Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,735   Posts: 1,515,470   Online: 1094

Results 1 to 6 of 6

Thread: vraagje cambo

jelke's Avatar

vraagje cambo

na een tijdje met vlakfilm te hebben gewerkt (cambo 4x5 sc) heb ik nu ook een horseman 6x7 rolfilmcassette, kan iemand mij uitleggen hoe ik deze laad.., ik weet inmiddels hoe de film er in moet alleen wanneer ik de film doorspoel tot de teller op 1 staat dan wordt het eerste filmbeeld voor de helft belicht

tot hoever moet ik de film doorspoelen voordat ik de cassette in de achterwand doe??

tevens wil gaan werken met de groothoekbalg en een super angulon 65mm, als ik de groothoekbalg op de camera heb gezet kom ik in de knoei met de achterwand, deze kan ik niet meer horizontaal gebruiken omdat deze ingeklemd zit tussen de twee achterste houders

Shooter
    Medium Format
    Beste jelke

Bij de horsman 6 X 9 achterwand zit in de aandrukplaat een rond gat.
    Bij het laden van de film spoel ik de rol zover door tot ik in dit gat (tussen de spoelen ) een streep met een pijl zie.
    Deze streep met pijl staat over de breedte van het schutblad (tenminste bij T-Max ) ik neem aan bij andere rolfilm ook.
    Daarna de achterwand sluiten en naar de eerste stop transporteren.
    Nu staat de teller op een (1).
    Veel succes en probeer niet te veel lege of dubbel opnamen te maken.

met vriendelijke groet Harry

Shooter
    Multi Format
    Jelke en Harry,

dat werkt idd zo ... er staat ergens een handleiding op het www maar ik vind de link hier niet direct terug.
    Qua vermijden van dubbele of lege frames, heb ik de gewoonte om dadelijk door te spoelen na een opname.

G

dirkv's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Als je de achterstandaard omdraaid kan de cassette houder er wel goed in.

jelke's Avatar
    beste harry en geert, bedankt voor jullie reactie, ik heb de cassette nu goed geladen met rolfilm

dirk, ik kom er niet uit.., om de groothoekbalg te bevestigen moet ik de achterwand 180 graden draaien, anders past de balg niet, (hij komt anders tegen de twee achterste beugels),

echter kan ik de filmachterwand nu alleen verticaal gebruiken, hij past er niet horizontaal tussen

dirkv's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Het achterraam moet je zo monteren dat de cassettehouder met matglas wel horizontaal past. De balg kan er dan nog wel tussen. Echt lekker zit hij dan niet, dat klopt. Hij zit dan redelijk klem bij het achterraam.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin