Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,990   Posts: 1,524,182   Online: 1085

Results 1 to 5 of 5
    Decuyper Tom's Avatar
    Shooter
    Medium Format

voordelen en nadelen van folding camera

Beste,

Zoals jullie al uit eerdere thread van mij hebben kunnen lezen ben ik me aan het voorbereiden om in te stappen in de technische camera wereld.

Nu vroeg ik me af was jullie ervaringen zijn met "folding en non folding" cameras. Natuurlijk is het logischer dat een folding camera iets omslachtiger in gebruik is maar daardoor ook een betere bescherming heeft wanneer die ingeklapt is. Een non folding camera is dan weer goedkoper...

Graag jullie meening en of ervaring.

Bedankt;

Tom

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Decuyper Tom View Post
    Beste,

Zoals jullie al uit eerdere thread van mij hebben kunnen lezen ben ik me aan het voorbereiden om in te stappen in de technische camera wereld.

Nu vroeg ik me af was jullie ervaringen zijn met "folding en non folding" cameras. Natuurlijk is het logischer dat een folding camera iets omslachtiger in gebruik is maar daardoor ook een betere bescherming heeft wanneer die ingeklapt is. Een non folding camera is dan weer goedkoper...

Graag jullie mening en of ervaring.

Bedankt;

Tom
    Ik denk dat alles dat je moet weten over deze twee typen camera's op de "Ebony" website staat, maar ik vermoed zo dat je vraag daar wellicht zelfs vandaan komt, omdat Ebony de enige schijnt te zijn die "non-folding" viewcamera's maakt (ik ga er althans vanuit dat je niet op zoek bent naar een over het algemeen veel zwaardere mono-rail):

http://www.ebonycamera.com/articles/fold.exp.html

Persoonlijk denk ik dat de door Ebony genoemde voordelen van non-folding een "non-issue" zijn... De extra "rise" van een non-folding design kun je bij een folding design realiseren door een "drop bed" of "rise bed" movement. Ook is het maar de vraag of de beeldcirkel van je lens groot genoeg is om van die extra "rise" gebruik te maken...

En die extra groothoek mogelijkheden? Wel, met mijn Tachihara gebruik ik een toch zeer behoorlijk groothoek 75mm zelfs zonder een verdiepte lensplaat... Als je niet een hele specifieke "groothoek" fotograaf bent, denk ik dat je geen non-folding nodig hebt.

Het mogelijke gemis van goede tilt mogelijkheden in non-folding lijkt mij een goed argument tegen dit type.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Marco heeft het wat verstellingen betreft uitstekend verwoord. Ik denk dat beide camera's tot op zekere hoogte zullen voldoen. Wellicht is de non-folding iets meer rigide, maar als je de folding loopbodem stevig aandraait is er geen probleem. Ik ben echter blij dat ik een mooi en plat afgesloten pakketje in mijn tas heb, zonder al te veel uitstekend delen.
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Persoonlijk denk ik dat de door Ebony genoemde voordelen van non-folding een "non-issue" zijn...
    IDD
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik heb een sinar en een wista houten loopbodem. Ik ben van beiden de beperkingen in beeldverstelling nog niet tegen gekomen. De sinar is perfect voor architectuur, studio, tabletop en extreme macro. De loopbodem is perfect voor landschap, op locatie en in de rugzak.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ik gebruik een cambo master in de studio en een shen hao loopbodem in het veld.
    Ik zou de cambo niet mee willen zeulen in het veld...

Als je ermee wil gaan wandelen, zou ik een folding model prefereren.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin