Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,832   Posts: 1,582,319   Online: 993

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 29

Thread: T.C.

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format

T.C.

hoe is het mogelijk,of ik er goed aan gedaan hebt,weet ik niet,maar ik heb een technische camera,erger nog,met 1 polaroid en 7 gewone cassette,s,en een statief,voor 300 euri,s,en naar ik hoop,mag ik het in twee betalen,het is een Cambo,met een Rodenstock obj.,en de hele santemekraam,ik kroop bijna door de monitor heen,achteraf denk ik,heb ik hier nou goed aan gedaan,maar ik dacht ook,de eerste klap is bij mij honderd euri waard,afzeggen kan altijd nog,shit,zit ik met zo,n ding,moet ik weer mijn richting enigzins bijstellen,naar 4x5 inch,maarja,het kwam op mijn pad,en ik heb niet eens gedacht ,ja of nee,ik zag hem,een mailtje,en boem,hij was er,nou ja,we zien wel waar het ons brengt,ik hoop wel met jullie hulp,want het zal geen kleinbeeld of MF zijn.

Ruud.

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Godsallemachig Ruud! Dat allemaal in één zin! Je zit er kennelijk nog helemaal vol van!

Veel plezier met je 4x5" en we zien de resultaten wel in de gallery!

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Gefeliciteerd! Toevallig een inpulsaankoop doen is ook een manier om in de grootformaat fotografie te rollen. Je hebt hier genoeg mensen die je met raad en daad bij willen staan, dus dat is het probleem niet.
    In mijn ogen is het een goede koop als je ermee in de studio gaat werken. Voor landschappen of andere buitenopnames is een loopbodemcamera geschikter. Welke brandpuntsafstand heeft het objectief, 150mm?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Hartelijk dank,maar,Merlin,waarom is een loopbodem geschikter?
    En Matthijs,ik zag de advertentie,en ik zag haar naam,en ik dacht bij me zelf,verrek,die ken ik,en als ik het goed heb,dan heb ik samen met haar moeder op de plaatselijke muziekvereniging gezeten,zij als majorette,en ik als trombonist,en als het is,zoals ik denk,dat het is,dan heb ik er nog rooie oortjes van,maar is het een impuls aankoop,ja,ik denk het wel,ik zag hem,en ik krijg dan een bepaalt gevoel,ik kan dat niet zo goed uitleggen,maar,het is dan,gelijk toehappen,kijk,bevalt het niet,kan je het altijd weer te koop aanbieden,Toch?
    maar dat soort camera,s zitten toch vaak in een prijsstelling,die me net even boven mij uit stijgen,oftewel,het is stom toeval,dat je zoiets voor een redelijke prijs kan kopen,en nu was dat zo,

Ruud.

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Tja, soms zit er een koopje tussen en dan kan het moeilijk zijn je te beheersen. Zo heb ik vorige week net naast een Korona 8x10 camera gegrepen op ebay. Achteraf gezien misschien maar beter ook...

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Merlin
    Ik heb een vraag in verband met de tc.
    Wat is het verschil tussen een gewone tc en een loopbodemcamera, daar ik veel landschap fotografeer. Tot nu toe gebruik ik meestal mijn 6x4.5 bronica.
    Maar als de kans zich voordoet wil ik me zeker nog een tc aanschaffen. En hoe zit hetdan met de lens verhoudingen, bv een 24mm in kleinbeeld is een 40mm in middenformaat, dus welke lens dan voor tc. LUDO

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Bij een standaard technische camera is het lensbord en de achterwand verbonden door een balg die over een as te bewegen is. Dit is een zgn. monorail camera (bijv de Toyo 45cx. Deze camera's zijn over het algemeen vrij zwaar en minder compact om mee te nemen, dus worden voornamelijk in studio's gebruikt. Ook vooral omdat het ontwerp vrij extreme bewegingen van de balg toelaat.

Een loopbodem (in het Engels vaak field camera genoemd) is opvouwbaar. De lensstandaard beweegt over tandrails die op een bodem liggen. Vandaar de naam. Een typische loopbodemcamera is bijv de Wista 45-sw. Omdat deze camera's kleiner op te vouwen zijn, worden ze dus veel gebruikt in de landschapfotografie.

Voor meer info over grootformaat fotografie en de basics:
    http://www.largeformatphotography.info/

Overzicht van veel voorkomende camera's:
    http://www.prairienet.org/b-wallen/B.../LFGallery.htm

Over hoe een brandpuntafstand van grootformaat zich verhoudt tot 35mm, bestaat vrij veel discussie. Zie voor een discussie en wat richtsnoeren:
    http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=003CAL.

Over het algemeen wordt 150mm als 'standaard' gezien voor grootformaat (4x5"), hetgeen dus grofweg overeenkomst met 50mm kleinbeeld.
    Last edited by Matthijs; 06-01-2008 at 02:33 PM. Click to view previous post history.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by van eynde ludo View Post
    Wat is het verschil tussen een gewone tc en een loopbodemcamera
    Zie reactie hier boven en als direct antwoord op de vraag: een paar kilo...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ruud, het is geen domme uitgaaf. Het is zelfs een prima koop. Je kunt, als de camera op den duur niet bevalt, hem altijd weer weg doen en dan de cassette's en objectief houden.

Als ik jou was zou ik de eerste tijd bijhouden welke film uit welke filmcassette komt. Dan kun je direct de schuldige aanwijzen, mocht er een lichtlek aanwezig zijn. (Bijv. als je in het bezit bent van Way Beyond... via hoofdstuk "Identification System for Film Holders").
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Het is aanvankelijk tamelijk wennen om met een TC te werken. En er zijn allemaal praktijkfoefjes die je door het doen en contact met anderen moet leren. Maar als je eenmaal de smaak van grootformaat te pakkken hebt is daarna alles andere te klein.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin