Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,205   Posts: 1,531,690   Online: 1143

Page 4 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast
Results 31 to 40 of 70

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Waar ik achter ben gekomen is dat je met een langere lens beter kijkt en een onderwerp selecteert. Misschien had je een sterkere foto gehad als je het bord met omgeving op de plaat had staan. Ik zie nu een donker gedeelte met een witte vlek van het raam en een groot wit vlak op de voorgrond. Voor mij ligt nu het onderwerp in de schaduwpartij. Kijk door je oog wat te sluiten zodat je door je wimper heen kijkt en je ziet een zwart vlak met 2 witte vlekken.
    Gewoon een kwestie van durven croppen.
    En ja, ik weet dat mensen dat niet graag doen op grootformaat, maar ik doe het de hele tijd met 4x5" :-)

G

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ben het helemaal oneens met WJ. Deze opname is in mijn ogen perfect. Geeft precies de sfeer aan die je in een dergelijk vertrek verwacht aan te treffen. De aandacht ligt op de 'pot' en dat prachtige licht via het raampje ondersteunt de kijkrichting. Voor mij hoeft er niets af en niets bij.
    Marco, laat je niet van de wijs brengen door de anderen, ga daarmee door.

BTW, het zou zomaar mijn opname hebben kunnen zijn.
    Ik blijf oefenen...
    harry

Release, the best you can do...

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Wel, daar gaat het imho veel te weinig over...
    De ene vindt het een boeiend beeld, de andere niet...
    Waarom?
    Waarom is het beeld gemaakt? Het licht? De structuur? De compositie? De sfeer?
    Ik neig naar de mening van WJ: .
    En we mogen de fout niet maken dat "omdat we LF fotograferen" we automatisch boeiende beelden maken.

Dus naar buiten komen met beelden en ze voorleggen ter bespreking, denk ik, is zeer belangrijk en doen we hier te weinig.
    Last edited by fred; 08-14-2008 at 11:35 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format
    Les gouts et les couleurs ne se discutent pas
    Behalve in fotografie! Iedereen heeft zijn persoonlijke mening over de beelden van een ander.

Fred heeft gelijk dat we mekaar onvoldoende bespreken. Hij heeft alvast het goede voorbeeld gegeven door een flickr-account aan te maken en zich open te stellen voor onze meningen... wie volgt? 't is gratis!

Hier is de mijne: http://www.flickr.com/photos/geertvandenbroeck/
    Spam er maar op los en hou je niet in. Ik ervaar wel dat mensen enkel commentaar geven als ze een beeld goed vinden, en niet omgekeerd...

G
    Last edited by argentic; 08-17-2008 at 02:33 PM. Click to view previous post history.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Omdat het zo delicaat is Geert.
    En omdat het op een site vlug uitmondt in flames.
    Het ontbreekt aan een direct contact waar je veel meer 'schakeringen, variaties, accenten' kunt geven aan je opmerkingen.

In bijlage teksten van Pol Vandepitte ivm het bespreken van beelden.

Fred
    Attached Files

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Ben het helemaal oneens met WJ. Deze opname is in mijn ogen perfect. Geeft precies de sfeer aan die je in een dergelijk vertrek verwacht aan te treffen. De aandacht ligt op de 'pot' en dat prachtige licht via het raampje ondersteunt de kijkrichting. Voor mij hoeft er niets af en niets bij.
    Marco, laat je niet van de wijs brengen door de anderen, ga daarmee door.

BTW, het zou zomaar mijn opname hebben kunnen zijn.
    Ik blijf oefenen...
    Dank Harry, maar ik laat mij gelukkig niet zo snel van de wijs brengen en ga inderdaad lekker door met wat ik zelf mooi vind.

Persoonlijk denk ik niet dat croppen deze foto sterker had gemaakt, het is juist de balans tussen de belichte pot rechtsonder en het prettige "ontsnappingsraampje" linksboven die voor mij het beeld compleet houdt. Ook de lichtrand links vormt een ontsnapping uit een wellicht verder wat somber beeld. Persoonlijk hou ik echter juist wel van beelden met een "bite" en hoeft het er dus niet altijd even vrolijk uit te zien.
    Last edited by Marco B; 08-14-2008 at 01:15 PM. Click to view previous post history.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Voor mij ligt nu het onderwerp in de schaduwpartij
    Willie Jan, dit betekent dus dat jij bij het kijken kennelijk een duidelijk voorkeur voor het centrum van de foto hebt. Echter, een van de (natuurlijk zeker niet zaligmakende ) regels in de fotografie is dat je gebruik kunt maken van de zogenaamde sterke punten / lijnen op 1/3 van de rand van de foto's en de kruispunten daarvan horizontaal en verticaal.

Nu we dus toch aan het foto-analyseren zijn geslagen, kun je opmerken dat ik (zo goed als mogelijk) het raampje en de "pot" in die punten heb geplaatst. Dit geeft evenwicht en versterkt (maar dit is natuurlijk weer allemaal persoonsgebonden) voor mij de compositie.

En over het "kijken" is hier nog een aardige thread gaande op APUG:

http://www.apug.org/forums/forum48/5...arn-see-6.html
    Last edited by Marco B; 08-14-2008 at 01:08 PM. Click to view previous post history.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by fred View Post
    Waarom is het beeld gemaakt? Het licht? De structuur? De compositie? De sfeer?
    Eigenlijk alles wat je hier aangeeft... Ik denk dat ik de compositie al voldoende heb uitgelegd. Harry heeft het aspect licht (en lichtrichting) van deze foto al verklaart. Daar komt nog bij de prachtige "diffuse" kwaliteit van het licht, bijna als uit een softbox, waardoor detail in zowel schaduw als hooglicht bewaard blijft.
    Structuur? Als we dat letterlijk nemen: de prachtige patronen op de vloer en de verweerde bakstenen. Sfeer? Blijft natuurlijk persoonlijk, maar voor mij heeft het beeld, zeker in de hele serie (zie mijn website), aansluiting bij een bepaald nostalgisch sfeergevoel, ook al weer door Harry aardig onder woorden gebracht.
    My website

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Wel Marco, ik ben blij dat ik naar je website kijk en naar de desbetreffende reeks...
    Beeld DN3 23 en beeld DN3 29 hebben de vernoemde elementen véél méér...
    Verdringen eigenlijk het hierboven getoonde beeld...
    En daar zijn compositorische (licht_) redenen voor...

btw: Mooie reeksen op je site!

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by fred View Post
    Wel Marco, ik ben blij dat ik naar je website kijk en naar de desbetreffende reeks...
    Beeld DN3 23 en beeld DN3 29 hebben de vernoemde elementen véél méér...
    Verdringen eigenlijk het hierboven getoonde beeld...
    En daar zijn compositorische (licht_) redenen voor...

btw: Mooie reeksen op je site!
    Ik heb het beeld niet uitgekozen omdat het het sterkste zou zijn uit de reeks, maar omdat het aansluiting vond bij de discussie over brandpuntsafstanden en een goede toepassing van een 75 mm groothoek in 4x5... overigens zijn we wat dat betreft met de discussie over mijn foto aardig van de originele thread en OP van onze nieuwkomer Tom afgedwaald. Sorry Tom!, maar ik hoop dat je de discussies toch nog wat waard vond.

Daarnaast hoeft natuurlijk niet elke foto al die elementen even sterk te hebben om toch een goede foto te zijn, ik sta nog steeds voor de volle 100% achter mijn keuze om dit beeld vast te leggen..

Fred: blij te horen dat je de site leuk vindt, zoveel directe feedback krijg ik nog niet (buiten de geijkte reacties van familie en vrienden)
    Last edited by Marco B; 08-14-2008 at 02:19 PM. Click to view previous post history.
    My website

Page 4 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin