Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,930   Posts: 1,556,895   Online: 931

Page 10 of 12 FirstFirst ... 456789101112 LastLast
Results 91 to 100 of 117
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik gebruik mijn spotmeter eigenlijk alleen nog om de mate van onderwerpscontrast te meten. Opvallend licht meten geeft me veel sneller en betrouwbaarder een belichtingsinstelling. Je moet de resultaten van beide meters natuurlijk wel kunnen interpreteren.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Huub View Post
    Een spotmeter is bedoeld om helderheidsverschillen te meten - wanneer je de absolute hoeveelheid licht wilt weten is een opvallend licht meter veel handiger. Maar die helderheidsverschillen zijn voor iemand die vooral met zwart-wit werkt redelijk belangrijk - wetende dat het maximale contrastomvang van het afdrukpapier beperkt is tot een stop of zeven.
    Dus in de praktijk meet ik het punt waar ik nog net doortekening wil in de schaduwen, meet daarna de hoge lichten waarin ik nog doortekening wens, doe een meting op een referentie punt als een mooi groen grasveld en basseer de ontwikkeling van mijn film op de resultaten van die meting.
    En of dat een juiste waarde is? Geen idee, maar het systeem werkt redelijk goed, zolang je je hoofd er bij houdt, je materiaal kent en je meter beheerst.
    Als je een meting uitvoert met spot, en daarnaast 1 met een opvallend licht meter zal je merken dat dit vaak 1 stop verschil oplevert. Spotmeten in de natuur werkt alleen door erheen te lopen en van dichtbij meten. van verderaf komt er strooilicht binnen. Ik dacht dat mijn film eerder op 50 asa zat dan op 100, maar dat bleek toch door het meten te komen...

Ik ben nu portretten aan het maken en merk dat het model het fijner vind om een opvallend licht meter voor haar gezicht te hebben dan iemand die net doet alsof hij op haar schiet voor een spotmeting....

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post

Ik ben nu portretten aan het maken en merk dat het model het fijner vind om een opvallend licht meter voor haar gezicht te hebben dan iemand die net doet alsof hij op haar schiet voor een spotmeting....
    Nog afgezien dat het model spotmeting niet prefereert, kan ik mij spotmeting in dat geval niet voorstellen. Waar zou dat nu goed voor zijn?

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by argus View Post
    Waarom?

Uit luiheid.

Ik ben net terug van een leuke namiddag onderweg. 2 beelden met de 8x10 gemaakt. Ik kan die straks dadelijk gaan ontwikkelen en wie weet vanavond al een contactafdruk maken.
    G
    D'as niet eerlijk geert,
    8x10 is voor jou kleinbeeld.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Nog afgezien dat het model spotmeting niet prefereert, kan ik mij spotmeting in dat geval niet voorstellen. Waar zou dat nu goed voor zijn?

Jed
    licht meten?

Shooter
    4x5 Format
    Als je een meting uitvoert met spot, en daarnaast 1 met een opvallend licht meter zal je merken dat dit vaak 1 stop verschil oplevert. Spotmeten in de natuur werkt alleen door erheen te lopen en van dichtbij meten. van verderaf komt er strooilicht binnen. Ik dacht dat mijn film eerder op 50 asa zat dan op 100, maar dat bleek toch door het meten te komen...
    Amper wat van gemerkt. Het kan zijn dat de ene meter er gevoeliger is dan de andere. Maar als je meet, moet je je hoofd erbij houden, ongeacht of je opvallend licht meet, met een spotmeter werkt of een ander systeem gebruikt.
    En het is niet zo dat er een eenduidige juiste belichting is van een film - gebasseerd op de hoeveelheid aanwezig licht. Een negatief is voor mij een tussenstap op weg naar een afdruk die weergeeft wat de fotograaf over wil brengen. Ik zorg er voor dat hij de informatie verschaft die ik voor die afdruk nodig heb om het me in de doka zo makkelijk mogelijk te maken. Meten van de contrastomvang met een spotmeter is daarbij een handig hulpmiddel, omdat het een goede basis is voor de ontwikkeling van de film.

k.hendrik's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    94
    Volg dit draadje met veel interesse; maar........... cit. "moet je je hoofd erbij houden, ongeacht of je opvallend licht meet, met een spotmeter werkt of een ander systeem gebruikt" ......... wie legt mij mij nou eens even uit hoe het moet/kan/hoort ? Ik heb een fraaie Sekonic L 398A en een D200(ter controle). Ik ben nog steeds niet tevreden met m'n Mamiya rz67 negs; te zacht of te hard met deze externe meting. Wat doe ik fout ?
    vrgr
    k.hendrik

ps: over deze ben ik wel tevreden http://www.flickr.com/photos/77846450@N00/5517905817/
    Last edited by argentic; 01-05-2012 at 11:31 AM. Click to view previous post history. Reason: Typefoutje

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by k.hendrik View Post
    Volg dit draadje met veel interesse; maar........... cit. "moet je je hoofd erbij houden, ongeacht of je opvallend licht meet, met een spotmeter werkt of een ander systeem gebruikt" ......... wie legt mij mij nou eens even uit hoe het moet/kan/hoort ? Ik heb een fraaie Sekonic L 398A en een D200(ter controle). Ik ben nog steeds niet tevreden met m'n Mamiya rz67 negs; te zacht of te hard met deze externe meting. Wat doe ik vaut ?
    vrgr
    k.hendrik

ps: over deze ben ik wel tevreden http://www.flickr.com/photos/77846450@N00/5517905817/
    Oefenen is het woord denk ik.
    Ga ervan uit dat je meters geijkt zijn, of vergelijk ze met andere fotografen op een bijeenkomst om te zien of hij afwijkt. Dat is stap 1.
    Pak een grijskaart in een egaal 'zacht' verlichte ruimte, meet opvallend licht en meet met de spotmeter of dezelfde kaart. Meet met de spot vanaf 1/2 meter afstand en ga aan de andere kant van de ruimte staan. Door strooilicht heb je kans dat de spot een andere reading geeft. Dat is ook het geval in de praktijk. Meet op een boomstam vanaf 10 meter met de spot. Loop erheen en neem een 2e meting van dichtbij vanaf dezelfde kant waarbij je niet in je eigen schaduw gaat staan. Je zal zien dat het een andere waarde oplevert. Voor opvallend licht is dit hetzelfde daar de afstand zon tot aan de boom of 10 meter voor de boom % gezien bijna nul is. Maar als je een lamp hebt op 2 meter afstand en meet 50 cm voor het onderwerp of op het onderwerp dan is het % 25% verschil en dat kan resulteren in een afwijking.

Ik weet niet of je het allemaal nog begrijpt.
    Licht meten doe je met een opvallend licht meter, en contrast omvang kan je meten met een spot om te kijken of het nog gaat of dat het licht te hard is voor deze scene.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by k.hendrik View Post
    Volg dit draadje met veel interesse; maar........... cit. "moet je je hoofd erbij houden, ongeacht of je opvallend licht meet, met een spotmeter werkt of een ander systeem gebruikt" ......... wie legt mij mij nou eens even uit hoe het moet/kan/hoort ? Ik heb een fraaie Sekonic L 398A en een D200(ter controle). Ik ben nog steeds niet tevreden met m'n Mamiya rz67 negs; te zacht of te hard met deze externe meting. Wat doe ik vaut ?
    vrgr
    k.hendrik

Ik ga er van uit dat je een opvallend lichtmeting doet en dat je onderwerp niet al te extreem is ( bijv. meer dan 7 stop helderheidsverschil). Dan kan de lichtmeting eigenlijk geen punt zijn. Je negatieven zijn dan steeds te hard of steeds te zacht, maar niet door elkaar. Daarom vermoed ik dat er elders in het fotografisch proces een probleem zit. Ik heb jouw fotos op flickr bekeken en , ofschoon het moeilijk is een scan te beoordelen komen ze mij te grauw of the hard over.
    Ik zou beginnen om te zien of het aan het negatief ligt, of aan het printen. Dus eerst een bestaand negatief op een andere vergroter printen en kijken hoe het er uit ziet.

Jed

Shooter
    4x5 Format

..
    De waarneming die je beschrijft is correct. Ik zou er een andere verklaring aan geven. De meeste spotmeters samplen een cirkel van 1 graad. Binnen die cirkel is een (sterk) varierende helderheid. De spotmeter middelt dat en dat is de meetwaarde. Ga je nu dichter naar het onderwerp, dan heb je andere variatie in helderheden binnen de meetcirkel en dus een andere meetwaarde.
    Een correcte spotmeting veronderstelt een homogene helderheid binnen de meetcirkel. En wanneer treedt dat nu op? Het menselijk oog is een slecht 'instrument' om die homogeniteit vast te stellen.

Jed

Page 10 of 12 FirstFirst ... 456789101112 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin