Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,822   Posts: 1,581,883   Online: 1154

Page 5 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast
Results 41 to 50 of 70
    Decuyper Tom's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Tom, ik begrijp dat je je wil concentreren op landschappen. De brandpuntsafstand is een enkel punt. Maar de manier waarop de lens tekent kan werelden van verschil betekenen. En dan is het maar wat jij wilt. Het is daarom goed om naar een kroegmeeting te komen, dan kun je aan de hand van de echte drukken een indruk krijgen hoe een lens 'tekent'. Als je wat ervaring krijgt kun je aan de hand van het matglasbeeld ook al veel zeggen over de beeld kwaliteit van het objectief. De keuze van de camera bepaalt de keuze van de verstellingsmogelijkheden. En dat heeft weer invloed op bijvoorbeeld de 'centrale perspectief'.

Jed

Dag Jed,

Ik ben blij jou via deze weg te ontmoeten. We hebben elkaar, uitgebreid, gesproken vorig jaar in Willebroek waar Fred een mooie doka met expo ruimte aan het inrichten is. Daar heb ik verschillende foto's van U gezien. Er zaten zeer interessante foto's bij. De uiteenzetting vond ik toen ook interessant. Vooral het stuk over de MTF grafiek.
    Een Technica is waarschijnlijk HET sumum waar iedere amateur naar verlangt, zoals ikzelf. Alleen kost die wel veel poen!

Tevens wil ik gebruik maken van deze reply om iedereen te bedanken voor hun reacties en hulp.

Persoonlijk heb ik de volgende ervaring opgedaan door de afgelopen dagen te experimenteren met TC:

1 de verstellingen van een loopbodem camera zoals de gebruikte Tachihara zijn voor mij voldoende en zeer interessant. Het tegenstribbelende zwarte doek en het vele draai en regelwerk leidt tot een rustige vorm van fotografie. Reportage fotografie zal moeilijk worden maar daarvoor heb ik mijn Rolleiflex uit 1952. Uiteraard begeef je, via de TC, je op een ander gebied in zake kwaliteit van onderdelen zoals de lenzen. De lenzen zijn telkens prachtige stukjes techniek. Bij kleinbeeld kan men soms op "brol" stoten, bij TC is de kans toch al klein denk ik.

2 De TC laat toe elk negatief op een andere manier te ontwikkelen. Dat vind ik HET voordeel van TC. Persoonlijke mening hoor. Je moet de normaal ontwikkeling eerst volledig onder de knie hebben daarvoor.

Ik lees hier telkens over de kroegmeetings. Jammer dat die waarschijnlijk in Nederland plaatshebben. Ik woon in Vlaams Brabant België en zo wordt de kans klein dat ik ooit de kans heb zo'n meeting bij te wonen... Daarvoor is een elektronisch foto album wel interessant!

Groeten,

Tom

Decuyper Tom's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Ik heb het beeld niet uitgekozen omdat het het sterkste zou zijn uit de reeks, maar omdat het aansluiting vond bij de discussie over brandpuntsafstanden en een goede toepassing van een 75 mm groothoek in 4x5... overigens zijn we wat dat betreft met de discussie over mijn foto aardig van de originele thread en OP van onze nieuwkomer Tom afgedwaald. Sorry Tom!, maar ik hoop dat je de discussies toch nog wat waard vond.

Daarnaast hoeft natuurlijk niet elke foto al die elementen even sterk te hebben om toch een goede foto te zijn, ik sta nog steeds voor de volle 100% achter mijn keuze om dit beeld vast te leggen..

Fred: blij te horen dat je de site leuk vindt, zoveel directe feedback krijg ik nog niet (buiten de geijkte reacties van familie en vrienden)

Dag Marco;

Zo'n nieuwkomer ben ik nu ook weer niet hoor, zie maar naar mijn aansluit datum op APUG

Ik werk rustig aan en soms is er echt weinig tijd over om me met fotografie bezig te houden.

Ik heb jou site eens bezocht en moet bekennen dat ik de pinholes met natuurbeelden zoals D3 198 denk ik (de site is alweer dicht) echt goed zijn. Uiteraard zijn er valse noten te bekennen maar dit is bij iedereen zo! De kunst is zelf streng genoeg te zijn op jou zelf! Iedere foto dat je goed vind zorgt er automatisch voor dat er anderen minder goed zijn, want anders was de goede niet goed (begrijpen wie begrijpen kan) zo is dat nu eenmaal.

Als ik een scanner heb zal ik ook een online album klaarmaken, dan kunnen jullie mijn foto's bekijken...

Groeten,

Tom

Shooter
    4x5 Format
    Ik lees hier telkens over de kroegmeetings. Jammer dat die waarschijnlijk in Nederland plaatshebben. Ik woon in Vlaams Brabant België en zo wordt de kans klein dat ik ooit de kans heb zo'n meeting bij te wonen... Daarvoor is een elektronisch foto album wel interessant!
    De volgende is in Maastricht, dat is voor ons Hollanders bijna belgie. Maar ontegenzeggelijk is 't vaak een eind rijden. Maar vaak zijn de bijeenkomsten in het zuiden van Nederland wat volgens mij min of meer centraal ligt voor de meesten. Noord Holland of Twente zijn dan ook niet naast de deur.

Shooter
    4x5 Format
    Om terug te komen op het zijspoor van deze draad. De foto van Marco B. Misschien ben ik door al zo lang naar foto's te kijken wat gedeformeerd en laat mij niet meer lijden door mijn eerste primaire reactie. Maar ik vraag me altijd onmiddellijk af wat de bedoeling/wat de maker wil zeggen met/van een foto. En voor mij is het in dit geval zo klaar als een klontje. De foto brengt de sfeer en verhouding van de "cel" van de officieren over. Zowel fysiek als wat lichtverdeling en emotionele impact. En daarmee heeft hij mijn fantasie geprikkeld om me af te vragen hoe 't leven in die cel zou zijn geweest.
    Voor mij zou dan ook 't croppen van deze foto afbreuk doen aan wat hij voor mij overbrengt. Wel laat ik meespelen dat de foto in echte prent zeker wat toonschaal en doortekening betreft volgens mij veel beter tot zijn recht zal komen dan nu op mijn schermpje.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Decuyper Tom View Post
    Dag Jed,

Ik ben blij jou via deze weg te ontmoeten. We hebben elkaar, uitgebreid, gesproken vorig jaar in Willebroek waar Fred een mooie doka met expo ruimte aan het inrichten is. Daar heb ik verschillende foto's van U gezien. Er zaten zeer interessante foto's bij. De uiteenzetting vond ik toen ook interessant. Vooral het stuk over de MTF grafiek.
    Een Technica is waarschijnlijk HET sumum waar iedere amateur naar verlangt, zoals ikzelf. Alleen kost die wel veel poen!

Tevens wil ik gebruik maken van deze reply om iedereen te bedanken voor hun reacties en hulp.

Persoonlijk heb ik de volgende ervaring opgedaan door de afgelopen dagen te experimenteren met TC:

1 de verstellingen van een loopbodem camera zoals de gebruikte Tachihara zijn voor mij voldoende en zeer interessant. Het tegenstribbelende zwarte doek en het vele draai en regelwerk leidt tot een rustige vorm van fotografie. Reportage fotografie zal moeilijk worden maar daarvoor heb ik mijn Rolleiflex uit 1952. Uiteraard begeef je, via de TC, je op een ander gebied in zake kwaliteit van onderdelen zoals de lenzen. De lenzen zijn telkens prachtige stukjes techniek. Bij kleinbeeld kan men soms op "brol" stoten, bij TC is de kans toch al klein denk ik.

2 De TC laat toe elk negatief op een andere manier te ontwikkelen. Dat vind ik HET voordeel van TC. Persoonlijke mening hoor. Je moet de normaal ontwikkeling eerst volledig onder de knie hebben daarvoor.

Groeten,

Tom
    Het is waar dat je ieder negatief anders kan ontwikkelen. In de praktijk gebeurt het, maat niet veel. Bij het calibreren van mijn belichting- en ontwikkelprocedure gebruik ik de individuele ontwikkeling wel veel.

Het belangrijkste bij de TC vind ik de keuze van het objectief. Er zullen niet veel slechte moderne objectieven te vinden zijn. Ze zijn wel verschillend in beeldkwaliteit. En wat neem je dan? En als je de oude objectieven in je keuze meeneemt, dan is de keuze enorm.
    De bedoeling van de MTF is, om in het selectieproces sturing in te vinden. De MTF geeft bepaalde beeldkwaliteitseigenschappen, maar denk niet dat alles erdoor aangegeven wordt. Zo geeft het geen informatie over de 'onscherpte'. En dat is een belangrijk onderdeel in de beeldeigenschappen.

Verder is de keuze van filmontwikkelaar en film van belang. Door het grote negatiefformaat is de keuze veel groter dan bij kleinbeeld met sterke beperkingen.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Willie Jan, dit betekent dus dat jij bij het kijken kennelijk een duidelijk voorkeur voor het centrum van de foto hebt. Echter, een van de (natuurlijk zeker niet zaligmakende ) regels in de fotografie is dat je gebruik kunt maken van de zogenaamde sterke punten / lijnen op 1/3 van de rand van de foto's en de kruispunten daarvan horizontaal en verticaal.

Nu we dus toch aan het foto-analyseren zijn geslagen, kun je opmerken dat ik (zo goed als mogelijk) het raampje en de "pot" in die punten heb geplaatst. Dit geeft evenwicht en versterkt (maar dit is natuurlijk weer allemaal persoonsgebonden) voor mij de compositie.

En over het "kijken" is hier nog een aardige thread gaande op APUG:

http://www.apug.org/forums/forum48/5...arn-see-6.html
    Ik wil even voorop stellen dat ik niemand wil beledigen!
    Binnen ons fotografen collectief zeggen we waar het op staat en daarmee heb ik reeds veel bereikt. Ik bladerde van de week nog door een reeks z/w portretten van trouwerijen die ik gemaakt heb in het verleden (7 jaar terug). Ik durf ze nu niet eens meer te laten zien aan anderen....

Waar het mij om gaat Marco, is dat ten eerste een foto een onderwerp moet hebben. Een foto van een bosrand met allemaal dezelfde dennen geeft een grijs vlak. Zet je hier nu een Berk tussen met een mooie vorm, dan valt deze op. Je wordt getrokken naar het onderwerp.
    Je zal merken dat de beste foto's uit je landschap collectie dit bezitten.

Voorbeeld:

Kijk naar eens hoe of ansel met het licht heeft gewerkt. Het onderwerp is het licht in de foto. Als naast de boom de achtergrond achter de boom ook licht had gevangen, dan is het effect weg.

Het licht is een voor mij heel belangrijke factor en wordt steeds belangrijker. Als het licht niet goed is, dan maak ik niet eens een foto...

De gulde snede regel is iets dat mij niet echt bezighoudt. Als ik de compositie maak, vallen die punten vaak zo maar ik ga geen technische compositie bouwen. Ik maak een compositie op gevoel en ervaring en achteraf zal je dan zien dat dit soort snijpunten onderwerpen bevatten.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Als je het onderwerp in de foto van Marco niet ziet dan begrijp ik het niet meer. Lees de reacties van anderen maar en die kijken toch ook ieder op hun eigen manier. Misschien werkt een collectief wel verstikkend. Zal niet de eerste keer zijn dat me iets dergelijk opvalt. Het gebeurd maar al te vaak dat na verloop van tijd elkaars meningen overgenomen worden en dan ben je weer bij af. Ook een collectief moet vernieuwen, nieuw bloed en regelmatig aan zelfreiniging doen anders hou je het niet vol.
    Om even terug te komen op de opname van Marco afgezet tegen die van AA dan is er een opmerkelijke overeenkomst en dat is het licht.
    Zonder de lichtlijn die hij nu in de foto heeft zou deze foto niet om aan te zien zijn. Dus ook in deze foto bepaalt het licht de meerwaarde. Dús, net als in de AA's foto is ook hier het licht bepalend. Als ook de achtergrond, dus achter de pot, geheel belicht was dan zou het een aardig plaatje geweest zijn. Nu brengt dat de spanning erin en ligt het accent alleen op de plaatsen waar het echt moet zijn. Isoleren heet dat dacht ik.
    En croppen is al helemaal geen oplossing. Dat vind ik een soort zuigelingenreactie die je bij fotoclub leden zo vaak tegenkomt.
    Mooie opname en een goed voorbeeld van het gebruik van 75 mm.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Decuyper Tom View Post
    Tom,

Ik ben al meerdere keren geweest. Als je tijd en zin hebt, is capoolen zeker mogelijk.

G

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Als je het onderwerp in de foto van Marco niet ziet dan begrijp ik het niet meer. Lees de reacties van anderen maar en die kijken toch ook ieder op hun eigen manier. Misschien werkt een collectief wel verstikkend. Zal niet de eerste keer zijn dat me iets dergelijk opvalt. Het gebeurd maar al te vaak dat na verloop van tijd elkaars meningen overgenomen worden en dan ben je weer bij af. Ook een collectief moet vernieuwen, nieuw bloed en regelmatig aan zelfreiniging doen anders hou je het niet vol.
    Om even terug te komen op de opname van Marco afgezet tegen die van AA dan is er een opmerkelijke overeenkomst en dat is het licht.
    Zonder de lichtlijn die hij nu in de foto heeft zou deze foto niet om aan te zien zijn. Dus ook in deze foto bepaalt het licht de meerwaarde. Dús, net als in de AA's foto is ook hier het licht bepalend. Als ook de achtergrond, dus achter de pot, geheel belicht was dan zou het een aardig plaatje geweest zijn. Nu brengt dat de spanning erin en ligt het accent alleen op de plaatsen waar het echt moet zijn. Isoleren heet dat dacht ik.
    En croppen is al helemaal geen oplossing. Dat vind ik een soort zuigelingenreactie die je bij fotoclub leden zo vaak tegenkomt.
    Mooie opname en een goed voorbeeld van het gebruik van 75 mm.
    1) Het onderwerp in de foto is de bijna witte plaat op de voorgrond want die trekt direkt mijn aandacht.
    2) de lichtlijn is een lichtvlak die ongeveer 1/3 van de foto bevat. Door het grote contrastverschil wordt de rest van de foto bijna zwart omdat mijn ogen trachten de witte partij te bekijken.
    3) "werkt een collectief wel verstikkend"
    Nee hoor, ons collectief werkt juist bevorderend.
    4) Het licht gebruik in AA is subtiel. Niet te veel en niet te weinig.
    5) Spanning. Ik heb nog nooit een spannende foto gezien.
    6) ik heb het nooit over croppen gehad.

Marco heeft gezien de omstandigheden een technisch goede foto gemaakt, maar een wereldplaat zal het nooit worden. Dan zal hij terug moeten met bewolkt weer en op het juiste moment.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    1) Het onderwerp in de foto is de bijna witte plaat op de voorgrond want die trekt direkt mijn aandacht.
    2) de lichtlijn is een lichtvlak die ongeveer 1/3 van de foto bevat. Door het grote contrastverschil wordt de rest van de foto bijna zwart omdat mijn ogen trachten de witte partij te bekijken.
    3) "werkt een collectief wel verstikkend"
    Nee hoor, ons collectief werkt juist bevorderend.
    4) Het licht gebruik in AA is subtiel. Niet te veel en niet te weinig.
    5) Spanning. Ik heb nog nooit een spannende foto gezien.
    6) ik heb het nooit over croppen gehad.

Marco heeft gezien de omstandigheden een technisch goede foto gemaakt, maar een wereldplaat zal het nooit worden. Dan zal hij terug moeten met bewolkt weer en op het juiste moment.
    Ik ben het met je eens Willie Jan.
    Je hebt een mooie objectieve, niet verdoezelende bespreking van het desbetreffende beeld gemaakt.

Meestal maak ik het voor mezelf iets gemakkelijker...
    Of het is een beeld dat ik zelf graag gemaakt had...of het is het niet.
    Of het is een beeld dat ik graag in Willebroek zag hangen of het is het niet
    Of het is veel I(nterpretatie) of het is het (te) veel R(egristratie).
    Of het is een Keeper of het is het niet...

De "tijd" helpt wel heel veel om beelden te selecteren
    Na 1 dag is 2/3 al niet goed genoeg...
    Als het beeld na 1 maand nog aan de muur hangt heeft het kans om te overleven.

Het is ons (de talentlozen, allez, ik spreek voor mezelf) enige lot: werken, werken en nog eens werken...
    lol

Page 5 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin