Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,228   Posts: 1,532,707   Online: 708
      
Page 11 of 12 FirstFirst ... 56789101112 LastLast
Results 101 to 110 of 117
  1. #101
    k.hendrik's Avatar
    Join Date
    May 2008
    Location
    The Netherlands
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    269
    Images
    94
    dank; we gaan aan het werk !

  2. #102

    Join Date
    Dec 2007
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    164
    Quote Originally Posted by k.hendrik View Post
    Volg dit draadje met veel interesse; maar........... cit. "moet je je hoofd erbij houden, ongeacht of je opvallend licht meet, met een spotmeter werkt of een ander systeem gebruikt" ......... wie legt mij mij nou eens even uit hoe het moet/kan/hoort ? Ik heb een fraaie Sekonic L 398A en een D200(ter controle). Ik ben nog steeds niet tevreden met m'n Mamiya rz67 negs; te zacht of te hard met deze externe meting. Wat doe ik vaut ?
    vrgr
    k.hendrik

    ps: over deze ben ik wel tevreden http://www.flickr.com/photos/77846450@N00/5517905817/
    Wat ik bedoel is dat elke meetmethode zo zijn voor en tegens heeft en dat je verdacht moet zijn op situaties waarin er afwijkingen optreden. Veel tegenlicht is er een, een beeld met veel donkere tinten of juist lichte tinten zijn andere situaties met mogelijk afwijkingen, etc. Hier helpt ervaring en commentaar van andere mensen.
    Wat me in je portretten opvalt zijn de variaties in het contrast - sommige zijn erg hard, andere aan de zachte kant. Dat kan een keuze van je zijn om een bepaalde sfeer te scheppen, maar als dat niet zo is zul je systematisch te werk moeten gaan om het beeld te scheppen dat je wilt.
    Als je met portretten verder wilt, is opvallend licht meten geen gek idee. Wanneer het licht neutraal is, moet je het contrast veranderen door je ontwikkeltijd aan te passen - langer is harder, korter is zachter. Vuistregel is dat een verandering van 10% ongeveer een gradatie is. Zijn er veel donkere tinten in beeld, moet je iets ruimer belichten. Zijn er veel lichte tinten, dan kun je het iets krapper nemen. Bedenk ook dat enige overbelichting in negatiefmateriaal geen probleem is, maar onderbelichten wel. Dus als je twijfelt: pak een halve stop meer. Het is allemaal een beetje voor de vuist weg, maar het werkt wel.
    Last edited by Huub; 03-18-2011 at 05:42 PM. Click to view previous post history.

  3. #103

    Join Date
    Jul 2008
    Location
    Maastricht
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    432
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Oefenen is het woord denk ik.
    Ga ervan uit dat je meters geijkt zijn, of vergelijk ze met andere fotografen op een bijeenkomst om te zien of hij afwijkt. Dat is stap 1.
    Pak een grijskaart in een egaal 'zacht' verlichte ruimte, meet opvallend licht en meet met de spotmeter of dezelfde kaart. Meet met de spot vanaf 1/2 meter afstand en ga aan de andere kant van de ruimte staan. Door strooilicht heb je kans dat de spot een andere reading geeft. Dat is ook het geval in de praktijk. Meet op een boomstam vanaf 10 meter met de spot. Loop erheen en neem een 2e meting van dichtbij vanaf dezelfde kant waarbij je niet in je eigen schaduw gaat staan. Je zal zien dat het een andere waarde oplevert. Voor opvallend licht is dit hetzelfde daar de afstand zon tot aan de boom of 10 meter voor de boom % gezien bijna nul is. Maar als je een lamp hebt op 2 meter afstand en meet 50 cm voor het onderwerp of op het onderwerp dan is het % 25% verschil en dat kan resulteren in een afwijking.
    Wanneer je een spotmeter gebruik kun je het beste een zonnekap erbij gebruiken. leeg wc-rolletje matzwart geschilderd aan de binnenkant voorkomt strooilicht. Het verschil zal dan een stuk kleiner zijn tussen dichtbij metingen en veraf metingen.
    Reality is whatever stays when you stop believing in it.
    allthingsanalogue.weebly.com
    darkroomninja.blogspot.com

  4. #104

    Join Date
    Dec 2011
    Shooter
    Plastic Cameras
    Posts
    5
    Het doel van spotmeting is te weten komen welke dekking je op het negatief krijgt op die plek van de foto. Voor mijn idee zou je dan de spot meeting met een zelfde zonnekap als die op je lens waarmee je de opname neemt. Dan zit de lens flair "in" je meeting. En vanaf je kamera standpunt. Immers het contrast afname door atmosferisch omstandigheden weeg je dan mee. Als extreem voorbeeld te nemen; een mist foto.

  5. #105

    Join Date
    Nov 2004
    Location
    Bilthoven, The Netherlands
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    1,858
    Quote Originally Posted by testkees View Post
    Het doel van spotmeting is te weten komen welke dekking je op het negatief krijgt op die plek van de foto. Voor mijn idee zou je dan de spot meeting met een zelfde zonnekap als die op je lens waarmee je de opname neemt. Dan zit de lens flair "in" je meeting. En vanaf je kamera standpunt. Immers het contrast afname door atmosferisch omstandigheden weeg je dan mee. Als extreem voorbeeld te nemen; een mist foto.
    Vele spotmeters hebben een meethoek van 1 graad. Dat is twee maal de diameter van de zon of maan. Qua oppervlak dus 4 maal. Wat je meet met een spotmeter is een gemiddelde van de helderheid over een groot oppervlak. De helderheid over een nevel of een wolk is mogelijk vrij constant over de meethoek, maar in het algemeen is er in de natuur een grote variatie in helderheid. Bij oude objectieven werd deze variatie in helderheid uitgesmeerd, maar bij moderne objectieven (en zeker bij grootformaat) is dat niet zo. Het hangt er dus van wat voor een objectief je gebruikt. Als je een oud objectief met veel flare (verstrooiing) hebt, zou je de spotmeter kunnen gebruiken, mits je de nodige interpretatie toevoegt. Deze oude lens moet je bij voorkeur met zonnekap gebruiken, maar de spotmeter zou zonder extra hulpmiddelen te gebruiken zijn.

    Jed

  6. #106

    Join Date
    Dec 2011
    Shooter
    Plastic Cameras
    Posts
    5
    Een normale lens heeft toch een beeldhoek van ±53 graden ? Zoals ik het zie dan meet je met een 1 graad spotmeter toch een achtentwintighonderdste van het totale beeld? Dat lijkt me klein genoeg !

  7. #107

    Join Date
    Nov 2004
    Location
    Bilthoven, The Netherlands
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    1,858
    Quote Originally Posted by testkees View Post
    Een normale lens heeft toch een beeldhoek van ±53 graden ? Zoals ik het zie dan meet je met een 1 graad spotmeter toch een achtentwintighonderdste van het totale beeld? Dat lijkt me klein genoeg !
    1 graad is een vijftigste van het totaabeeldveldl en dat heeft niets te maken met de kwalieit van een moderne (grootformaat) lens . Deze lenzen zijn op de werkelijkheid in de wereld om ons Heen afgestemd. Een spotmeter kan een handig hulpmiddel zijn, als je weet hoe je er mee om moet gaan.
    O, nu zie ik jouw probleem: je moet in hoekmaat meten, en dat moet je niet kwadrateren. De kwaliteit van een lens gaat in hoekmaat.

    Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 12-04-2011 at 01:40 PM. Click to view previous post history.

  8. #108

    Join Date
    Dec 2011
    Shooter
    Plastic Cameras
    Posts
    5
    Vele spotmeters hebben een meethoek van 1 graad. Dat is twee maal de diameter van de zon of maan. Qua oppervlak dus 4 maal.
    O, nu zie ik jouw probleem: je moet in hoekmaat meten, en dat moet je niet kwadrateren.
    Sorry maar nu begrijp ik het even niet meer.

  9. #109

    Join Date
    Nov 2004
    Location
    Bilthoven, The Netherlands
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    1,858
    Quote Originally Posted by testkees View Post
    Sorry maar nu begrijp ik het even niet meer.
    Laten we eerst met een voorbeeld komen, dan kunnen we later op de graden terugkomen. Neem een 1 graadspotmeter en neem een schaakbord als object en plaats het op zo een afstand dat het 'beeldvullend' is. Je meet de helderheid van het schaakbord. En wat zegt je de meting? Niets. Neem nu een schaakbord met vakken met verschillende helderheid. Je meet de helderheid met de spotmeter en je krijgt weer een nietszeggend meetresultaat. De oorzaak is, dat binnen de meetrcikel van 1 graad de helderheidsvariatie te groot is. En dat is in de natuur een gebruikelijk verschijnsel. Texture wordt dat genoemd. En die texture kun je met de huidige fotografische materialen in grootformaat goed weergeven en voor kleinbeeld wordt dat minder. De densiteitsveranderingen in de foto worden met micro-contrast aangeduid.

    Jed

  10. #110

    Join Date
    Dec 2011
    Shooter
    Plastic Cameras
    Posts
    5
    Dit gaat me te snel. De basis is belangrijk. In de discussie gaat het eerst over oppervlak (van de zon) . Dus het kwadraat of lengte maal breedte. En daarna dat je juist niet het oppervlak moet nemen maar een hoekmaat.
    Last edited by testkees; 12-05-2011 at 06:18 AM. Click to view previous post history.

Page 11 of 12 FirstFirst ... 56789101112 LastLast


 

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:



Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin