de vorige bijeenkomst een opname kon maken door van Harry een brandpunt te lenen wat ik normaal nooit mee neem, ben ik weer eens gaan twijfelen welke brandpunten in mijn rugzak mee te slepen.
    Tot nu heb ik 80 - 150 - 300mm bij me. En miste de 210. En nu overweeg ik een 4 lens set 80 - 120 - 210 of 240 - 400. Is een stuk zwaarder vooral de 400 is gigantisch.
    Een vriend van me doet alles met 1 lens. Dat is een stuk makkelijker. Maar helaas zit ik niet zo makkelijk in elkaar.

Wat zijn jullie ervaringen/ideeën ?

Shooter
    Multi Format
    Ik heb nog een Sironar N op reserve ;-)

Mijn meest gebruikte lenzen voor 4x5" zijn de 120mm en de 210mm. Die gaan dan ook altijd mee, soms uitgebreid voor wat meer variatie maar ik merk dat ik de andere lenzen amper gebruik.
    Of ik in de toekomst de Super Horseman of de Angulon 120mm meeneem, weet ik nog niet. Ik moet die twee nog eens degelijk tegen mekaar testen.

G

Shooter
    4x5 Format
    Ik heb nog een Sironar N op reserve ;-)
    Ik heb een g-claron 210. Die weegt 300 gram minder :-))

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Ik heb een g-claron 210. Die weegt 300 gram minder :-))
    Een g-claron is slechts f9, een Sironar heeft een diafragma van f5.6!

Ik heb anders ook nog een lichtsterke Tessar f4.5 / 300mm maar die weegt wat meer...
    http://sheetfilm.be/pics/tessar45-360.jpg
    Het pietluttige ding ernaast is een g-claron 150mm

G

Shooter
    4x5 Format
    Als ik later groot en sterk ben kan ik van die fijne brokken glas mee nemen. Nu moet ik me maar even behelpen

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Voor 4x5": In 20% van de gevallen gebruik ik 90mm, in 70% 150mm en voor 10% 240mm. Kortom: grootformaat doet je de 'standaard' brandpuntsafstand waarderen...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Kortom: grootformaat doet je de 'standaard' brandpuntsafstand waarderen...
    Zoals ik al zij; helaas zit ik niet zo makkelijk in elkaar.
    Met ons uitstapje in de uiterwaarden heb ik 9 opnames gemaakt;
    1 X 400 mm
    2 X 300 mm
    1 X 210 mm (met Harry's 210)
    1 X 150 mm
    3 X 80 mm
    1 X 58 mm

En mijn laatste prive tochtje gaf een soortgelijke verdeling.
    Dus kennelijk past bij mij een variatie.... Maar het aantal foto's die ik maak is te klein om mooie statistieken op los te laten.

Maar als ik goed begrijp Jaap heb jij meestal een combo van 90 - 150 - 240 bij je.

Shooter
    4x5 Format
    Doordat ik bij de vorige bijeenkomst een opname kon maken door van Harry een brandpunt te lenen wat ik normaal nooit mee neem, ben ik weer eens gaan twijfelen welke brandpunten in mijn rugzak mee te slepen.
    Tot nu heb ik 80 - 150 - 300mm bij me. En miste de 210. En nu overweeg ik een 4 lens set 80 - 120 - 210 of 240 - 400. Is een stuk zwaarder vooral de 400 is gigantisch.
    Een vriend van me doet alles met 1 lens. Dat is een stuk makkelijker. Maar helaas zit ik niet zo makkelijk in elkaar.

Wat zijn jullie ervaringen/ideeën ?
    Eigenlijk gebruik ik hoofdzakelijk het standaardobjectief van 150 mm. Zo nu en dan de 90 mm. Datr wil zeggen voor landschap.

Jed

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Maar als ik goed begrijp Jaap heb jij meestal een combo van 90 - 150 - 240 bij je.
    Klopt. Alleen tegenwoordig heb ik mijn 240 op 8x10" zitten. Dus ik heb - net als Jed - aan 90 en 150 genoeg.
    Een wijze fotograaf (en toevallig mijn grote held Ansel) heeft gezegd: "Een goede foto is weten waar te staan".
    Als ik een foto neem en ik kan voor en achteruit, heb ik geen andere brandpunten nodig. Ik heb al genoeg te sjouwen, ik ben al enorm aan het body-builden met al mijn apparatuur. Hoe minder ik mee hoef te nemen des te beter.
    Maar het voornaamste is dat ik andere brandpunten (voor landschappen althans) niet mis. Maar de extra ballast mis ik wel...

(PS: Ik ben trouwens wel op zoek naar een 360, maar dan voor mijn 8x10"...)
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Een wijze fotograaf (en toevallig mijn grote held Ansel) heeft gezegd: "Een goede foto is weten waar te staan".
    Spijtiggenoeg staat er soms wel eens iets in de weg voor jou (een boom) of achter jou (een muur of bergwand) en moet je naar een lens met bredere hoek grijpen. Hier bijvoorbeeld stond ik op een rots in het water, het enige interessante uitzicht dat ik kon krijgen op het riviertje en daar was de 120 perfekt voor geschikt, een 90mm was te breed geweest.

Wat ik bij mezelf merk, is dat ik - wanneer ik met de 120 en 210 onderweg ben - specifiek ga kijken naar beelden die mogelijk te maken zijn met die lenzen.
    Op de laatste kroegmeeting was het dan omgekeerd: had toen een assortimentje lenzen mee en ik ging met de Linhof zoeker aan de slag. 'k Heb toen minder beelden gemaakt dan ik gewend ben...

G

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin