Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,202   Posts: 1,531,618   Online: 1131

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 12
    Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Waarom gat niet in het midden?

Wie weet waarom het gat in de (Technika) lensplank niet verticaal gecentreerd is? Dat lijkt me onlogisch... of niet soms?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Ik vermoed om wat vrije ruimte onder de vergrendeling van de lensplaat te verkrijgen.
    Door de telescopische loopplanken aan de onderkant is er, met betrekking tot het middelpunt van het `huis´, nog wat vrije ruimte aan de bovenkant. Dus zijn de bovenkant van de lensplaat en de vergrendeling iets naar boven verplaatsd.

Shooter
    4x5 Format
    als je de andere kant van de lensplank bekijkt zie je dat de ring die zorgt voor de light trap wel gecentreerd zit. Idem het gat in de camera waar deze in past. Als je nu een lens die relatief groot of ver de camera insteekt monteert zul je merken dat doordat hij niet in het midden zit genoeg ruimte heeft om er in te kunnen kantelen. Immers eerst moet het plankje onder achter de 2 haken gezet worden om dan vervolgens boven vergrendeld te kunnen worden.

Er kunnen dus hierdoor optieken met grotere achtergroepen gebruikt worden.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Logisch, ja, dat had ik ook kunnen bedenken. Ik wil niet appels met peren vergelijken, maar ik kan me indenken dat een telelens grote (lange?) achtergroepen heeft en een groothoek niet, en dat je voor een groothoek al snel een copal 0 gebruikt. Dan zou je verwachten dat de copal 0 hoger zit? Ach, het is maar een idee. Het zal het warme weer zijn, wat me parten speelt... Bedankt in ieder geval.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Toch wel gek, ik heb wat lensplanken waar het niet voor geldt.

Ik heb een paar copal 1 en 3 (plaatje van eBay) waarvan het gat wél in het midden zit. Raadsels...
    Last edited by Merlin; 07-05-2009 at 11:52 AM. Click to view previous post history.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Logisch, ja, dat had ik ook kunnen bedenken. Ik wil niet appels met peren vergelijken, maar ik kan me indenken dat een telelens grote (lange?) achtergroepen heeft en een groothoek niet, en dat je voor een groothoek al snel een copal 0 gebruikt. Dan zou je verwachten dat de copal 0 hoger zit? Ach, het is maar een idee. Het zal het warme weer zijn, wat me parten speelt... Bedankt in ieder geval.

Een van de lenzen waarvan de achtergroep met moeite door het gat komt is de schneider Super Angulon 90 xl. Een groothoek dus.

De linhof camera's zijn zo gebouwd dat de lens ondanks dat hij niet gecenterd op de lensplaat zit toch gecenterd t.o.v. het matglas zit. Er zijn andere camera merken die ondanks dat ze "linhof fit" plankjes gebruiken wel een gecenterde lensplank nodig hebben. Mijn copal 1 plankjes hebben wel een off-center gat. (linhof plankjes). Bij een copal 3 moet het gat wel in het midden zitten, het gat + vastzet ring is niet veel kleiner dat het gat in de kamera. Maar bij deze objectieven zit het objectief daardoor dan ook niet gecentreerd t.o.v. het matglas.

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Gary, hoe kan dat nu bij Linhof? Één lens is niet gepositioneerd zoals die anderen, en toch gecentreerd ten opzichte van het glas/film?

Shooter
    Medium Format
    Omdat verschillende toestellen meer naar boven kunnen dan naar beneden wordt de lens lager dan normaal geplaatst en heeft zo hetzelfde afstand mogelijk van beneden tot het hoogste punt.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by AgX View Post
    Gary, hoe kan dat nu bij Linhof? Één lens is niet gepositioneerd zoals die anderen, en toch gecentreerd ten opzichte van het glas/film?
    Zoals ik al schreef

Maar bij deze objectieven zit het objectief daardoor dan ook niet gecentreerd t.o.v. het matglas.
    Objectieven met in een serie 3 sluiter zitten bij een technica nooit gecentreerd t.o.v. het film vlak. Tenminste bij een nul instelling van de camera. Deze objectieven hebben daardoor standaard een verschuiving omhoog. Helaas kan heeft een technica niet de mogelijkheid om directe verschuiving naar beneden toe te passen om dit simpel te compenseren. De snelste manier om dat te compenseren is de camera op zijn kop op het statief te zetten waardoor de verschuiving omhoog een verschuiving omlaag wordt. Hiervoor zit er een statief aansluiting aan de bovenzijde van de camera.

Shooter
    4x5 Format

technika

De positie van het gat en de diepteligging van het gat voor de lens kan wisselen bij de technika. De positionering van de lens naar boven is te regelen door direct naar boven te draaien ten opzichte van de filmpositie. Als de zaak naar beneden moet ten opzichte van de filmpositie, zijn er extra nokken in de armen, die aan het 'flatbed' zitten.

Jed

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin