Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,219   Posts: 1,532,294   Online: 908

Results 1 to 8 of 8
    jelke's Avatar

vraag brandpuntsafstand

welke lens moet ik gebruiken op een 4x5 inch camera om dit

http://i29.photobucket.com/albums/c2...owin-dress.jpg

effect te krijgen? emmet gowin werkt met een 8x10 inch camera en gebruikt een (groothoek?) lens die niet het hele beeldformaat dekt

Shooter
    4x5 Format
    Redelijk simpel: pak een lens met een te kleine beeldcirkel voor je formaat en je komt hier op uit.
    Tessar 80mm of 105 kom je een eind......, iets dat toevallig voorhanden is, zolang het maar op de camera past.

Ik heb het zelfd gedaan met een 58XL op 8x10, best grappig.

Peter

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Het is het zo te zien niet, maar het heeft wel wat weg van een pinhole.
    Ik heb er een paar op flickr staan ter vergelijking.
    Ze waren rond maar ik heb ze wat bijgesneden.

Rob

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by jelke View Post
    welke lens moet ik gebruiken op een 4x5 inch camera om dit

http://i29.photobucket.com/albums/c2...owin-dress.jpg

effect te krijgen? emmet gowin werkt met een 8x10 inch camera en gebruikt een (groothoek?) lens die niet het hele beeldformaat dekt
    Welk effect wil je bereiken? Als het je gaat om het vignetteren, moet je een gat in een kartonnetje knippen en dat op de gewenste plaats voor de lens houden.
    Of je dat wilt combineren met tele, groothoek of weet ik wat is een tweede.

Jed

jelke's Avatar
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Welk effect wil je bereiken? Als het je gaat om het vignetteren, moet je een gat in een kartonnetje knippen en dat op de gewenste plaats voor de lens houden.
    Of je dat wilt combineren met tele, groothoek of weet ik wat is een tweede.

Jed
    ik ben er inmiddels achter gekomen dat emmet gowin werkt met 8x10 inch camera en een 90mm angulon lens, deze lens dekt niet het hele beeldformaat, het antwoord van peter sluit hier aardig bij aan vwb het werken met een 4x5 inch camera

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by jelke View Post
    ik ben er inmiddels achter gekomen dat emmet gowin werkt met 8x10 inch camera en een 90mm angulon lens, deze lens dekt niet het hele beeldformaat, het antwoord van peter sluit hier aardig bij aan vwb het werken met een 4x5 inch camera
    Ik heb zelf een angulon van 90 mm en ken het effect maar al te goed. Meestal vermijd je de vignettering, want als je 4x5" hebt met de angulon 90, moet je ook oppassen. Voor lenzen met een grote beeldcirkel moet je meer betalen.
    Maar, zo heb ik begrepen; hier is de vignettering doel, om wat voor reden dan ook. En om dat te bereiken hoef je niet op zoek te gaan naar 'speciale' lenzen. Dat kun je eenvoudig bereiken. En bovendien heb je het dan beter onder controle wat betreft de vorm van de vignettering.
    (Eens heb ik een verhaal van een landschapfotograaf gehoord, die fotos van IJsland liet zien. Deze fotos waren sterk gevignetteerd. De fotograaf beweerde dat je dergelijke natuurverschijnselen in het hoge noorden zou zien).

Jed
    Last edited by argentic; 03-20-2009 at 02:11 AM. Click to view previous post history. Reason: spelfoutje

Shooter
    4x5 Format
    In feite kan dit ook met een 75 Angulon als je er toevallig één hebt. Je zal iets moeten uitsnijden, maar dat is op dat formaat niet zo'n probleem.

Die fotograaf en IJsland: wat een ........ ik heb een tijdje in het noorden van Canada gezeten en dit soort "natuurverschijnselen" nog nooit gezien.... Partij bull om z'n eigen onkunde te verdoezelen of wat dan ook.

Peter

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Of om interessanter te lijken.

In Frankrijk hebben ze daar een uitdrukking voor : "Hij laat scheten, hoger dan zijn kontgat."
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin