Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,970   Posts: 1,523,496   Online: 871

Results 1 to 9 of 9

Shooter
    Pinhole

180/5.6 Sironar beginners vraag groot formaat voor klein budget

Goedemiddag iedereen,

Ik heb het afgelopen half jaar me vooral druk gemaakt om pinhole fotografie en met veel plezier meerder camera's gemaakt voor 35mm (http://www.thepaintjob.nl/pages/03-07-2009.php) voor 120 en ook een 8x10 formaat. bij toeval kreeg ik 6 doosjes 4x5 vlakfilm kado! kodak zwart wit en fujifilm kleur. ik ben toen heel enthousiast begonnen met het bouwen van een 4x5 camera en het begint al heel wat te worden, maar nu nog de lens....

nu zag ik een 180/5.6 Sironar te koop aan geboden op fotoarbo.nl en nu is mijn vraag of ik deze "goedkope" lens kan gebruiken voor mijn 4x5?
    ik kon er namelijk niet echt veel informatie over vinden...

en natuurlijk zijn tips over ander bruikbare lenzen welkom.

Shooter
    4x5 Format
    Bij 4x5 inch is een 150mm een standaard lens, alles korter neigt naar groothoek, alles langer neigt naar tele.
    De omrekenings-factor naar kleinbeeld is dus een factor 3.

Belangrijk is wel dat de beeldcirkel van de lens het 4x5 inch formaat dekt.
    Ga er vanuit dat de Super Angulons en Grandagons vanaf 75mm formaat-dekkend zijn en dat de "normale" lenzen zoals de Sironars vanaf 135 formaat dekkend zijn. De erg dure XL uitvoeringen dekken het 4x5 inch formaat vanaf 47mm.
    Die 180mm zal dus geschikt zijn voor 4x5.

Belangrijk is wel dat de lens een sluiter heeft, anders kom je op extra kosten.
    Lenzen in de Sinar DB vatting hebben géén sluiter en zijn bedoeld voor de Sinar achter de lens sluiter.

Peter

Shooter
    Pinhole
    Quote Originally Posted by archphoto View Post
    Bij 4x5 inch is een 150mm een standaard lens, alles korter neigt naar groothoek, alles langer neigt naar tele.
    De omrekenings-factor naar kleinbeeld is dus een factor 3.

Belangrijk is wel dat de beeldcirkel van de lens het 4x5 inch formaat dekt.
    Ga er vanuit dat de Super Angulons en Grandagons vanaf 75mm formaat-dekkend zijn en dat de "normale" lenzen zoals de Sironars vanaf 135 formaat dekkend zijn. De erg dure XL uitvoeringen dekken het 4x5 inch formaat vanaf 47mm.
    Die 180mm zal dus geschikt zijn voor 4x5.

Belangrijk is wel dat de lens een sluiter heeft, anders kom je op extra kosten.
    Lenzen in de Sinar DB vatting hebben géén sluiter en zijn bedoeld voor de Sinar achter de lens sluiter.

Peter

Bedankt voor dit antwoordt, ik denk dat ik het eindelijk een beetje begin te snappen. ik ben inmiddels aan het bieden op een super angulon die ik op eBay gevonden heb.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    op deze site kan je beeldcircel info vinden.

http://www.f32.net/Services/Equipmen...lensspecs.html

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik zou bij voorkeur een lens kopen in een moderne sluiter bv een copal.
    Oudere sluiters zijn vaak onbetrouwbaar qua tijd.

verder is het moeilijker scherpstellen op het matglas met een groothoek 8.0 lens dan met een 5.6 of 4.5 Ik heb een 75mm super angulon 5.6 waarmee ik moet ronddraaien om het beeld goed te zien. Het centrum is goed belicht maar loopt snel weg naar de zijkant (er zit een fresnel op). Vooral bij groothoek heb je dit probleem.

Eigenlijk zijn er geen slechte moderne lenzen om te kiezen...
    Bedenk wel wat je met de lens wil gaan doen. Groothoek gebruik ik alleen in kleine ruimtes zoals molens...
    Je krijgt in bv landschap heel snel veel lucht met een 90 of 75mm.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Je krijgt in bv landschap heel snel veel lucht met een 90 of 75mm.
    Is geen wet van meden en perzen.
    Toen ik voor het eerst met een groothoek ging werken betrapte ik me daar ook op. Door te leren omgaan met de grotere beeldhoek, lees benadering van je onderwerp en goede adviezen van een ervaren landschapsfotograaf die ik ken, overkomt me dat zelden dat ik me daaraan moet ergeren. Alles hangt dus af van hoe je het onderwerp benadert. Met een groothoek moet je "harder werken" om een geslaagd beeld te maken.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Is geen wet van meden en perzen.
    Misschien is het een wet van meten en persen? Trouwens perzen zijn tegenwoordig Iraniers. Of is dat alweer veranderd?

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Voor een beginner is een groothoek 'te gemakkelijk'.

Door te kiezen voor een meer tele moet je een keuze gaan maken voor je onderwerp (wat wel en wat niet) en krijg je vaak ook een betere foto dan dat je met een groothoek een algemeen overzicht maakt waar alle details verdwijnen. Maar dat kost je wel meer energie om de foto te maken. Een landschap is ongeveer het moeilijkste wat er is om goed weer te geven op een een stuk plat papier.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Het werken met een groothoek is helemaal niet gemakkelijk.
    Als je dat denkt krijg je juist veel lucht...
    Het op een goede manier inkaderen van je 'groothoekbeeld' opname vraagt veel meer van je dan een tele-opname waarbij je je niet zoveel hoeft te bekommeren om 'restruimtes'.
    harry

Release, the best you can do...

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin