Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,289   Posts: 1,535,369   Online: 808

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 32
    Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Iemand bekend met deze Arca Swiss

Op marktplaats staat een Arca Swiss[1]. Momenteel een beetje te prijzig voor mij maar ik vind het wel een interessant ding en volgens mij is zoiets ook nog wel mee te nemen in een rugzak. Een goede motivatie om te blijven sparen eigenlijk :-)

Heeft iemand op dit forum ervaringen met deze camera?

[1] http://link.marktplaats.nl/219713393

Groet, Rob

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    In één woord: compleet. Goede set.

Als koper zou je willen weten hoe zwaar het geheel is. Pas dan kan je vergelijken met andere sets en weet je of je hem wilt meenemen in je rugzak.

Verder is het onduidelijk hoeveel objectieven er bij zitten, op de foto staan er zes (waarvan één op de camera), in de tekst staan er maar drie.

Ik krijg altijd de kriebels van "verkeerd verder in goede staat", is hij nou verkeerd of in goede staat?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Leuke set, vooral met de rolfimachterwanden erbij. Het wordt sjouwen met een heel stel 4x5 inch cassettes...

Aan de andere kant heb je de loopbodems zoals de Wista's, Toyo's, Horseman's en natuurlijk de Linhof Master Technika.
    De laatste het zwaarst en het duurst.
    Voordeel van een loopbodem dat je niet altijd een statief nodig hebt, bij een monorail wél.
    Niet dat de loopbodems nu zo goedkoop zijn..............

Als je op 4x5 inch wilt werken is een loopbodem het lichtst en gemakkelijkst, als je op 6x7 of 6x9 wilt gaan werken zonder verstellingen dan heb je legio mogelijkheden.

Peter

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Verder is het onduidelijk hoeveel objectieven er bij zitten, op de foto staan er zes (waarvan één op de camera), in de tekst staan er maar drie.
    Ik krijg altijd de kriebels van "verkeerd verder in goede staat", is hij nou verkeerd of in goede staat?
    Ik telde inderdaad ook meer objectieven dan beschreven.
    Misschien moet er een comma tussen :-)

“verkeerd, verder in goede staat”

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by archphoto View Post
    Leuke set, vooral met de rolfimachterwanden erbij. Het wordt sjouwen met een heel stel 4x5 inch cassettes...
    Ik heb zo’n idee dat deze camera in de middenformaat-uitvoering aardig compact is. Ook die ‘inkijkkap’ lijkt me wel praktisch.
    Aan de andere kant heb je de loopbodems zoals de Wista's, Toyo's, Horseman's en natuurlijk de Linhof Master Technika.
    De laatste het zwaarst en het duurst.
    Voordeel van een loopbodem dat je niet altijd een statief nodig hebt, bij een monorail wél.
    Niet dat de loopbodems nu zo goedkoop zijn..............
    En de meeste loopbodems kun je na gebruik weer tot een soort koffertje transformeren.
    Als je op 4x5 inch wilt werken is een loopbodem het lichtst en gemakkelijkst, als je op 6x7 of 6x9 wilt gaan werken zonder verstellingen dan heb je legio mogelijkheden.
    Peter
    Tja, Bronica’s staan nu ook al voor een appel en een ei op marktplaats.

Wat me overigens ineens te binnen schiet is dat deze uitvoering (een kleine groot formaat) wel wat lijkt op mijn Rolleiflex 3003; een 6006 in kleinbeeld uitvoering :-)

Shooter
    4x5 Format
    Zelf heb ik behoorlijk lang met een middenformaat TC gewerkt. Het voordeel zit hem niet zo zeer in het gewicht en bulk van de uitrusting. De voordelen zitten in de film. Goedkoper, makkelijker gebruiksklaar in grote hoeveelheid mee te nemen. Bij kleur en niet zelf ontwikkelen, veel makkelijker uit te besteden. Bij een hybride werkwijze betere en beschikbare scan mogelijkheid. Een middenformaat gescand met een filmscanner geeft een beter resultaat dan 4 X 5 op een flatbed scanner. Daarnaast als je al in de doka een middenformaat vergroter hebt hoef je daar ook niet veel aan te passen.

Voordelen van een groter opname formaat komen pas te voorschijn bij grotere afdruk formaten. Meer dan 5 X lineair vergroting. En niet te onderschatten het grotere matglas, dus beter zichtbaar zijn van wat je aan het doen bent, gecombineerd met iets minder kleine verstellingen die nodig zijn. Met middenformaat moet je zeer precies werken.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik heb eens een weekje gewerkt met een oude metalen 6x9 loopbodem. Sjonge wat een gepruts! Nooit meer!

Wel heel compact, maar zelfs kleine verstellingsverschillen geven een groot effect. Je kunt telkens opnieuw beginnen. Zoiets werkt voor mij alleen als je de verstellingen met een knop op de halve mm precies kunt instellen.
    Last edited by argentic; 04-01-2009 at 03:46 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    4x5 Format
    Ik prefereer de 4x5". Heb een Technika omdat ik in het veld wil werken. Het hele spul is zeker niet zwaarder dan mijn Rollei 6008, omdat de lenzen licht en bovendien nog goedkoop zijn. De keuze in objectieven is groot. Je kunt kiezen tussen rolfim en 4x5". Omdat je zorgvuldiger omgaat met 4x5" komt dat voordeliger uit dan middenformaat en veel voordeliger dan kleinbeeld. KLeinbeeld is het duurste, omdat je zoveel materiaal moet weggooien, maar je kunt er wel snel mee werken. Maar of het veel sneller is dan middenformaat betwijfel ik.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik gebruik een 4x5 shen hao (rond de 600 dollar nieuw) loopbodem (2 kilo) en sjouw ermee rond in een rugzak. Verder een 6x12 rolfilm cassette die ook 6x9,6x7 enz.. aan kan. Maar de praktijk leert dat ik meestal 4x5 meeneem. de cassette gebruik ik alleen voor infrarood film en dia.

6x9 vind ik voor landschap te klein. dan heb ik liever 4x5 (en volgens mij gary 8x10). Hoe groter deste betere kwaliteit. Maar je moet voor jezelf uitmaken tot hoever je wil gaan.

Deze vind ik ook wel leuk:

( op de foto staan nog 6 objectieven. Er zijn er echter al 3 los verkocht )
    De complete set mag weg voor €. 2.000,00

Maar die 2000 dat was toch incl 6 objectieven???????

Shooter
    4x5 Format
    Ik ben begonnen met kb vervolgens 6 X 6 dan 6 X 7, je voelt het al aankomen... inmiddels 8 X 10..... resistance is futile

Page 1 of 4 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin