Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,666   Posts: 1,481,701   Online: 716

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 21 to 30 of 32

Shooter
    4x5 Format
    Ik weet het, dank je, ben er al "lid" van.

Gek eigenlijk, ik gebruik de SL66 al zo'n 20 jaar en heb hem nog nooit op zijn zijkant gehad.
    Komt waarschijnlijk ook door het gebruik als vrijetijds camera.
    Wil ik meer dan pak ik de TC.

Peter

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by archphoto View Post
    Gek eigenlijk, ik gebruik de SL66 al zo'n 20 jaar en heb hem nog nooit op zijn zijkant gehad.
    Ik gebruik wel eens standpunten die niet standaard zijn. Bijvoorbeeld heel hoog. Ik kan dan niet meer in de camera kijken (zelfs met prisma niet), behalve als ik hem 90 graden kantel. Dan kijk je niet meer bovenop/bovenin, maar in de zijkant, terwijl de voorstelling niet wijzigd (behalve gekanteld). Vandaar dat het voor mij wel een natuurlijke actie is.
    Quote Originally Posted by archphoto View Post
    Komt waarschijnlijk ook door het gebruik als vrijetijds camera. Wil ik meer dan pak ik de TC.
    Precies zoals ik middenformaat zie. Het is iets voor de studie en voor het gemak ofzo. Middenformaat als tweede keuze. Leg dat maar eens uit aan de mensen die minox gebruiken, aps of kleinbeeld, laat staan 6 MegaPixel.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Wat ik hier in Brazilië gedwongen wordt te gebruiken door het ontbreken van een fatsoenlijk lab daarvan mag ik op deze site niet eens de naam noemen.
    Zal dus blij zijn als ik weer een tijdje in NL ben...... in Juli als het mag van de doktor....

Peter

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by leicam5 View Post
    Als je persé rolfilm wilt, koop dan een rolfilmcamera, handiger en flexibel.
    Een TC is echt een 'technisch ding' en als je daar dan toch bezig bent, dan werk je evengoed op een of ander vlakfilm formaat.
    Maar ik weet het, twee systemen naast elkander, da's een ander paar mouwen...

Santé,

Philippe
    Het is niet duidelijk waar de term 'technische camera' vandaan komt, maar als deze camera iets niet is, dan is het 'technisch'. Je bekijkt het beeld op een matglas en in het engels wordt deze camera 'view camera' genoemd. In het engels kwam de term 'technical camera' naar voren bij de snelle perscameras voor en in de tweede wereldoorlog. Hier werd niet meer met een matglas maar met een gekoppelde afstandsmeter gewerkt ( Linhof heeft op de Technika zo een voorziening).
    Of de benaming in het nederlands een misbruik van de engelse naam is, weet ik niet.
    Het gebruik van rolfilm op de view cameras is uiterst gewoon, net zo als op de platencameras. Ikzelf heb verscheidene rolfilmcassettes. Een er van is al 90 jaar oud.
    Die gebruikte ik vroeger ook op de platencameras.
    Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 03-30-2009 at 02:30 PM. Click to view previous post history.

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Het is niet duidelijk waar de term 'technische camera' vandaan komt, maar als deze camera iets niet is, dan is het 'technisch'. Je bekijkt het beeld op een matglas en in het engels wordt deze camera 'view camera' genoemd. In het engels kwam de term 'technical camera' naar voren bij de snelle perscameras voor en in de tweede wereldoorlog. Hier werd niet meer met een matglas maar met een gekoppelde afstandsmeter gewerkt ( Linhof heeft op de Technika zo een voorziening).
    Of de benaming in het nederlands een misbruik van de engelse naam is, weet ik niet.
    Het gebruik van rolfilm op de view cameras is uiterst gewoon, net zo als op de platencameras. Ikzelf heb verscheidene rolfilmcassettes. Een er van is al 90 jaar oud.
    Die gebruikte ik vroeger ook op de platencameras.
    Jed

Waar de term uiteindelijk vandaan komt is wellicht van minder belang, het gebruik evenzeer meer. Ik veronderstel dat dit soort camera's 'technisch' worden genoemd omdat de mogelijkheden en het gebruik ervan een iets wat uitgebreidere technische kennis vergen, in vergelijking met een 'gewone' camera althans.
    Inderdaad, een rolfilmcasette op een TC is zeker niet verkeerd te noemen, waarom overigens. Het was eerder mijn bedoeling om te wijzen op de omstandigheden : de modus operadi voor een TC zijn van die aard dat het uiteindelijk niet veel meer uitmaak of je nu met de 'snellere' rolfilm werkt of met vlakfilm (ongeacht het formaat van deze), afgezien van het budget en het gewicht natuurlijk.
    Het is maar hoe je het bekijkt, niet?

Philippe
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

Shooter
    4x5 Format
    Inderdaad, een rolfilmcasette op een TC is zeker niet verkeerd te noemen, waarom overigens.
    Voor de duidelijkheid hier wordt bedoeld het gebruik van rolfilm op een camera die geschikt is voor een groter formaat. Het is wat extreem om te zeggen dat het verkeerd is, maar het heeft wel degelijk beperkingen en nadelen t.o.v. een TC die specifiek gemaakt is voor rolfilm. Probeer maar eens een voor 6 X 7 gematigde groothoek, een 65mm of zo, te shiften op een loopbodem 4 X 5. Er is ook al opgemerkt in dit draadje dat het kleinere formaat een veel hogere precisie van veel kleinere verstellingen vereist. Ook dit wordt er niet makkelijker op met een grotere camera. En groter is ook minder stijf. Dus minder precies en meer trilling, wat alle maal niet fijn is voor het toch al kleinere film formaat.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Voor de duidelijkheid hier wordt bedoeld het gebruik van rolfilm op een camera die geschikt is voor een groter formaat. Het is wat extreem om te zeggen dat het verkeerd is, maar het heeft wel degelijk beperkingen en nadelen t.o.v. een TC die specifiek gemaakt is voor rolfilm. Probeer maar eens een voor 6 X 7 gematigde groothoek, een 65mm of zo, te shiften op een loopbodem 4 X 5. Er is ook al opgemerkt in dit draadje dat het kleinere formaat een veel hogere precisie van veel kleinere verstellingen vereist. Ook dit wordt er niet makkelijker op met een grotere camera. En groter is ook minder stijf. Dus minder precies en meer trilling, wat alle maal niet fijn is voor het toch al kleinere film formaat.
    Het is mijn ervaring dat de TC met rolfilm het meest wordt ingezet voor portret en 'product' fotografie. De combinatie 150 mm en 4x5" is dan uiterst pleizierig wat het instelgemak betreft. De instellingen op middenformaat TC zijn moeizamer en het is wat meer gepruts. Maar, ik denk dat hier de nadruk van deze middenformaat-camera niet zozeer ligt. Het is een reiscamera. Met de 4x5" heb je daarnaast de mogelijkheid om 4x5" op te nemen. Voor mij wegen de voordelen van 4x5" op tegen het kleinere formaat TC. Maar ieder kan proefondervindelijk zijn voorkeur vaststellen, en dat zal wel samenhangen met het doel dat men voor ogen heeft.

Jed

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Gary,je had het over negatieven/dia,s op een flatbedscanner,dat word dus zwart,of weet jij enkele kunstgrepen?

Ruud.

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    In één woord: compleet. Goede set.

Als koper zou je willen weten hoe zwaar het geheel is. Pas dan kan je vergelijken met andere sets en weet je of je hem wilt meenemen in je rugzak.

Verder is het onduidelijk hoeveel objectieven er bij zitten, op de foto staan er zes (waarvan één op de camera), in de tekst staan er maar drie.

Ik krijg altijd de kriebels van "verkeerd verder in goede staat", is hij nou verkeerd of in goede staat?
    Er zijn er inmiddels drie van verkocht.

Ruud.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by elbuveli2ETHPY View Post
    Gary,je had het over negatieven/dia,s op een flatbedscanner,dat word dus zwart,of weet jij enkele kunstgrepen?

Ruud.
    Ruud, dat is 't nu juist. Een middenformaat film scanner (geen flatbed) is vaak wel haalbaar en een 4 X 5 niet. En dan wordt de 4 X 5 op een fladbed gedaan. Dus als je dan het resultaat van het middenformaat vergelijkt met dat van 4 X 5, wint het middenformaat. Het meer geld en energie steken in het grotere negatiefformaat, is nogal het paard achter de wagen spannen.

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin