Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,771   Posts: 1,484,323   Online: 1070

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 11 to 20 of 32
    Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    resistance is futile
    Ah, een kenner, je doelt op Star Trek...
    "We are the Borg. Lower your shields and surrender your camera. Focus is irrelevant. Resistance is futile. We wish to improve ourselves. We will add your chemical and technological distinctiveness to our own. Your photography as it has been is over. From this time forward, you will buy our stuff."
    (Zie ook Resistance is Futile en Borg)

Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Ik ben begonnen met kb vervolgens 6 X 6 dan 6 X 7, je voelt het al aankomen... inmiddels 8 X 10..... resistance is futile
    Ik ben met 9x12 begonnen en nu ben ik bij 4x5, welke kant is dat nu uit?

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ik ben begonnen met kb vervolgens 6 X 6 dan 6 X 7, je voelt het al aankomen... inmiddels 8 X 10..... resistance is futile
    nog geen 18x24 gary????

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Als je persé rolfilm wilt, koop dan een rolfilmcamera, handiger en flexibel.
    Een TC is echt een 'technisch ding' en als je daar dan toch bezig bent, dan werk je evengoed op een of ander vlakfilm formaat.
    Maar ik weet het, twee systemen naast elkander, da's een ander paar mouwen...

Santé,

Philippe
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

Shooter
    4x5 Format
    nog geen 18x24 gary????
    Dat zijn toch cm en min of meer het zelfde formaat als 8 X 10 ?

Shooter
    4x5 Format
    Als je persé rolfilm wilt, koop dan een rolfilmcamera, handiger en flexibel.
    Een TC is echt een 'technisch ding' en als je daar dan toch bezig bent, dan werk je evengoed op een of ander vlakfilm formaat.
    Maar ik weet het, twee systemen naast elkander, da's een ander paar mouwen...
    Het is gewoon kiezen voor het juiste gereedschap voor het beoogde doel. En sommigen onder ons hebben de luxe meerdere systemen te bezitten.

Maar het vergelijken met een "starre" rolfilmcamera met een middenformaat TC is appels met peren vergelijken.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Je kunt ook prima rolfilm in een technische camera gebruiken. Dat klinkt vreemd, maar het heeft zo z'n voordelen. Je krijgt alle voordelen van een technische camera (verstellingen, superieure objectieven), gemengde gevoelens (een 6x6 camera is sneller wat niet altijd een voordeel is), maar vooral ook gemak. Een rolfilm is nou eenmaal makkelijker mee te nemen dan vlakfilmhouders. Ik neem op vakantie mijn vlakfilm mee, maar als het op is, ga ik over op rolfilm, met dezelfde camera.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Het is gewoon kiezen voor het juiste gereedschap voor het beoogde doel. En sommigen onder ons hebben de luxe meerdere systemen te bezitten.

Maar het vergelijken met een "starre" rolfilmcamera met een middenformaat TC is appels met peren vergelijken.
    Volledig accoord, "...The right tool for the right job...". Maar zo star zijn die rolfimcamera's nu ook niet altijd. Er zijn PC lenzen (Pentax) of verstelbare balgen (Rollei 66) of van die 'kleine dingetjes' zoals een Flexbody (Hasselblad) en zellfs merkvreemde 'oplossingen'. Juist, dit kost allemaal handen vol geld, maar dankzij de d***le tsunamie is er nu veel te vinden op de tweedehandsmarkt.
    Maar als je nu eens 'settled' op één systeem, met de verschillende 'dingetjes', zou het dan niet goedkoper kunnen zijn? Eerlijk gezegd, ik durf het niet uitrekenen, overigens, 't zou toch niets veranderen, de goesting blijft.
    En als je dan toch hoge resolutie — fine korrel — zeer scherp wilt, dan zijn daar de nodige films/ontwikkelaars voor, en een goed statief ook.
    Uiteindelijk ik kan best de opwinding begrijpen als je daar op de lichtbak zo'n groot negatief ziet blinken, 't kriebelt een beetje in de buik, en dat is ook belangrijk...

Salut,

Philippe
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

Shooter
    4x5 Format
    Die SL 66 heeft alleen maar tilt, maw Schleimpflug en dat maar in één richting.
    Een tc heeft tilt én shift.
    2 Sytemen naast elkaar is zo gek niet, (nog even afgezien van een derde (D)) op die manier heb je de mogelijkheid om de juiste camera voor het juiste onderwerp te kiezen.
    MF heeft het voordeel van de snelheid, LF (TC) het voordeel van de verstellingen.

Het klinkt leuk zo'n kleine Arcra en het zeker een eind lichter dan een Sinar P2 set, maar ik weet het niet.
    Voor mij, en dat is persoonlijk, dan liever, als het groot, licht en veelzijdig moet een Chamonix of Shen Hao al heb je daar in de studio iets minder aan. > géén "focussing back" (je kan er niet met je achterwand mee scherpstellen, een must in de studio)
    Als je alleen maar buiten of architectuur (binnen, interieur) wilt fotograferen dan zijn die lichte loopbodems zo gek nog niet.
    Ik heb pas een gebruikte Shen Hoa erbij gekocht, naast de Sinar P2 4x5/8x10. Voordeel: 1 set lensen voor 2 camera's.

Een rolfilm achterwand op een TC: ik had vroeger een Master Technika en fotografeerde veel landschappen op die manier, gewoon uit de hand met de 75mm SA er op.

Peter

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by archphoto View Post
    Die SL 66 heeft alleen maar tilt, maw Schleimpflug en dat maar in één richting.
    De SL66 kan zowel naar boven als naar onderen tilten, als je de camera 90 graden kantelt ook zelfs naar links en naar rechts... Ik maak er vaak gebruik van. Wist je dat er op APUG een SL66 groep actief is?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin