Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,503   Posts: 1,543,421   Online: 869

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 14
    dirkv's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Waar objectief op lensplank laten zetten

Net een objectief gekocht, en die wil ik op een cambo lensplank hebben. Weet er iemand waar ik dan terecht kan?

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    bedoel je dat je een plank nodig hebt of alleen een dubbele schroevendraaier om de achterste ring vast te zetten.
    Deze schroevendraaiers kan je op ebay voor weinig kopen.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    bedoel je dat je een plank nodig hebt of alleen een dubbele schroevendraaier om de achterste ring vast te zetten.
    Deze schroevendraaiers kan je op ebay voor weinig kopen.

Ik heb er ook enkele liggen. Als je niet zinnens bent om veel lenzen te 'verplanken', kan je misschien best bij een collega LF'er in je buurt terecht. Ik vermoed dat er hier wel enkele moeten zijn.

G

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Ik heb nog een Cambo lensplaat voor een Copal3

-M-

Enne zoek een Sinar lenspaat voor een Copal3
    Last edited by Marc Leest; 05-26-2008 at 07:59 AM. Click to view previous post history. Reason: addendum
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

dirkv's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik zoek eigenlijk een adres van een lensplankmonteur. Aan zelf doen had ik niet gedacht. Het is een compur electronic 3 sluiter waar een diafragma schaal ding uitsteekt. Die lijkt eenvoudige montage in de weg te zitten.

Waarschijnlijk doet de sluiter het niet electronisch, dus alleen mechanisch op 1 sluitertijd, dus vroeg ik me ook af of een andere sluiter een dure grap is. Ik heb hem in eerste instantie gekocht om te gebruiken met een flitser dus hij is wel bruikbaar maar een beetje beperkt. Het is een Schneider Kreuznach Symmar 1:5,6/300

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by dirkv View Post
    dus vroeg ik me ook af of een andere sluiter een dure grap is. Het is een Schneider Kreuznach Symmar 1:5,6/300
    Een nieuwe Copal3 kost 500euro. Soms wels eens te vinden op ebay.

-M-
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Zoek in Houten of Bièvres eens naar een 2e handse copal voor een paar tientjes. Een gewone copal of compursluiter op een lensplank monteren is een akkefietje. Je hoeft alleen de lensring aan de achterkant van de lensplank vast te draaien. Een kind kan de was doen. Het monteren van de lenselementen in de sluiter is een heel andere zaak. Want dat komt op de 10e mm nauwkeurig, en gebeurt met speciale dikte-ringen.

Alleen zo'n sleutel is wel erg handig/nodig. In Houten en Bièvres staat altijd een Amerikaans bedrijf die ze verkoopt. Je kunt soms bij een andere GF fotograaf terecht.

En je kunt ze ook zelf maken. Twee trespa plankjes elk met een schroefbout (liefst licht schuin gemonteerd) en een sleuf erin. Slijp de boutpunten naar de goede maat. Verbind de twee plankjes op de juiste afstand voor je lensring met een 3e bout in de sleuven. Niet elegant, maar het werkt wel.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

dirkv's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    De lens zit inmiddels op de plank, was inderdaad een eitje om te doen.
    Een tweedehands sluiter hoop ik ook nog eens op de kop te tikken, goede tip.

dirkv's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Waarom is het monteren van de lenselementen eigenlijk een hele andere zaak?

De lens die ik heb is een zgn convertible, is te gebruiken als 300mm maar ook als 500 wannneer je het voorste element uit de sluiter schroeft. het achterste deel schroef je ook zo uit de sluiter.

Zijn niet alle (compur 3) sluiters even dik?

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    De afstand tussen de lenselementen komt heel precies. 1/10 mm verschil kan al verschil in beeldkwaliteit opleveren. Maar in de praktijk doen de meeste lenzen het prima als je ze gewoon in de sluiter schroeft. Ben je echter niet tevreden met de afbeeldingskwaliteit van het objectief, dan kan het lonen om hem te laten controleren.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin