Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,558   Posts: 1,545,237   Online: 881

Page 3 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast
Results 21 to 30 of 70

Shooter
    4x5 Format
    Klaarblijk rekent Jaap zich tot de houtbewerkers. In mijn geval ben ik geneigd mij tot de metaalbewerkers te rekenen. Mogelijk dat ik daarom een Linhof technika heb gekocht. Gelukkig is er nog nooit iets aan de camera kapot gegaan, dus ik heb de ijzerzaag er nog niet in hoeven te zetten. Waar je wel op moet letten is de staat van de balg, tenzij je leerbewerker bent.
    Tom, ik begrijp dat je je wil concentreren op landschappen. De brandpuntsafstand is een enkel punt. Maar de manier waarop de lens tekent kan werelden van verschil betekenen. En dan is het maar wat jij wilt. Het is daarom goed om naar een kroegmeeting te komen, dan kun je aan de hand van de echte drukken een indruk krijgen hoe een lens 'tekent'. Als je wat ervaring krijgt kun je aan de hand van het matglasbeeld ook al veel zeggen over de beeld kwaliteit van het objectief. De keuze van de camera bepaalt de keuze van de verstellingsmogelijkheden. En dat heeft weer invloed op bijvoorbeeld de 'centrale perspectief'.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Niemand kan voor jou bepalen dan jij zelf wat het beste bij jou past. Maar aan de hand van alle opmerkingen hier op 't forum kun je wel destilleren wat voor jou belangrijk zou kunnen zijn.

Mijn eigen ervaringen zijn;

Door te beginnen met een optische bank camera heb ik snel, en naar mijn idee makkelijker, de effecten van verschillende verstellingen geleerd. Doordat een optisch bank veel directer alle verstellingen aan kan dan een loopbodem. Aan de andere kant is voor veld werk een loopbodem ver uit handiger.
    Gewicht speelt voor mij een grote rol. Ik trek er vaak een hele dag te voet de natuur in met mijn camera om voornamelijk landschap foto's te maken. Na 8 uur lopen met en rugzak van 10kg met camera en alle benodigdheden kan ik wel zeggen dat als je daar 7kg van maakt het een wereld van verschil uitmaakt. Een andere oplossing is natuurlijk iets op wieltjes of gewoon niet zo ver van een vervoermiddel vinden dat het "mooi" is.
    Wat betreft brandpunten heb ik ontdekt dat ieder mens een natuurlijke kijk hoek heeft. Alleen deze verschild van persoon tot persoon. Voor mij zelf is dat de beeldhoek van een 120mm op 4X5 , voor veel anderen is dat vaak een wat langer brandpunt. Mijn set lenzen heb ik uiteindelijk dus opgebouwd vanuit de 120mm. Daarnaast hebben verschillende optieken naar mijn indruk een verschillend beeld karakter. Het een past waarschijnlijk meer bij je dan 't ander.

Kortom ik raad je aan om vooral veel te onderzoeken en uit te proberen voordat je tot aanschaf over gaat.

En het aanbod van Geert is natuurlijk een uitgelezen kans.
    Daarnaast is het bezoeken van onze bijeenkomsten een aanrader.

Shooter
    4x5 Format
    In deze thread komt het gewicht van de foto-uitrusting nog al eens aan de orde. Afhankelijk van de keuze van de spullen kan dat best meevallen. Zo kan ik vaststellen in mijn eigen geval, dat het qua gewicht geen verschil maakt of ik de Rollei (6008) meeneem of de Linhof Technika. Een belangrijk deel van het gewicht wordt veroorzaakt door het statief. Bij de Rollei zijn de lenzen zwaar; bij de Linhof zijn de lenzen veel lichter. En ook belangrijk: veel goedkoper. Verder ga ik er van uit dat je niet een pakket met 20 cassettes in het veld meeneemt. De meeste cassettes laat ik in de auto liggen. Dat scheelt ook weer. Ik heb het nooit nagewogen, maar ik kan hele einden door het veld afleggen met de Linhof.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    een 75mm is leuk, maar meestal heb je veel te veel lucht op je foto.
    Dat bedoelde ik nou nét met "mee leren werken"!
    harry

Release, the best you can do...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Klaarblijk rekent Jaap zich tot de houtbewerkers.
    Soms een houten kop...

Ik zou zeggen: pak een 150mm en ga daarmee een half jaar op pad. Na een tijdje merk je dat je nog andere foto's wilt nemen, groothoek of tele, en dan weet je vanzelf wat je tekort komt. Je schaft het dan pas aan. Scheelt een boel kilo's. Toen ik begon wist ik ook niet wat ik wilde, maar je moet jezelf niet door G.A.S. laten leiden...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Toen ik een kleinbeeld camera kocht zat daar een 50mm bij. Nooit leker mee kunnen fotograferen. Dat kwam pas toen ik een 35mm kocht. Later met 6 X 6 ook weer een 80 mm met het zelfde verhaal. Met een 6 X 7 was ik wijzer en heb nooit een 105 bezeten. Mijn 4 x 5 kwam met een 150mm en je raad het al.... Mijn advies is dan ook als je weet wat je lekker zit ga daar dan maar op af. En ik neem aan dat voor de meesten een 4 X 5 niet de eerste camera is. Het is juist geen G.A.S. Het is eerst weten wat goed bij je past en dan pas de centen uit de tas trekken. En je beperken tot dat wat je echt nodig hebt om fotografisch uit te drukken.

Daarbij komt ik hou me niet aan mijn eigen adviezen en geef me lekker over aan g.a.s. Maar daar maak ik helemaal geen beter foto's mee. Dat is gewoon een andere hobby van me.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    µ
    ....
    Overigens maak ik de beste fotos met een langere lens. Bekende landschapsfotografen zoals shinzo maeda gebruiken meestal lenzen van 300mm - 600mm.

Nadeel van korte lenzen is dat wanneer je naar je onderwerp toeloopt om het toch beeldvullender te maken, het perspectief verandert en vaak ook het beeld dat je gezien hebt.
    Niet alleen het perspectief, ook het licht...
    Soms zie je een prachtig landschap dat als je dichterbij durft te komen helemaal weg is...

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Met alleen een 150 op 4*5 zou ik wel goed uit de voeten kunnen. Maar er zijn momenten dat je een opname voorbereid en het nog niet helemaal ziet zitten, om welke reden dan ook. In zo'n geval is het soms wel eens lekker een ander brandpunt te kiezen. Daarna zie je de dingen soms volledig veranderen. Dat kan in positieve- of negatieve zin zijn.
    In ieder geval is het weer zo'n leer moment en moet je werken om datgene te krijgen wat je in eerste instantie voor ogen stond toen je de "set" naderde.
    harry

Release, the best you can do...

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Mijn meest gebruikte lenzen zijn de 75 en 150 mm, daarnaast heb ik nog een 210. Ik ben het er mee eens dat ieder mens zijn eigen "natuurlijke" voorkeur heeft, maar het is ook een beetje afhankelijk van onderwerp. Zo fotografeer ik zelf veel met de 75 mm, maar dat komt mede omdat ik van het fotograferen van stadsgezichten en de binnenkant van gebouwen hou. De 75 mm heeft mij in die situaties al vele malen "gered" en het mogelijk gemaakt een foto te maken die anders echt niet te doen zou zijn.

Een aardig voorbeeldje is deze foto van de officierstoiletten in Fort Pampus. Ik stond daarbij op ca. 2-2.5meter van het onderwerp in een deuropening. Met een 150 mm had ik deze foto nooit kunnen nemen... Overigens, als je monitor niet perfect is afgesteld, kan de foto wel eens helemaal dichtgelopen lijken te zijn, wat ik in werkelijkheid niet zo is. Ik heb mijn eigen monitor gecalibreerd, en heb detail in de schaduwen...

Last edited by Marco B; 08-14-2008 at 03:18 AM. Click to view previous post history.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Een aardig voorbeeldje is deze foto van de officierstoiletten in Fort Pampus. Ik stond daarbij op ca. 2-2.5meter van het onderwerp in een deuropening. Met een 150 mm had ik deze foto nooit kunnen nemen...
    Waar ik achter ben gekomen is dat je met een langere lens beter kijkt en een onderwerp selecteert. Misschien had je een sterkere foto gehad als je het bord met omgeving op de plaat had staan. Ik zie nu een donker gedeelte met een witte vlek van het raam en een groot wit vlak op de voorgrond. Voor mij ligt nu het onderwerp in de schaduwpartij. Kijk door je oog wat te sluiten zodat je door je wimper heen kijkt en je ziet een zwart vlak met 2 witte vlekken.

Page 3 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin