Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,222   Posts: 1,532,406   Online: 1115

Page 1 of 7 1234567 LastLast
Results 1 to 10 of 70
    Decuyper Tom's Avatar
    Shooter
    Medium Format

instap in 4x5" camera gebruik

Beste,

Ik plan om binnen afzienbare tijd met 4x5" te beginnen. Kan er mijn iemand helpen in mijn zoektocht?

De bedoeling zou zijn om het toestel in de natuur te gebruiken. Vandaar dat ik op zoek ben naar een (relatief licht) toestel dat tegen een stootje kan. Er moet ook een gemakkelijke mogelijkheid zijn om van horizontaal naar verticaal formaat te switchen. Tevens wil ik ook een standaard matglas bescherming op de camera.

Wat ik vooral zoek is basis informatie over 4x5", keuze van de juiste camera, basic instellingen, tips en trucks. Eventueel winkels in België waar ik terecht kan voor de aanschaf van de camera.

Groeten,

Tom
    Last edited by Decuyper Tom; 08-10-2008 at 08:52 AM. Click to view previous post history. Reason: changing for e-mail notification.

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

Shooter
    Multi Format
    Tom,

als je wil, dan kan ik je er wel eentje lenen voor een paar maand. Ik heb een paar Toyo 4x5" cameras waarvan ik er wel eentje kan missen. Daarnaast kan je ook één van mijn zelfgemaakte loopbodems gebruiken.

Door ze te gebruiken, zal je na enige tijd beter zicht krijgen op welk soort camera je wil: een monorail of een loopbodem.
    Ik wil gerust ook een dagje uittrekken voor wat initiatie.

Aanschaf? Tweedehands is tegenwoordig vrijwel zonder risico aan een fractie van de nieuwprijs (voor monorails), een loopbodem is nieuw betaalbaarder (vanaf zo'n 700 Euro).

Geef me een belletje. GMS-nummer is gemaild.

G

Decuyper Tom's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Dag Argus,

Bedankt zeg, die initiatie zie ik zeker zitten. Ik heb nu een TC voor een tijdje in gebruik (welliswaar zonder film cassettes) enkel om de mogelijkheden te testen. Vooral de scherpstelling en zo bezorgd mij wat kopzorgen.

Ook de keuze van lenzen en scherptediepte zijn voor mij nog een klein vraagteken op TC. Allez, je ziet nog veel te ontdekken. Al is mijn eerste indruk geweldig omdat je met één camera zoveel kan doen...

Groeten,

Tom

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argus View Post
    als je wil, dan kan ik je er wel eentje lenen voor een paar maand.
    Dat noem ik nou eens een vriendelijk en gul aanbod! Daar wordt ik nou blij van.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Decuyper Tom View Post
    Beste,

Ik plan om binnen afzienbare tijd met 4x5" te beginnen. Kan er mijn iemand helpen in mijn zoektocht?

De bedoeling zou zijn om het toestel in de natuur te gebruiken. Vandaar dat ik op zoek ben naar een (relatief licht) toestel dat tegen een stootje kan. Er moet ook een gemakkelijke mogelijkheid zijn om van horizontaal naar verticaal formaat te switchen. Tevens wil ik ook een standaard matglas bescherming op de camera.
    Geweldig voorstel van Argus !

Ik zou je een houten loopbodem aanraden voor natuurfotografie. Daar werk ik al jaren naar volle tevredenheid mee. Merken zijn bijvoorbeeld Wista, Tachihara, of Shen Hao. Die laatste is het beste gebouwd van de drie. Maar er zijn ook andere goede merken.

Anderen nemen het gewicht van een metalen Linhof op de koop toe voor meer stabiliteit.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Vergeet niet dat je voor een scherpe plaat een goed = zwaar statief moet hebben.
    Voor wat betreft de Shen-Hao zie eerdere posts. En als je op je budget meot letten zie marktplaats.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Decuyper Tom's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Dag Merlin,

Ik heb jou draadje over de Shen Hao gelezen. Het ziet er mij een goed basis pakket uit dat je daar gekocht hebt. Ben je nog steeds fan van die Shen Hao? Heb je al postieve en negatieve punten gevonden?

Groeten,

Tom

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Merken zijn bijvoorbeeld Wista, Tachihara, of Shen Hao. Die laatste is het beste gebouwd van de drie.
    Ik heb de shen hao gekocht direkt in china. Ze sturen het op als je wil.
    Mooi apparaat voor weinig geld.
    Mocht ik nog een keer de staatsloterij winnen, dan koop ik een eboney...

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ik heb overigens het boek view camera technique

http://www.amazon.com/View-Camera-Te.../dp/0240803450

Een echte aanbeveler.
    Staat alles in dat je wil weten.

Page 1 of 7 1234567 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin