Discussions: 45,051 | Messages: 607,408 | Members: 29,762 | Online: 310 | Chatroom: 0
User Name:  Password:

"That is called grain. It is supposed to be there." -Flotsam

APUG search    RSS MOBILE
Customize Sidebar
Gum-Silver Process
Author: Dwane
883 view(s)
aj 12 + various things
Author: jnanian
413 view(s)
Kodak D-19
Author: Tom Hoskinson
832 view(s)
Go Back   APUG > APUG Nederlandse Forums > Apparatuur > Grootformaat en accessoires > voordelen en nadelen van folding camera

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 08-22-2008, 04:58 PM   #1 (permalink)

Decuyper Tom's Avatar

Default voordelen en nadelen van folding camera

Beste,

Zoals jullie al uit eerdere thread van mij hebben kunnen lezen ben ik me aan het voorbereiden om in te stappen in de technische camera wereld.

Nu vroeg ik me af was jullie ervaringen zijn met "folding en non folding" cameras. Natuurlijk is het logischer dat een folding camera iets omslachtiger in gebruik is maar daardoor ook een betere bescherming heeft wanneer die ingeklapt is. Een non folding camera is dan weer goedkoper...

Graag jullie meening en of ervaring.

Bedankt;

Tom
Decuyper Tom is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 08-22-2008, 05:20 PM   #2 (permalink)

Marco B's Avatar

Quote:
Originally Posted by Decuyper Tom View Post
Beste,

Zoals jullie al uit eerdere thread van mij hebben kunnen lezen ben ik me aan het voorbereiden om in te stappen in de technische camera wereld.

Nu vroeg ik me af was jullie ervaringen zijn met "folding en non folding" cameras. Natuurlijk is het logischer dat een folding camera iets omslachtiger in gebruik is maar daardoor ook een betere bescherming heeft wanneer die ingeklapt is. Een non folding camera is dan weer goedkoper...

Graag jullie mening en of ervaring.

Bedankt;

Tom
Ik denk dat alles dat je moet weten over deze twee typen camera's op de "Ebony" website staat, maar ik vermoed zo dat je vraag daar wellicht zelfs vandaan komt, omdat Ebony de enige schijnt te zijn die "non-folding" viewcamera's maakt (ik ga er althans vanuit dat je niet op zoek bent naar een over het algemeen veel zwaardere mono-rail):

http://www.ebonycamera.com/articles/fold.exp.html

Persoonlijk denk ik dat de door Ebony genoemde voordelen van non-folding een "non-issue" zijn... De extra "rise" van een non-folding design kun je bij een folding design realiseren door een "drop bed" of "rise bed" movement. Ook is het maar de vraag of de beeldcirkel van je lens groot genoeg is om van die extra "rise" gebruik te maken...

En die extra groothoek mogelijkheden? Wel, met mijn Tachihara gebruik ik een toch zeer behoorlijk groothoek 75mm zelfs zonder een verdiepte lensplaat... Als je niet een hele specifieke "groothoek" fotograaf bent, denk ik dat je geen non-folding nodig hebt.

Het mogelijke gemis van goede tilt mogelijkheden in non-folding lijkt mij een goed argument tegen dit type.
Old 08-23-2008, 05:42 AM   #3 (permalink)

Merlin's Avatar

Marco heeft het wat verstellingen betreft uitstekend verwoord. Ik denk dat beide camera's tot op zekere hoogte zullen voldoen. Wellicht is de non-folding iets meer rigide, maar als je de folding loopbodem stevig aandraait is er geen probleem. Ik ben echter blij dat ik een mooi en plat afgesloten pakketje in mijn tas heb, zonder al te veel uitstekend delen.
Quote:
Originally Posted by Marco B View Post
Persoonlijk denk ik dat de door Ebony genoemde voordelen van non-folding een "non-issue" zijn...
IDD

"Ik ben de ideale man:
Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
ik ben gevoelig, net als mijn platen,
ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
ze vindt dat ik beter kan stoppen..."
Merlin is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 08-26-2008, 11:01 AM   #4 (permalink)

argentic's Avatar

Ik heb een sinar en een wista houten loopbodem. Ik ben van beiden de beperkingen in beeldverstelling nog niet tegen gekomen. De sinar is perfect voor architectuur, studio, tabletop en extreme macro. De loopbodem is perfect voor landschap, op locatie en in de rugzak.
argentic is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 08-27-2008, 08:46 AM   #5 (permalink)

Willie Jan's Avatar

Ik gebruik een cambo master in de studio en een shen hao loopbodem in het veld.
Ik zou de cambo niet mee willen zeulen in het veld...

Als je ermee wil gaan wandelen, zou ik een folding model prefereren.

APUG.ORG Block Ads. (APUG Subscribers have the option of closing this block)

Contact Us - Advertise on APUG - Archive - Top - Site Terms - Forum Rules  

All times are GMT -5. The time now is 11:03 AM.

All Content Copyright © 2002-2008 Photocentric Ltd.   Search Engine Optimization by vBSEO APUG.ORG is a division of Photocentric Ltd.
This site is best viewed with a resolution of 1280x1024 (or higher), we recommend using