Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,524   Posts: 1,543,836   Online: 840

Page 6 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast
Results 51 to 60 of 70
    Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    De gulde snede regel is iets dat mij niet echt bezighoudt. Als ik de compositie maak, vallen die punten vaak zo maar ik ga geen technische compositie bouwen. Ik maak een compositie op gevoel en ervaring en achteraf zal je dan zien dat dit soort snijpunten onderwerpen bevatten.
    Willie Jan: ik maak geen "technische composities", ik reageer op mijn gevoel, net als jij, maar bij deze foto was de vraag van jullie allen om de compositie te verklaren, dus dat deed ik...

1) Het onderwerp in de foto is de bijna witte plaat op de voorgrond want die trekt direkt mijn aandacht.
    2) de lichtlijn is een lichtvlak die ongeveer 1/3 van de foto bevat. Door het grote contrastverschil wordt de rest van de foto bijna zwart omdat mijn ogen trachten de witte partij te bekijken.
    Blij te merken dat je ogen werk verzetten en niet in "het centrum" blijven hangen, ik heb een andere APUGer eens horen zeggen dat een goede foto je via verschillende stappen door de foto moet "leiden", en ben het met die mededeling volledig eens.

5) Spanning. Ik heb nog nooit een spannende foto gezien.
    Dat vind ik serieus zeer triest voor jou. Als je niet zo door een foto geraakt kunt worden dat je daar de spanning niet in ziet, dan mis je een absoluut fundamenteel onderdeel van kunstbeleving. Misschien is het doordat ik al jaren met verschillende vormen van kunst bezig ben, en zeer geregeld in een museum exposities van allerlei vormen van kunst bezoek, dat ik op dit vlak een totaal ander wereldbeeld heb...

Marco heeft gezien de omstandigheden een technisch goede foto gemaakt, maar een wereldplaat zal het nooit worden.
    Dit is jouw visie op mijn foto, de visie van slechts 1 persoon, praten over zoiets hoogdravends als een "wereldplaat" zou ik persoonlijk nooit, maar dan ook echt nooit doen (in ieder geval niet in de negatieve zin zoals jij impliceert), hoe kan ieder van ons nu bepalen wat een "wereldplaat" is? Heb jij ooit gezien met watvoor werk b.v. Damien Hirst miljoenen ophaalt? Als je daar slechts oppervlakkig naar zou kijken zou je misschien ook tot dat soort uitspraken komen, maar de kunst"wereld" denkt daar toch anders over...

Dan zal hij terug moeten met bewolkt weer en op het juiste moment.
    Als je niet ziet hoe zacht en mooi het licht is (ja, het WAS zelfs bewolkt!) dan moet je toch nog veel over licht leren...
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Nu ja, dicht heiig met een zomerzon, maar toch is het licht veel zachter dan direkte zon

Overigens vind ik het wel prachtig hoe veel discussie mijn foto oplevert. Een teken dat het hier wel over iets zeer fundamenteels gaat... de ultieme nachtmerrie zou voor mij zijn als iedereen gezapig over mijn foto's heen zou klikken...
    Last edited by Marco B; 08-16-2008 at 02:22 AM. Click to view previous post history.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Hoe hoger de emoties en hoe groter de tegenstellingen tussen mooi en niet mooi vinden zijn, hoe geslaagder het beeld is...
    harry

Release, the best you can do...

Decuyper Tom's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by argus View Post
    Tom,

Ik ben al meerdere keren geweest. Als je tijd en zin hebt, is capoolen zeker mogelijk.

G
    Dag Argus,

Tof aanbod, ik ben geïnteresseerd in carpoolen dan moet ik ook niet alleen rijden is altijd plezanter.

Ondertussen heb ik al vele spec's van TC's gezien en begin ik ondertussen ook te snappen waarover het gaat Ik ben soms nogal een trage mens...

De Ebony SV45TE ziet er echt zeer goed uit en weegt "slechts" 2,7kg. Tevens de Toyo 45 AX of de AII bekeken, ziet er ook niet mis uit. Een bindende voorwaarde voor mij wordt het veranderen van landschap naar portret formaat van de rug. De volledige camera op 90° aan het statief hangen is volgens mij niet zo opportuun. Ik heb ook de Shen Hao bekeken maar geraak niet echt uit de types. Een andere bindende voorwaarde is dat de front standard "vast" zit zodanig dat die geen ongewenste swing heeft bij het uitklappen of het verstellen van de front standaard.

Weet er iemand waar je in België terecht kan om verschillende TC's te bekijken en eventueel aan te schaffen?

Groeten,

Tom

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Decuyper Tom View Post
    De Ebony SV45TE ziet er echt zeer goed uit en weegt "slechts" 2,7kg.
    De specs van de Ebony zien er inderdaad indrukwekkend uit, en met metalen titanium onderdelen zal de duurzaamheid inderdaad veel hoger zijn dan b.v. mijn Tachihara van messing... Maar met een verkoopprijs van 1950 pond schoon aan de haak (2500 euro?), gaat dat in ieder geval voor mij ver boven mijn mogelijkheden... Dat is ca. 4-5x de prijs van een nieuwe Tachihara... daar kun je heel wat negatiefjes van schieten en barietprintjes van maken!

Maar als ik ooit nog eens de hoofdprijs win...
    My website

Decuyper Tom's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Inderdaad,

Momenteel zit het zo,

Goedkoopst Shen Hao HZX 45
    Dubbel zo duur als de Shen Hao, Toyo 45AX
    Dubbel zo duur als toyo 45AX, Ebony SV 45TE

Bij allen kan het matglas gedraaid worden. Bij de Shen Hao denk ik dat de front standaard volledig los komt te staan bij het verplaatsen. Bij de Ebony zeker niet.

Vandaar dat ik eigenlijk deze 3 camera's even zin het echt zou willen zien en een vergelijk maken...

Maar waar kan ik dat doen, is en blijft voorlopig de vraag!

Tom

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Decuyper Tom View Post
    Inderdaad,

Momenteel zit het zo,

Goedkoopst Shen Hao HZX 45
    Dubbel zo duur als de Shen Hao, Toyo 45AX
    Dubbel zo duur als toyo 45AX, Ebony SV 45TE

Bij allen kan het matglas gedraaid worden. Bij de Shen Hao denk ik dat de front standaard volledig los komt te staan bij het verplaatsen. Bij de Ebony zeker niet.

Vandaar dat ik eigenlijk deze 3 camera's even zin het echt zou willen zien en een vergelijk maken...

Maar waar kan ik dat doen, is en blijft voorlopig de vraag!

Tom
    Zelf heb ik nog nooit een nieuwe camera gekocht. Tweede hands scheelt in prijs. En dan zul je een en ander weer anders bekijken.

Jed

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Tom, ik betwijfel of je in Belgie en Nederland ook maar 1 winkel kunt vinden die alle drie deze modellen in huis heeft... LF loopbodemcamera's zijn teveel een nichemarkt om dat voor enige winkel rendabel te maken. In Nederland is ABRO in Zaandam (http://www.fotoabro.nl/) de enige winkel die ik ken die serieus een aantal verschillende grootformaat camera's van verschillende merken (nieuw en tweedehands) heeft staan (Toch wel 6 verschillende merken, maar net niet het rijtje wat jij zoekt )

Ik ben het met je eens dat het loskomen van de front standaard op de Tachihara een probleem is. Ik weet niet hoe het met de Shen Hao zit, vreemd genoeg zie ik op internet deze camera's vaak door elkaar genoemd worden, alsof het om dezelfde camera gaat, maar als ik naar plaatjes van de Shen Hao kijk, ziet die er toch heel anders uit.

In de praktijk betekent het echter slechts een kleine extra controlestap en kan ik er goed mee leven. Ik heb prachtige foto's met mijn Tachi gemaakt, en ook met veel plezier.

Echter, als je je een (tweedehands) Ebony kunt veroorloven, ga ervoor! Ik denk niet dat je er spijt van zult krijgen.
    My website

Shooter
    Multi Format
    Met de trein zou je er al zijn:

John D. de Vries importeert enkele Amerkaanse merken in Driebergen, Nederland... dat jullie dit niet weten... foei!
    Hij heeft steeds enkele loopbodems in stock, en meestal ook een aantal tweedehandse monorails.
    Ik kan je zijn adres bezorgen.

http://www.robertwhite.co.uk/
    in het zuiden van Engeland

http://www.ipicto.eu/catalog/index.php
    Heeft enkel Shen-Hao, als ik het niet mis heb. Verkoopt voornamelijk via eBay Frankijk maar is ook in het echte leven te bereiken.
    Chatou, Frankrijk, in de westrand van Parijs.

http://www.taosphotographic.com/
    Castelnaudary, zuiden van Frankrijk, onder Toulouse. De man heeft dit jaar spijtiggenoeg met een grote brand af te rekenen gehad.
    Hij kan een groot aantal merken leveren, maar heeft (zie boven) momenteel niet al teveel in stock.

ABRO is ook een goeie tip. Mijn eerste Toyo komt van ginder. Je houdt best hun ebay-aanbiedingen in het oog. Veel interessanter dan hun webshop. (thuisgeleverd met alles erop en eraan voor 230 Euro)

Om je hoofd helemaal zot te maken, een marktoverzicht op Grossformatfotografie.de:
    http://grossformatfotografie.de/viewtopic.php?t=1022

In België zit er ook eentje, maar die heeft enkel accessoires, allez, binnenkort toch

G
    Last edited by argus; 08-17-2008 at 03:15 AM. Click to view previous post history. Reason: een beetje toegevoegd

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by argus View Post
    John D. de Vries importeert enkele Amerkaanse merken in Driebergen, Nederland... dat jullie dit niet weten... foei!
    Ken jij elke Belg of fotograaf in België? Ik heb zo mijn twijfels... :o

En voor een fotograaf/importeur die ook nog zijn producten wil slijten, heeft John. D. de Vries zijn website wel erg verborgen...

Met Googlen kwam ik er niet direct op uit, maar bij deze:

http://www.johndesq.com/

Wel bedankt voor de tip trouwens, want het ziet er wel interessant uit, hoewel ik de structuur van zijn website niet in helderheid vindt uitblinken. Heeft hij trouwens ook een te bezoeken winkel, dat wordt mij niet helemaal duidelijk van zijn website?
    My website

Page 6 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin